با حضور وزیر راه و شهرسازی,استاندار گیلان و نمایندگان مجلس در هتل هما

امضای قراردادهایی به ارزش ۲۱ هزار میلیارد ریال بین بخش خصوصی و بنادر کشور+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قراردادهایی به ارزش ۲۱ هزار میلیارد ریال برای ۱۸ طرح بین بخش خصوصی و بنادر کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی امضا شد.این مراسم در محل هتل هما و با حضور استانداران گیلان و هرمزگان، تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان وزارت راه و شهرسازی و هچنین نمایندگانی از بخش خصوصی برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قراردادهایی به ارزش ۲۱ هزار میلیارد ریال برای ۱۸ طرح بین بخش خصوصی و بنادر کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی امضا شد.
banader-o_2014-12-18_07-33-53 (7)در این مراسم که در محل هتل هما و با حضور استانداران گیلان و هرمزگان، تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان وزارت راه و شهرسازی و هچنین نمایندگانی از بخش خصوصی برگزار شد، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با بیان این که وظیفه دولت کاهش هزینه ها در بخش های مختلف سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است گفت: دولت باید کاری کند که تبادل در حوزه های مختلف داخلی و خارجی با کمترین هزینه انجام شود که نخستین اصل آن هم اعتماد متقابل بین بخش خصوصی و دولتی است.
وی افزود: باورمان این باشد که آنچه عملیات اقتصادی است باید بخش خصوصی انرا انجام دهد و این بخش در تمام فرآیندهای تصمیم سازی حضور فعال داشته باشد.
آخوندی با ابراز امیدواری به رشد بیشتر سرمایه گذاری گفت: میزان سرمایه گذاری ها رشد بسیار خوبی را نشان می دهد و تحرک اقتصادی با وجود تنگناهای موجود قابل توجه است ولی ظرفیت بنادر و صنعت دریایی چند برابر میزان کنونی است.
وی افزود: نخستین اقدام این است که ثابت شود نگاه ما ملی است و بخش خصوصی را به عنوان بزرگترین ثروت ملی و کانون تولید ارزش افزوده ملی می شناسیم و بخش خصوصی هم بپذیرد که ما نمایندگان آنها و حافظ منافع ملت هستیم.
وزیر راه و شهرسازی مرحله بعدی را ورود به مقوله عملیاتی دانست و گفت: در بخش حمل و نقل دریایی باید چند گام برداریم که گام اول آن تبدیل رویکرد مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی از مهندسی صرف به رویکرد افزایش کارآیی و کارآمدی است چرا که مهندسی خود بخشی از کارآمدی شمرده می شود ولی بخش مهم تر رویکرد اجتماعی و تجاری است.حسن خسته بند
وی با اشاره به سرمایه گذاری های کلان در حاشیه جنوبی خلیج فارس و نیز در سواحل خزر افزایش قدرت رقابت در منطقه و توسعه تجارت را رویکرد تجاری مورد نیاز ذکر کرد و افزود: لازمه این کار جلب سرمایه و نیز امکان حمل مستقیم به مقاصد تجاری است چرا که هزینه حمل غیرمستقیم را مردم روی قیمت تمام شده کالا می پردازند از این جهت باید رویکرد جهانی داشته باشیم.
آخوندی ، ایران را قدرتی دریایی در حوزه های نظامی، تجاری و فرهنگی تمدنی دانست و گفت: بسیار مهم است که به ظرفیت خود آگاه باشیم و آن را افزایش دهیم.
وی درباره رویکرد اجتماعی هم تصریح کرد: یک بخش اقتصاد هم نگاه اجتماعی و فرهنگی است، از این رو باید در ارتقای فوق العاده فعالیت های یک بندر، اثر آن روی بندرنشینان هم مورد توجه قرار گیرد،‌البته توجه به این مقوله موجب درآمدزایی بیشتر هم می شود چرا که مقاومت در برابر توسعه بنگاه ها را کاهش می دهد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تضاد سواحل جنوب و شمال از نظر تراکم جمعیت اشاره کرد و گفت: این امر از نظر امنیت ملی و نیز بهره گیری از ظرفیت های بنادر اهمیت دارد و حتما یک جای کار اشکال داشته است که در تمام سواحل خلیج فارس و دریای عمان جمعیت بسیار کمی حضور دارند.
وی صنعت دریانوردی را یکی از پیشرانه های جبرانی این کاستی دانست و با اشاره به جمعیت شهرنشین و تجمع غالب آنها در ۱۰ شهر بزرگ کشور افزود: باید به سمت تعادل بخشی جغرافیایی برویم.
