چه کسانی اولین استیضاح را کلید زدند؟

پشت پرده‌ استیضاح فرجی دانا به روایت نماینده اصلاح طلب مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نمایند اصلاخ طلب مجلس همچنین اضافه کرد: ترکیب مجلس هم در روز استیضاح به‌واسطه جوآفرینی‌های رسانه‌ای برخی از کسانی که استیضاح را مطرح کردند به‌شدت به ضرر فرجی‌داناست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  روزنامه آرمان نوشت؛ «زهره طبیب‌زاده نوری، الیاس نادران، عباس مقتدایی، سالک، حسینیان، مصطفی افضلی‌فرد، امیرآبادی‌فراهانی، قاسم جعفری، علیرضا منتظری، نوباوه‌وطن، کوچک‌زاده، بذرپاش، زاهدی، موسوی‌لارگانی، حدادعادل و… اینها تعدادی از ۵۱ نماینده‌ای هستند که محمدرضا تابش نماینده مجلس نام آنها را می‌برد. دیروز استیضاح وزیر علوم دولت یازدهم فرجی‌دانا در صحن علنی اعلام وصول شد تا او اولین وزیردولت یازدهم باشد که هفته آینده استیضاح می‌شود.

tabesh
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با آرمان از جزئیات دیگر اعلام وصول این استیضاح گفت: جبهه پایداری و برخی نمایندگان مجلس به‌شدت بعد از انتخاب فرجی‌دانا سعی کردند مسائل اداری و انتصابات را به عنوان دستاویزی برای تحت فشار قرار دادن وزارت علوم مورد استفاده قرار دهند. این نماینده مجلس در ادامه به آرمان توضیح داد: صحبت‌های روز دوشنبه رئیس‌جمهور در تندترشدن موضع برخی از امضاکنندگان استیضاح وزیرچندان بی‌تاثیر نبود اما من از همان ابتدا به نمایندگان و دولتمردان گفتم، این استیضاح اتفاقی است که بالاخره روی می‌دهد دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.
متاسفانه در سیستم رسانه‌ای ریاست‌جمهوری و برخی ازدولتمردان این بحث به‌طور جدی دیده نشد، وزیر باید اتفاقات گذشته و تخلفات وزارت علوم در دولت گذشته را با مردم و نمایندگان در میان می‌گذاشت تا برخی نمایندگان با غرض‌ورزی‌های سیاسی خود دست به موج‌سازی در مجلس نزنند. به هر حال تیم رسانه‌ای دولت و هر آنچه امروز با نام کار رسانه‌ای و جلسات رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی در دولت می‌شناسیم کند و غیرفعال عمل کرد. اکنون دیگر دیر شده است به‌زودی وزیر باید در صحن علنی مجلس حاضر ‌شود و نسبت به سوالاتی باید پاسخگو باشد که چندان به حوزه وی ارتباط ندارد.
 قصد کسانی که پای آن بیانیه را امضا کردند، استیضاح وزیر علوم است بنابراین حالت کنونی دولت مانند کسی است که اشتباه چندانی در حوزه مدیریتی انجام نداده است اما محاکمه می‌شود. نماینده مردم اردکان در مجلس همچنین اضافه کرد: ترکیب مجلس هم در روز استیضاح به‌واسطه جوآفرینی‌های رسانه‌ای برخی از کسانی که استیضاح را مطرح کردند به‌شدت به ضرر فرجی‌داناست.
تقاضای استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دی‌ماه سال گذشته به یکی از جنجالی‌ترین بحث‌های محافل سیاسی و دانشگاهی کشور تبدیل شده است. این نخستین تقاضای استیضاح نمایندگان مجلس برای یکی از وزرای دولت یازدهم است که دیروز در خانه ملت اعلام وصول شد.
چهار محور
تقاضای استیضاح این وزیر ۵۴ساله دولت تدبیر و امید با ۵۱ امضا در چهار محور تهیه شده است. طراحان استیضاح فرجی‌دانا معتقدند که شیوه مدیریت وی خلاف مصالح کشور است و این شیوه مانع رشد تولید علم در کشور و موجب قرارگرفتن دانشگاه‌ها در مسیر تندروی و افراط که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد، می‌شود. مصطفی افضلی‌فرد یکی از طراحان استیضاح در گفت‌وگو با آرمان به تشریح دلایل استیضاح پرداخت و گفت: وزیر علوم به این شاخصه‌ها نظیر جلوگیری از تندروی‌های اصلاح‌طلبان و حرکت در مدار اعتدال با مقبولیت خاص و حرکت بر محور خواسته مردم حرکت نکرده است. این نماینده مجلس در مورد شاخصه‌های اثبات ادعای خود به آرمان تاکید کرد: بهره نگرفتن از افراد دخیل در فتنه ۸۸ مورد توجه وزیر علوم قرار نگرفته. معتقدم فرجی‌دانا بر اسب تندروی و تندمزاجی سوار شده است. افضلی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ‌در عزل و نصب وزیر علوم باید یک علامت سوال واقعی را قرار داد که چرا وزیر علوم با وجود سلامت و توانمندی برخی از رؤسا و معاونان دانشگاه‌ها اقدام به قلع و قمع آنها کرده و به دور از فضای اعتدالی سعی کرده با تندروی‌ها، فضای دانشگاه‌ها را ملتهب کند. به همین خاطر عده‌ای از نمایندگان اصرار دارند تا با این فرآیند تندروی وزیر علوم، استیضاح او انجام شود. اما غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت، برخلاف افضلی‌فرد معتقد است، استیضاح وزیر علوم سیاسی‌ترین بحث‌ها را به همراه داشته است و در مفاد این استیضاح بیش از هر چیز مسائل سیاسی دیده شده است.
