نارضایتی اغلب کاربران اینترنت از خدمات

شرکت های اینترنتی عزیز؛ «حجم خوری» ممنوع!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اخیراً در بین کاربران اینترنت یک اصطلاح تازه باب شده است. حال ما قصد داریم این اصطلاح را در رسانه نیز باب کنیم. پس از همین جا به همه شرکت های اینترنتی عزیز و محترم اعلام میکنیم: «حجم خوری» ممنوع!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اخیراً در بین کاربران اینترنت یک اصطلاح تازه باب شده است. البته این اصطلاح مدت زمانی زیادی است که تولد یافته اما اخیراً بسیار شایع شده است. حال ما قصد داریم این اصطلاح را در رسانه نیز باب کنیم. پس از همین جا به همه شرکت های اینترنتی عزیز و محترم اعلام میکنیم: «حجم خوری» ممنوع!
 بخواهیم یا نخواهیم؛‌ دوست داشته باشیم یا نه؛‌ بشر وارد عصری جدید شده است. عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات. این عصر بستر سیاسی؛ اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی جوامع بشری را تغییر داده است و اکنون مولفه های این فناوری است که تعیین کننده بسیاری از کنش های بشری است.
اشتباه نکنید. این یک اغراق نیست. دنیا وارداعصر اطلاعات و ارتباطات شده است. این روزها هیچ اتفاقی نیست که در دور ترین نقاط دور از ما رخ دهد و از آن نتوانید در توییتر چیزی پیدا کنید. این روزها نکته و مطلبی نیست که در خصوص آن در وب اطلاعاتی پیدا نکنید. این روزها شبکه‌های اجتماعی به یکی از تأثیر گذارترین رسانه‌ها تبدیل شده‌اند و چه بسیار افراد بزرگی که در خشم این شبکه‌ها گرفتار شدند و از اوج قدرت به قعر ذلت رسیدند و دیگرانی که با همین رسانه از فرش به عرش پرواز کردند.
این روزها وب و سایر ابزارهای ارتباطی تعیین کننده قدرت کشورها و سیاستمداران؛ مشخص کننده موفقیت شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و راه دهنده و هدایت‌کننده فرهنگها و اجتماعات هستند.
اما هدف از این مقدمه چیست؟ پاسخ این سؤال زمانی مشخص می‌شود که یک سؤال دیگر در ادامه پرسیده شود:‌جایگاه ما یعنی ایرانیان در این عصر کجا است و در کجای این تحول قرار گرفته ایم؟‌ البته پاسخ مفصل به این سؤال خود پژوهشی بزرگ میطلبد اما میخواهیم از یک نقطه نظر متفاوت یک نکته اساسی را مطرح کنیم که شاید مدخلی بر جواب این سؤال باشد:
داستان از شرکت های اینترنتی و معضل بزرگ اینترنت در کشور ما شروع میشود. نارضایتی اغلب کاربران اینترنت از خدمات و زیر ساخت های اینترنتی کشور و از خدمات دهندگان اینترنت. واقعیت این است که اکنون معضلاتی در بستر استفاده مؤثر از وب در کشور وجود دارد که نپرداختن به آن‌ها شاید برای همیشه منجر به افسوس باشد.
شرکت های اینترنتی عزیز؛ «حجم خوری» ممنوع!
طبق اطلاعاتی که از وب سایت‌ها و شرکت های رتبه بندی سرعت در دنیا میتوان بدست داد ایران در بین کشورهای دنیا رتبه ۱۵۹ را با سرعتی در حد ۳.۹۱ مگا بیت بر ثانیه در اینترنت به خود اختصاص داده است (مؤسسه NetIndex, Okla) که هر چند جایگاه چندان بدی نیست اما به هیچ وجه جایگاهی درخوری نیز محسوب نمیشود:
شرکت های اینترنتی عزیز؛ «حجم خوری» ممنوع!
اما معضل اساسی در این نکته هم نیست. معضل از آنجایی شروع می‌شود که بسیاری از کاربران ایرانی به وجود همین سرعت نیز در ایران باور ندارند و معتقدند که سرعت اینترنت در کشور بسیار پایین‌تر از این و بر اساس تجربه است. این شکایت کاربران زمانی معنی میابد که آن را در کنار باور دیگر آن‌ها قرار دهیم: مطرح کردن این نکته که در ایران شرکتهای اینترنتی در کنار ارائه سرعت پایین اینترنت اقدام به «حجم خوری» یا به عبارت دیگر کم فروشی اینترنتی نیز میکنند!
این باورها تا چه حد صحیح است؟‌ بدون شک نمیتوان تنها بر اساس تجربه هیچ‌کس را محکوم کرد؛‌ اما واقعیت این است که معضل اینترنت با سرعت پایین و کمبود حجم ترافیکی برای کاربران بدون شک معضلی گسترده و همه گیر است. کم و کیف آن اما در هر جایی متفاوت.
فردی می‌گفت در حالی که در یک روز اقدام به خرید ۳ گیگابایت حجم ترافیکی از یکی از شرکت های اینترنتی خدمات رسان کرده بوده؛‌ تنها در عرض ۲ ساعت این حجم اینترنتی به شکلی باور‌نکردنی و تنها در جریان یک وب گردی ساده تمام شده است. دیگری میگوید در حالی که حتی مودم اینترنتی وی خاموش بوده است حجم ترافیکی باقی‌مانده اش که یک گیگابایت بوده تمام شده است!