آخوندی به دیدگاه quotation mark در تا در quotation mark در حمل و نقل مسافر و بار پرداخت و گفت: ما شهرها را به صورت یک نقطه فرض می کنیم در حالی که مسافر یا بار باید در خود شهر هم جا به جا شود از این رو این نگاه که بار یا مسافر باید از مبدا حرکت خود تا مقصد برسد کل نظام طراحی حمل و نقل را عوض می کند، برای مثال با وجود گذشت حدود ۱۷ سال از تاسیس متروی تهران، هنوز مترو به ایستگاه راه آهن متصل نشده است که مسافران بتوانند پس از پیاده شدن تا مقصد حرکت بروند.
وی افزود: لازمه این نگاه، ایجاد حمل و نقل ترکیبی و چند بخشی متصل است که امید می رود با کمک بخش خصوصی این بحث را به پیش ببریم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش آموزش در وارد کردن کسب و کار دریا در زندگی مردم گفت: با وجود طول گسترده مرز دریایی شمال و جنوب کشور، دریا کمتر در زندگی مردم جایگاه خود را به دست آورده است و از بین مشاغل مختلف، کمتر شغل هایی دریایی به عنوان انتخاب اول افراد مطرح می شوند.مهرداد لاهوتی,غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی,ناصر عاشوری,ایرج ندیمی
وی افزود: لازمه این کار آموزش است و ما از همه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که به این امر می پردازند باید همه گونه حمایت کنیم.
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات عمده در دوره رکود تورمی و یکی از راههای انتشار رکود در جامعه ، موضوع تسهیلات مالی است و بخشی از مشکلی که در تامین مالی داریم به مسائل مزمن بانک ها برمی گردد.
وی تصریح کرد: مدیران بانکی موجود وارث بیماری مزمن بانکی هستند که شامل دارایی های سمی، بنگاه داری و کمبود سرمایه می شود.
وزیر راه شهرسازی یکی از موارد مورد نظر دولت در لایحه خروج از رکود را افزایش سرمایه بانکها ذکر کرد و گفت: خواهش من از مجلس این است که درباره افزایش سرمایه بانک ها عنایت جدی داشته باشند و گرنه مشکل کنونی را خواهیم داشت به این شکل که تعادل بین عرضه و تقاضا وجود ندارد.
وی به صاحبان بخش خصوصی توصیه کرد تا از ظرفیت صندوق ذخیره ارزی استفاده کنند و از مجلس نیز خواست تا اجاره استفاده از تسهیلات این صندوق برای همه بخش های حمل و نقل داده شود و همچنین امکان این که وزارت راه و شهرسازی بخش خصوصی را در برابر بانک ها تضمین کند نیز فراهم شود.
آخوندی در پایان اهمیت بازار سرمایه را یادآور شد و گفت: بخش حمل و نقل ۶ درصد از تولید ناخالص ملی را شامل می شود که عدد کمی نیست ولی در عوض سهم آن در بازار بورس به یک درصد هم نمی رسد از این رو باید بخش خصوصی به فکر ورود به بازار بورس باشد.
وی افزود: وقتی سهام شرکت ها عام می شود هم موانع اجتماعی حمایت از آنها به شکل چشم گیری کاهش پیدا می کند و هم شرکت ، خود می تواند بدون مراجعه به بانک تامین مالی مستقیم کند.
در این مراسم همچنین، قائم مقامی، رئیس انجمن پایانه‌داران با اشاره به بهبود فضای بین المللی و سیاسی طی یک سال اخیر گفت: در صنعت حمل و نقل دریایی یک و دو دهم میلیارد دلار صرفه‌جویی شده که معادل قیمت ۱۲ هزار دستگاه کشنده یا ۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن یا ۲۴ میلیون بشکه نفت است.
وی با بیان این ‌که ۲۱ هزار میلیارد ریال برای بنادر کافی نیست افزود: رقم سرمایه‌گذاری در این بخش رقم بالایی است که از عهده سازمان بنادر بر نمی‌آید.
در این مراسم مدیران بخش های مختلف دریایی با شرکت های بخش خصوصی قراردادهای مختلفی که ارزش کلی آنها بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد ریال می شد، امضا کردند.
گفتنی است در این مراسم قرارداد سرمایه گذاری احداث سیلو غلات و مخازن روغن خوراکی با سرمایه گذاری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۰ نفر در بندر انزلی امضا شد.
banader-o_2014-12-18_07-33-53 (8)banader-o_2014-12-18_07-33-53 (2)banader-o_2014-12-18_07-33-53 (3)banader-o_2014-12-18_07-33-53 (4)banader-o_2014-12-18_07-33-53 (5)banader-o_2014-12-18_07-33-53 (6) banader-o_2014-12-18_07-33-53 (9) banader-o_2014-12-18_07-33-53 (10) banader-o_2014-12-18_07-33-53 (11) banader-o_2014-12-18_07-33-53 (12)

/واحدمرکزی خبر

Share