مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان

ژله‌ماهی عامل بسیاری از بیماری‌های ویروسی دریای خزر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیامیرزا ،محمدرضا برجی با اشاره به وجود شانه‌دار دریای خزر «ژله‌ماهی» اظهار کرد: وجود این شانه‌دار عامل بیماری‌های ویروسی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیامیرزا ،محمدرضا برجی با اشاره به وجود شانه‌دار دریای خزر «ژله‌ماهی» اظهار کرد: وجود این شانه‌دار عامل بیماری‌های ویروسی است.13930817000011_PhotoA

وی با بیان اینکه شانه‌دار دریای خزر هنوز وجود دارد، تصریح کرد: ژله‌ماهی با چسبیدن به بدنه کشتی وارد آب‌های حوزه گیلان می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: این گروه مهاجم بر اثر آب توازن کشتی‌ها به دریای خزر وارد شده و عامل بسیاری از آلودگی‌ها و بیماری‌های ویروسی در دریای خزر است.

وی درباره این ژله‌ماهی افزود: شانه‌دار دریای خزر از ذخیره غذایی کیلکا ماهیان تغذیه می‌کند و موجب کاهش تولید آنها می‌شود.

برجی شانه‌دار دریای خزر را از گونه‌های انگلی دانست که دارای چسبندگی زیاد است و از طریق چسبیدن به بدنه کشتی‌ها وارد دریا می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه ژله‌ماهی با برهم زدن تعادل چرخه حیات دریایی در دریای خزر موجب کاهش شدید جمعیت ماهی کیلکا در این دریا شده است، یادآور شد: این مهاجم حیات اکوسیستم طبیعی دریای خزر را به خطر انداخته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان مبارزه با شانه‌دار دریای خزر را نیازمند عزم جدی با مشارکت کشورهای حاشیه خزر عنوان کرد.

شانه‌دار مهاجم با تغذیه از پلانکتون‌ها که خوراک اصلی ماهیان کیلکا را تشکیل می‌دهد جمعیت این ماهیان را کاهش داده است.

کارشناسان اعتقاد دارند که Beroe Ovata تنها شانه‌داری است که می‌تواند با این ژله‌ماهی مهاجم مقابله کند اما قادر به زندگی در آب‌های شیرین نیست.

رودخانه ولگا که بخش عمده آب خزر را تامین می‌کند شیرین است و B.Ovata نسبت به آب شیرین حساس بوده و نمی‌تواند در آن زندگی کند در حالی که ژله‌ماهی قادر به زندگی در آب شیرین است بنابراین در بخش‌های شمالی دریای خزر بدون رقیب به تکثیر می‌پردازد.

این جانور در سواحل جنوبی دریای خزر که عمق بیشتری داشته و شوری و دمای مناسب‌تری برای تکثیر دارد دارای تراکم بالاتری است./فارس

Share