حسام رمضانی

شب شهادت امام باقر(ع) و نبود یک بنر سیاه در شهر

شب شهادت امام باقر(ع) در خیابان طالقانی، روبروی بقعه دانای علی بودم که ناگهان با صحنه های عجیبی روبرو شدم! یهو دلم بدجوری شکست، با خودم گفتم مگر می شود شب شهادت پنجمین امام شیعه علیه السلام در شهری مثل رشت که مهد ترببت علما، فضلا و شهدا بوده است، کارناوال بوق و آواز به […]

0شب شهادت امام باقر(ع) در خیابان طالقانی، روبروی بقعه دانای علی بودم که ناگهان با صحنه های عجیبی روبرو شدم! یهو دلم بدجوری شکست، با خودم گفتم مگر می شود شب شهادت پنجمین امام شیعه علیه السلام در شهری مثل رشت که مهد ترببت علما، فضلا و شهدا بوده است، کارناوال بوق و آواز به راه بیافتد؟
آخر هر جای شهر را که قدم میگذاشتی نه یک بنر تسلیتی، نه یک عزایی، نه یک پارچه ی سیاهی، اصلا در شهر هیچ خبری از شهادت امام شیعیان نبود! اما جالب بود تا دلتان بخواهد بنر کنسرت ها بر روی بیلبوردهای سطح شهر و استندهای شهرداری نصب شده بود!
اصلا باورش برایم ممکن نبود، همانطور با خود به دنبال مقصر این نابسامانی ها می گشتم. از یک طرف می گفتم مسئولین فرهنگی بدلیل اینکه هنوز بستر سازی های لازم را ایجاد نکرده اند، مقصرند، از طرفی مسئولین اجرایی شهر را بدلیل سیاه پوش نکردن شهر مقصر می دانستم و از طرفی هم نهاد های مردمی مانند هیأتها، پایگاهها و… را.
راستی؛ از خود پرسیده ایم که چه شد اوضاع شهرمان به این حال و روز افتاد، شهری که هزار شهید تقدیم انقلاب کرده، امروزه در بی همیتی در کورس شهرهای کشور قرار دارد؟! آیا این روایت امام معصوم (ع) که می فرمایند: “گناه، غیرت را از بین می برد” برای شهرمان صادق شده است؟!
چند پیشنهاد به مسئولین عزیز اجرایی استان، آنانی که در ترویج فرهنگ و حفظ شعائر دینی باید دغدغه داشته باشند.
مسئولین فرهنگی و اجرایی استان می توانند دو رویکرد داشته باشند، یک رویکرد اجرایی یعنی به صورت میدانی خود، پا به عرصه گذارند و برای فرهنگ دینی جامعه مستقیماً کار کنند. فرهنگ دینی ما با توجه به هجمه ها و توان مالی-عملیاتی دشمن روز به روز در حال گوشه گیری و رخت بر بستن از فضای عمومی جامعه است. و این یک هشدار است که نکند غفلت امروز ما باعث پشیمانی آیندگان شود. که این توان و همتی مضاعف از سوی مسئولان استانی را طلب می کند تا در سایه “و اعتصموا بحبل الله جمیعا” با اتحادی بیش از گذشته و با مدیرتی جهادی به مقوله فرهنگ بپردازند.
دومین رویکرد، رویکرد حمایتی ست، رویکردی که از دغدغه ها و فعالیت های مردمی حمایت کند. تحرکات خود جوشی که حتی مقام معظم رهبری نیز در آغاز سال در حرم مطهر رضوی از آن به نحو احسن تشکر و حمایت کردند.
هرچه رویکرد حمایتی مسئولان بیشتر شود به تبع آن هزینه های متحمله بر دوش سازمانها کاهش و در عوض اثر گذاری آن حرکت، افزایش می یابد.
به امید آن روزی که با تدابیری صحیح تر، دیگر شاهد بروز چنین صحنه های دلخراشی در دار المؤمنین، رشت عزیز نباشیم.

حسام رمضانی
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share