برخی معتقدند که شرکتهای خدمات رسان اگر اینترنت با حجم نا محدود به کاربری ارائه کنند؛ سرعت دانلود وی را محدود میکنند و اما اگر «حجمی» با وی حساب کنند سرعت دانلود را آزاد میگذارند تا این حجم با دانلود سریعتر؛‌ زودتر تمام شود و کاربر مجبور به خرید حجم اضافه باشد! دیگران میگویند شرکتهای اینترنتی برخی در بعضی ساعات شب اینترنت رایگان ارائه میکنند اما پهنای باند را به حدی محدود میکنند که عملاً دانلود برای کاربران غیر ممکن میشود.
نکته جالب ماجرا برای بسیاری اما این است که این شرکت و آن شرکت هم ندارد! این مشکل در همه جا وجود دارد اما برای برخی کم و برای برخی بسیار. این داستان‌ها تا چه حد واقعیت دارد؟
409682_781
ما نه در مقام تأیید و نه در جایگاه رد این ادعا ها هستیم. اما آنچه میخواهیم بگوییم ارتباط با همان مقدمه‌ای دارد که اول از همه مطرح کردیم.
امروزه یکی از مولفه های مؤثر در موفقیت جوامع بشری و توسعه مستقیم آن‌ها استفاده مؤثر از فناوری ارتباطات و اطلاعات است و تأثیر آن در سیاست و اقتصاد و فرهنگ جوامع نیازی به سخنرانی ندارد و کافی است شما گوگل را باز کنید و هرکدام از این موضوعات را در آن جستجو کنید تا ببینید دنیا کجا است.
امروزه کاربران ایرانی به آخرین و مجهزترین تکنولوژی های روز از گوشی و تبلت و لپتاپ گرفته تا سخت‌افزار های دیگر مجهز هستند اما از استفاده مؤثر از آن‌ها محروم اند. استفاده بهینه از همه این‌ها نیازمند اصلی‌ترین نرم‌افزار یعنی بستر مناسب وب و اینترنت در کشور است.
امروزه مدیران شرکتهای بزرگ در دنیای توسعه یافته با گوشی هوشمند خود بنگاه هایشان را اداره میکنند. سیاستمداران از صفحه چند اینچی گوشی هوشمند یا تبلت خود سیاستهایشان را مدیریت و اجرا میکنند؛ هنرمندان؛ نویسندگان؛ ورزشکاران و همه چهره‌های دیگر در فوران اطلاعات و ارتباطات تأثیر گذار و تأثیر‌پذیر هستند و البته کاربران عادی نیز زندگی روزمره خود را با ارتباطات و اطلاعات سر و سامان میدهند.
امروز اگر بستر وب برای ایران به خوبی فراهم نشود هم در اقتصاد و هم در سیاست و هم در فرهنگ از سایرین عقب خواهیم ماند. دنیای آینده دنیای موبایل یا سیار است. از هم‌اکنون سیستم عامل های رایانه ای به سمت آنلاین شدن به پیش میروند. کافی است نگاهی به سیستم عامل کروم داشته باشیم که یک سیستم عامل تحت وب است و به سرعت در حال تسخیر بازار. یا ویندوز ۸.۱ که عملا در حال آنلاین کردن همه چیز است. اگر امروز فکری به حال اینترنت نکنیم در آینده هنوز مجبور خواهیم بود از نسخه های فعلی سیستم عامل ها استفاده کنیم و این معنی جز عقب‌ماندگی ندارد.
این روزها ایران در کلیت خود از بهره برداری از یکی از مهمترین و کاربردی ترین و موثرترین تحولات دنیای تکنولوژی یعنی فناوری Cloud محروم است که تنها دلیل آن سرعت پایین اینترنت و محدودیت کاربران در استفاده از پهنای باند است. در حالی که دنیا در حال رفتن به سمت Cloud است و خلاقیت‌ها و صرفه جویی هایی که در پرتو استفاده از این فناوری میتوان بدست داد نقل محافل بزرگ اندیشه ورزی است. اما  هنوز بسیاری از کاربران ایرانی حتی نمیدانند که اساسا این Cloud‌ چیست.
این‌ها همه را از آن روی مطرح کردیم که بگوییم شرکتهای اینترنتی باید بیش از اینها به بهبود خدمات رسانی اینترنت در کشور بپردازند زیرا این موضوع نه یک موضوع شخصی که یک مضووع ملی است و با آینده ایران و جایگاه ما در میان کشورهای دنیا در ارتباط است. امروز هر بیت اطلاعات ارزشی به مراتب بیشتر از آنچه به نظر میرسد دارد و اگر کسی ارزش اطلاعات و ارتباطات را در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات نداند اساساً عقب‌مانده است!
این موضوع با سودآوری و منافع اقتصادی شرکتهای خدمات رسان نیز در ارتباط است. به نظر شما چرا گوگل به دنبال گسترش اینترنت ارزان و سریع در همه جای دنیا است و سالانه برای این موضوع میلیاردها دلار خرج میکند؟ به یک دلیل ساده: منافع شرکتهای وابسته به اینترنت در افزایش و بهبود استفاده ار اینترنت است.
اینترنت و وب آینده ما را در اقتصاد و سیاست و اجتماع در دست دارد و اگر امروز متوجه این نکته نباشیم در آینده نزدیک دیگر برای جبران آن – به دلیل سرعت بالای تحولات که ذات عصر و جوامع اطلاعاتی است – بسیار دیر است. لذا شرکتهای اینترنتی محترم! انصافا «حجم خوری ممنوع».
/تابناک
Share