تصاویر اهدای ارزشمندترین جایزه ریاضیات به بانوی ایرانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دکتر مریم میرزاخانی، استاد ریاضیات دانشگاه استنفورد نخستین بانوی ریاضی‌دان تاریخ لقب گرفت که توانسته مدال فیلدز، معتبرترین جایزه دنیای ریاضیات را از آن خود کند.   طبق برنامه قرار بود برندگان جوایز چهارگانه جامعه جهانی ریاضیات صبح چهارشنبه (امروز) و در افتتاحیه کنفرانس جهانی ریاضیات ۲۰۱۴ که در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دکتر مریم میرزاخانی، استاد ریاضیات دانشگاه استنفورد نخستین بانوی ریاضی‌دان تاریخ لقب گرفت که توانسته مدال فیلدز، معتبرترین جایزه دنیای ریاضیات را از آن خود کند.

14-8-13-932maryam2 14-8-13-942maryam5  14-8-13-9318maryam3 14-8-13-9339maryam4 14-8-13-91438FieldsMedalFront 14-8-13-92540maryam-7

طبق برنامه قرار بود برندگان جوایز چهارگانه جامعه جهانی ریاضیات صبح چهارشنبه (امروز) و در افتتاحیه کنفرانس جهانی ریاضیات ۲۰۱۴ که در سئول، پایتخت کره جنوبی برگزار می‌شود، اعلام گردد؛ اما شب گذشته پایگاه اینترنتی جامعه جهانی ریاضیات فهرست برندگان را اعلام کرد و موجی از شادی را در میان کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت، چراکه خانم دکتر مریم میرزاخانی، استاد ریاضی دانشگاه استنفورد موفق شد به همراه ۳ ریاضی‌دان دیگر، مدال فیلدز را برنده شود. 

مدال فیلدز، بالاترین نشان علمی رشته ریاضیات است که به دانشمندان برگزیده زیر ۴۰ سال اهدا می‌شود و از آن به نوبل ریاضیات نیز تعبیر می‌شود.

مریم میرزاخانی، جایزه خود را در مراسم افتتاحیه کنفرانس جهانی ریاضیات از دستان خانم پارک گئون های، رییس‌جمهور کره جنوبی دریافت کرد. دکتر میرزاخانی، نخستین بانوی تاریخ ریاضیات و نخستین ریاضی‌دان ایرانی است که این جایزه ۷۶ ساله را برنده می‌شود. هم‌چنین این جایزه بالاترین نشان علمی است که توسط یک دانشمند ایرانی‌الاصل کسب شده است. 

از هفته گذشته، شایعاتی در محافل ریاضیاتی مطرح شده بود که دکتر مریم میرزاخانی، استاد ریاضی دانشگاه استنفورد از بخت‌های اصلی برای کسب مدال فیلدز امسال به شمار می‌رود.

مدال فیلدز، معتبرترین جایزه جامعه ریاضی‌دانان جهان است که هر ۴ سال یک‌بار و به ریاضی‌دانان برگزیده زیر ۴۰ سال اهدا می‌شود.

پایگاه اینترنتی جامعه بین‌المللی ریاضیات IMU فهرست برندگان جوایز امسال را اعلام کرد که بر اساس آن، مریم میرزاخانی، آرتور آویلا، مانجول بهارگوا و مارتین هایرر مدال فیلدز ۲۰۱۴ را برنده شده‌اند. البته این جایزه برای دکتر میرزاخانی ارزشی دوچندان دارد، چراکه او نخستین بانوی ریاضی‌دانی است که از زمان تاسیس جایزه فیلدز در سال ۱۹۳۶/۱۳۱۵ تاکنون موفق به کسب این عنوان شده است.

معرفی برندگان مدال فیلدز۲۰۱۴

آرتور آویلا، برزیلی-فرانسوی، ۳۵ ساله، مدیر تحقیقات CNRS پاریس،RTEmagicC_Artur_Avila.jpgبه خاطر مشارکت فوق‌العاده  در نظریه سیستم‌های دینامیک (پویا)

 

 

 

 

مانجول بهارگوا، کانادای-آمریکایی، ۴۰ ساله، استاد ریاضی دانشگاه پرینستون (ایالات متحده) RTEmagicC_ManjulBhargava_FieldsMedal.jpg

به خاطر ابداع روش‌های فوق‌العاده قوی در هندسه اعداد

 

 

 

 

مارتین هایرر،اتریشی-انگلیسی، ۳۸ ساله، استاد ریاضی دانشگاه وارویک (انگلیس) به‌خاطر RTEmagicC_MartinHairer_FieldsMedal.jpg

مشارکت فوق‌العاده در نظریه معادلات دیفرانسیل پاره‌ای تصادفی

 

 

 

مریم میرزاخانی ، ایرانی-آمریکایی، ۳۷ ساله، استاد ریاضی دانشگاه استنفورد (ایالات متحده)14-8-13-009Maryam_Mirzakhani

به‌خاطر مشارکت فوق‌العاده در دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و دیگر فضاهای مدول.

 

خبرآنلاین/

Share