در جلسه غیرعلنی مجلس چه گذشت؟
نماینده رشت درمورد جلسه غیرعلنی دیروز مجلس به آرمان گفت: در این جلسه علاوه بر بحث پیرامون صحبت‌های رئیس‌جمهور درخصوص مساله‌ استیضاح وزیر علوم بحث شد. رئیس مجلس برخی از دلایل استیضاح را وارد ندانستند و البته گفتند برخی از دلایل نیز بجاست و من از آقای وزیر درخواست رفع آن ایرادات را داشته‌ام. اما ظاهرا نمایندگان امضاکننده تا هفته آینده که موعد استیضاح است قصد کوتاه آمدن ندارند. جو عمومی مجلس را من اینگونه می‌بینم. البته آقای نوبخت و آقای انصاری تا آنجایی که من دیدم پس از شروع جلسه غیرعلنی از صحن مجلس خارج شدند.
تحت فشار برای عدم افشای اسامی متخلفان 
رضا فرجی‌دانا مهرماه ۹۳ و پس از اینکه جعفر میلی‌منفرد به‌عنوان اولین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم نشد، سکان وزارت علوم را با رای مجلسیان برعهده گرفت. وی که با کسب ۱۵۹رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۳۲ رأی ممتنع، از مجموع ۲۲۱ رأی مأخوذه نمایندگان مجلس نهم، مسئولیت این وزارتخانه حساس و تاثیرگذار را برعهده گرفت اکنون به قول ابراهیم نکو نماینده مجلس، تحت‌تاثیر فشارهای سیاسی برای عدم افشای اسامی متخلفان در وزارت علوم قرار گرفته است. او معتقد است به هر حال اسامی متخلفان افشا می‌شود.
چند بار استیضاح‌کنندگان، تصمیم به استیضاح داشتند 
فرجی‌دانا اواخر آبان‌ماه تا پای استیضاح پیش رفت اما در جلسه پرسش و پاسخی که با نمایندگان مخالف داشت، توانست نظر آنان را برای مدت کوتاهی تامین کند و بدین ترتیب استیضاح از دستور کار مجلس خارج شد. پس از آن برخی نمایندگان، بازگشت دانشجویان ستاره‌دار و اخراجی را دستمایه طرح دوباره استیضاح وزیر علوم قرار دادند. اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دی‌ماه گذشته اصرار بر دسترسی به اسامی دانشجویان ستاره‌دار کردند. دانشجویانی که در دولت قبل از تحصیل محروم شدند و در دولت یازدهم با بررسی مجدد پرونده‌های آنان برخی از آنها به دانشگاه بازگشتند. وزارت علوم دسترسی به اسامی و پرونده‌ها را مغایر قانون و مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دانست اما اعضای این کمیسیون به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کردند و نتیجه آن شد که اسامی به شکایت‌کنندگان داده شود اما این وزارتخانه بر نظر خود اصرار کرد و شاکیان شکایت خود را به رئیس مجلس ارائه کردند. علی لاریجانی در جلسه‌ای که با حضور وزیر و شاکیان برگزار شد، از وزارت علوم درخواست کرد که اسامی به آنها داده شود. حالا دوماهی است که وزیر و مجلس به‌طور جدی در کشاکش استیضاح هستند و هیچ کدام کوتاه نمی‌آیند.
از دلایل استیضاح چه خبر؟
وزارت علوم اسامی دانشجویان ستاره‌دار را ارائه داد. محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌وگویی اعلام کرد که اسامی این دانشجویان داده شده و این پرونده بسته شده است. اما پس از مدتی نمایندگان شاکی اعلام کردند اسامی ارائه شده از سوی وزارت علوم اسامی مورد نظر نمایندگان نبوده و از این رو یکی از محورهای استیضاح را مساله دانشجویان ستاره‌دار اعلام کردند.
برگ برنده وزارت علوم؛ رانت تحصیلی 
پس از افشای وجود رانت تحصیلی در دولت قبل و ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی، فرجی‌دانا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «سریعا با متخلفین برخورد می‌شود و از ادامه تحصیل آنان جلوگیری به‌عمل می‌آید.» استیضاح فرجی‌دانا زمانی جدی شد که برخی اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از جمله غلامعلی حدادعادل به عنوان رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با نحوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها ازجمله رئیس دانشگاه تهران به مخالفت برخاستند. مجلسی‌ها، حمایت و گسترش فعالیت‌های سیاسی خاص تنش‌زا، تفکیک جنسیتی، فقدان رویکرد درست نسبت به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها را ازجمله مواردی دانسته‌اند که باعث شکایت از وزارت علوم شده است. حال باید منتظر هفته آینده باشیم تا عاقبت وزارت علوم دولت یازدهم مشخص شود.
Share