وزارت علوم؛ وزنه اصولگرایان را در دولت سنگین‌تر می‌کند؟

رقابت نفس‌گیر و داغ برای تصاحب صندلی فرجی دانا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ۱۸روز از استیضاح فرجی دانا می‌گذارد و گروه‌های سیاسی به دنبال پیدا کردن جانشین مناسبی برای وی در وزارت علوم هستند. بسیاری اعتقاد دارند که سرپرست فعلی این وزارتخانه یعنی محمدعلی نجفی با توجه به عدم رای اعتماد مجلس به او در وزارت آموزش و پرورش، از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر معرفی نخواهد شد. همین معنا باعث شده است تا جناح‌های مختلف سیاسی نیم‌نگاهی به صندلی ریاست این وزارتخانه داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ۱۸روز از استیضاح فرجی دانا می‌گذارد و گروه‌های سیاسی به دنبال پیدا کردن جانشین مناسبی برای وی در وزارت علوم هستند. بسیاری اعتقاد دارند که سرپرست فعلی این وزارتخانه یعنی محمدعلی نجفی با توجه به عدم رای اعتماد مجلس به او در وزارت آموزش و پرورش، از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر معرفی نخواهد شد. همین معنا باعث شده است تا جناح‌های مختلف سیاسی نیم‌نگاهی به صندلی ریاست این وزارتخانه داشته باشند.
download

از همان روزهای ابتدایی پیروزی حسن روحانی، دو جریان عمده سیاسی کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با دو نگاه متفاوت به این نهاد آموزشی، اجتماعی نگاه می‌کردند و از ظن خود وزارت علوم را یار خود می‌کردند.

اصولگرایان، دغدغه غربی شدن دانشگاه را داشتند. آنها اعتقاد داشتند که روحانی باید وزیری را برای این پست انتخاب کند که قدرت ایستادن در مقابل جریان‌های غربی و انحرافی در دانشگاه را داشته باشد. تکرار نشدن فضای دانشگاهی دوران اصلاحات مهم ترین خواسته اصولگرایان از روحانی بود. این دغدغه حتی از سوی برخی ائمه جمعه نیز مطرح شد.

اصلاح‌طلبان نیز از وزیر علوم دولت روحانی می‌خواستند که فضای باز دانشجویی در دوران اصلاحات را به دانشگاه باز گرداند. تغییر در روسای دانشگاه‌ها و بازگرداندن دانشجویان ستاره دار به دانشگاه، مهم‌ترین خواسته‌های دغدغه اصلاح‌طلبان در قبال وزارت علوم بود.

نحوه معرفی وزرای علوم از سوی روحانی نشان داد که نگاه رئیس جمهور به دانشگاه، نگاه نزدیک به اصلاح‌طلبان است. معرفی میلی منفرد و بعد سرپرستی توفیقی( وزیر علوم دولت خاتمی) و در نهایت معرفی فرجی دانا به خوبی بیانگر همین معناست که روحانی، نگاه بازی به دانشگاه دارد.

نمایندگان اصول گرای مجلس نیز در واکنش به این رفتار روحانی، رای منفی خود را تقدیم اولین وزیر پیشنهادی روحانی و سد محکم خود را در راه معرفی توفیقی بنا کردند. اصول گرایان با این رای معنادار خود نشان دادند که نگاهی متفاوت نسبت به آنچه رئیس جهور به آن می‌اندیشد به دانشگاه دارند. در این میان فرجی دانا، با توجه به سابقه مناسب و جایگاه مناسب علمی و حمایت علما و مراجع و اکثر دانشگاهیان توانست نظر مثبت مجلس را به خود جلب کند.

به روی کارآمدن فرجی دانا و انتصاب میلی منفرد و توفیقی به عنوان معاون‌ و مشاور وزیر، بازگشت دانشجویان ستاره دار و مطرح شدن بورسیه‌های غیرقانونی در دولت احمدی نژاد، زمین جنگ میان وزیر علوم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باز شد و نه تلاش‌های رئیس جمهور و نه رئیس مجلس برای پایین کشاندن فیتیله این جنگ فایده نداشت و در زمانی که فرجی دانا تنها ۹ ماه عهده دار مدیریت وزارت علوم بود، با رای نمایندگان استیضاح و برکنار شد.

