سام سکوتی

محیط زیست هم منتظر برخورد انقلابی است

این روزها که در فضای جبهه جنگ و هفته دفاع مقدس هستیم و فیلم «چ» آقای حاتمی‌کیا پرده‌های نقره‌ای را رو سفید کرده است، بد نیست صحنه آخر فیلم که قرائت دستور صریح و قاطع رهبر انقلاب در مورد برخورد با عوامل اغتشاش پاوه است را به مسئولین  محیط زیستی کشور یادآوری کنیم: « اگر […]

این روزها که در فضای جبهه جنگ و هفته دفاع مقدس هستیم و فیلم «چ» آقای حاتمی‌کیا پرده‌های نقره‌ای را رو سفید کرده است، بد نیست صحنه آخر فیلم که قرائت دستور صریح و قاطع رهبر انقلاب در مورد برخورد با عوامل اغتشاش پاوه است را به مسئولین  محیط زیستی کشور یادآوری کنیم:sokoti

« اگر تا ۲۴ ساعت ٱینده اقدام مثبتی صورت نگیرد، شما را مسئول می‌دانم و با شما برخورد انقلابی می‌کنم».

حال محیط زیست و موضوعات مربوط به آن نیز نیازمند مدیریت انقلابی و در نهایت برخورد انقلابی هستند تا از فاجعه زیست محیطی و انقراض انواع مختلف حیوانات و پرنده‌های در لیست قرمز جلوگیری شود.

متأسفانه رفتارهای انسانی هرگز در مسیر موازی با طبیعت و زیست بوم بشر نبوده است و هر پیشرفتی همراه با خسارات بیشتر برای مادر زمین بوده است.

روزی قاتلان درخت در روز توان بریدن ۵ درخت بیشتر نداشتند و امروز بریدن هزاران درخت در ساعت با تکنولوژی‌های جدید امکان پذیر است و متأسفانه روحیه تخریبی بشر، زمین را از وجه مادرانه‌اش برای نسل‌های آینده دور می‌کند و موضوع اصلی که این روزها بیداد می‌کند و کسی هم نیست که برخورد کند، شکار است که متأسفانه اراده‌ای برای برخورد نیز وجود ندارد.

سالهاست که دیگر از پرنده‌های رنگارنگ خبری نیست، قرقاول تالشی دیگر صدایش به گوش مردم نمی‌رسد، کبک دیگر در مزارع فراز و فرود ندارد و پرنده‌های شانه بسر که همیشه در اواخر تابستان و اوایل پاییز مهمان حیاط خانه‌های ما بودند دیگر کم پیدا شده‌اند و تا چشم کار می‌کند تفنگ می‌بینیم و شکارچی!

تنوع گونه‌های جانوری یکی از دغدغه‌های بزرگ دولتها است و سازمان‌های مردم نهاد زیادی در جهان تأسیس شده‌اند که تمام تلاش آنها کمک به گونه‌های در حال انقراض است. در کشور انگلستان زنان انگشترهای طلای خود را می‌فروشند و به Bird Watch (گروهی برای حمایت از پرندگان) اهدا می‌کنند تا پرنده‌های در حال انقراض را نجات دهند اما در ایران به راحتی اجازه می‌دهیم که زیباترین پرنده‌ها توسط عده‌ای تفنگ به دست و برای لحظاتی خوشی کردن شکار شوند و جماعت بزرگتری از موهبت تماشای آنها محروم شوند!

پایداری زیست محیطی بزرگترین چالش سازمان محیط زیست است و متأسفانه تا امروز مدیران میانی خانم ابتکار، ابتکار لازم را نشان نداده‌اند و نمی‌دانم چرا دولت فکری به حال این بخش نمی‌کند!

فرمانداران که اولین حلقه تغییرات هستند، به اداره محیط زیست به عنوان اداره‌ای غیر مهم و فرعی نگاه می‌کنند و زمانی که بیشتر دستگاه‌ها جابه جا شدند، یادشان می‌آید که چنین اداره‌ای هم وجود دارد!

خانم ابتکار بهتر است نیروهای مدبر و علاقمند برای لایه‌ای میانی سازمان در شهرستان ها منصوب کند و از مدیران کل خود بخواهد که به نابه‌سامانی‌های حوزه شکار و برداشت‌های بی رویه از بستر رودخانه‌ها و بسیاری دیگر از فجایع زیست محیطی در سطح کشور سامان بدهند و تصمیمات با محوریت محیط زیست بگیرند.

اداره محیط زیست مدیر چکمه‌پوش و میدانی لازم دارد نه کت و شلواری که تجربه و توان چندین ساعت پیاده‌روی در دل جنگل ها و مزارع  را ندارد! محیط زیست به عاشق نیاز دارد تا حقوق بگیری که به فکر اضافه‌کار خود است و فیش حقوقی اولویت اول اوست.

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share