در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه کتاب گیلان

کتاب تعزیه در گیلان رونمایی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،کتاب دوجلدی «تعزیه در گیلان» در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه کتاب گیلان رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،کتاب دوجلدی «تعزیه در گیلان» که توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شد، امروز(۱۷ آبان) در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه کتاب گیلان با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد، استاندار، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان استانی در محل نمایشگاه دائمی استان رونمایی شد.IMG_2611
این کتاب از سری کتاب‌های دانش نامه فرهنگ و تمدن گیلان به نویسندگی فرامرز طالبی و عزت الله صمصام است که به بیان خلاصه‌ای از پژوهش‌های چاپ شده در این حوزه پرداخته و روند تاریخی تعزیه گیلان براساس منابع مکتوب و نیز منابع شفاهی را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد، همچنین گروه‌های تعزیه خوان و شخصیت‌های بنام تعزیه گیلان را معرفی کرده‌ است.
در این کتاب آمده است، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، ۲ تعزیه نامه از دوره دیلیمان در موزه مادرید نگهداری می‌شود که در صورت انتشار این تعزیه نامه‌ها، تاریخ تعزیه در ایران، به ناچار بازنگری خواهد شد.
گفتنی است، فرامرز طالبی در سال ۱۳۲۹ از یک خانواده گیلانی در تهران به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی را در رشت گذراند، از جمله آثار او کتاب‌های رحمان در راه(داستان) مسیو یعنی ویولون(داستان)، شب طویل طلوع( نمایشنامه)، آوای جنگلی(نمایشنامه)، زندگی و آثار گریگور یقیکیان، شناخت نامه اکبر رادی، تاریخ ارمنیان گیلان، تئاتر گیلان(دوجلد) و در جستجوی هویت انسانی(مجموعه مقالات) است.
عزت الله صمصام در سال ۱۳۲۶در رشت به دنیا آمد، پدرش عنایت الله صمصام یکی از بزرگترین شخصیت‌های تعزیه در ایران و گیلان بود و از کودکی به سرپرستی پدر وارد تعزیه شد و تا جوانی به این کار ادامه داد. وی موسیقی تعزیه را نخست نزد پدر و پس از آن از ابوالقاسم سالاری و محمدحسین دلخوش آموخت سپس در تهران نزد اسماعیل مهرتاش ودر شیراز نزد حسین بیات آموزش موسیقی دید. در آغاز انقلاب وی کارشناس تعزیه در اداره ارشاد اسلامی رشت شد و در سال ۱۳۷۵ گروه تعزیه سوره را در حوزه هنری گیلان مدیریت کرد./شبستان

Share