این رای نمایندگان، پیام مشخصی برای دولت داشت. نمایندگان مجلس به روحانی هشدار دادند که در قبال وزارت علوم کوتاه نخواهند آمد. البته در این میان انتصاب محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم و توصیه روحانی به او برای ادامه دادن راه فرجی دانا، نشان داد که رئیس دولت یازدهم نیز بر اعتقادات خود استوار است. این پیام‌های استیضاح از طرف دولت و مجلس به یکدیگر به خوبی نشان می‌دهد که آینده وزارت علوم، یک آینده پیچیده و پرماجراست.

اصول گرایان و اصلا‌ح‌طلبان درگامی جدید در زمین بازی وزارت علوم سعی می‌کنند نیروهای نزدیک به خود را به رئیس جمهور معرفی کنند و او را اصلح‌تر نسبت به دیگران بدانند.

اصول گرایان برای این کار به سراغ یکی از نیروهای داخل دولت رفتند و با مطرح کردن نام « علی اکبر صالحی»رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهوری به عنوان وزیر ایده‌ال خود سعی می‌کنند، وزارت علوم را در اختیار بگیرند. صالحی یک چهره موجه در هردوجناح است. فردی که هم رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت خاتمی بوده است، هم وزیر امور خارجه در دولت احمدی نژاد و هم سابقه معاونت وزارت علوم و هم ریاست دانشگاه صنعتی شریف را در کارنامه دارد.

صالحی یک ویژگی دیگر نیز دارد که برای اصول گرایان مهم‌تر از دیگر ویژگی‌های اوست و آنهم سیاسی نبودن این چهره نزدیک به دولت است. اصول‌گرایان به خوبی می‌دانند که وزارت صالحی یعنی آمدن آرامشی که آنان از دانشگاه می‌خواهند. َحتی طبق شنیده‌ها به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس در پیام‌های جداگانه‌ای به دولت، رضایت خود را از وزارت صالحی اعلام کرده‌اند.

اصول‌گرایان مجلس حتی به این می‌اندیشند که یکی از افراد نزدیک به خود در مجلس را راهی وزارت علوم کنند و حتی در پیام‌های به دولت گفته‌اند که از میان ما نمایندگان نیز می تواند وزیر علوم بیرون بیاید. به نظر می‌رسد اصول گرایان تمام تلاش خود را خواهند کرد تا گزینه‌های مطلوب خود را راهی دولت کنند تا دانشگاه مطلوب از منظر اصول گرایی در کشور شکل بگیرد.

اصلاح‌طلبان که به نظر می‌رسد از معرفی گزینه‌ای نزدیک به خود از سوی روحانی مطمئن هستند سعی می‌کنند افرادی را به دولت معرفی کنند که زمینه تحقق دانشگاه مطلوب اصلاح طلبان را فراهم کند.دکتر محمد فرهادی، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران دیگر گزینه‌ای است که نام وی برای تصدی سمت وزارت علوم در میان است. او که چهار سال سمت وزارت علوم در دولت میرحسین موسوی و نیز چهار سال وزارت بهداشت در دولت اصلاحات را در کارنامه مدیریتی خود دارد از گزینه‌های مطلوب برای تصدی وزارت علوم  از نظر چپ گرایان است. ضمن آنکه سوابق سیاسی وی نیز به نحوی نیست که تندروها بتوانند ایراداتی را متوجه وی کنند. یکی از روزنامه‌های نزدیک به دولت نیز در گزارشی می‌نویسد که دولت از فرهادی برنامه خواسته است. در این میان دوستان کواکبیان نیز از او به عنوان گزینه دولت برای وزارت علوم نام می‌برند. محمدرضا عارف، نام همیشه مطرح برای وزارت‌خانه‌های دولت روحانی را نیز به این اسامی اضافه کنید تا مشخص شود چه رقابت سنگینی میان دو جریان راست و چپ در ایران برای دراختیار گرفتن وزارت علوم وجود دارد.

در همین رابطه مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت‌وگویی اعلام کرد که« وزیر علوم در مهلت قانونی به مجلس معرفی خواهد شد و احتمال دارد این معرفی تا ۳ ماه آینده به طول انجامد. این یعنی روزهای داغی در پیش وزارت علوم در راه است.

نجفی سرپرست فعلی وزارت علوم اما می گوید« انشاالله خودم به عنوان وزیر معرفی می شوم.» گویی آنکه چشم های زیادی به صندلی ریاست ساختمان معروف شهرک غرب دوخته شده است تا وزن کشی سیاسی اصولگرایان و اصلاح طلبان در دولت یازدهم باز هم محک بخورد./نامه نیوز

Share