مدیرکل سازمان محیط زیست گیلان

تالاب انزلی در لیست سیاه قرار گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل سازمان محیط زیست گیلان گفت: تالاب انزلی به دلیل مشکلات زیست‌محیطی فراوان جزو لیست سیاه تالاب‌های در حال نابودی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل سازمان محیط زیست گیلان گفت: تالاب انزلی به دلیل مشکلات زیست‌محیطی فراوان جزو لیست سیاه تالاب‌های در حال نابودی قرار گرفته است.
IMG_2318محمدرضا برجی شامگاه شنبه در جمع مدیران گیلان در استانداری این استان وضعیت تالاب انزلی را بسیار اسفناک خواند و اظهار کرد: در ایران هفت تالاب در لیست سیاه قرار دارد که یکی از آنها تالاب انزلی است.

وی افزود: تالاب بین‌المللی انزلی در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به همراه دو تالاب امیرکلایه لاهیجان و سفیدرود به ثبت رسید و قرار شد برای برطرف شدن مشکلات آنها اقدام‌های لازم صورت گیرد.

این مسئول ادامه داد: با گذشت سه دهه میانگین عمق تالاب انزلی از ۱۱ متر به کمتر از دو متر کاهش یافته و عرصه زیادی از این تالاب نابود شده است.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه با آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن «جایکا» در سال ۸۲ تصریح کرد: این تفاهمنامه بین سازمان حفاظت محیط زیست ایران و جایکا در راستای احیای تالاب انزلی منعقد و یک مرحله طرح جامع آن در سال‌های ۸۲ و ۸۳ اجرا شد.

برجی با بیان اینکه در فاز نخست اجرایی شدن تفاهمنامه مذکور، مشکلات تالاب انزلی مشخص شد، گفت: در فاز دوم اجرایی آن در سال‌های ۸۵ و ۸۶ خروجی مطالعات، دادن پیشنهادهای اجرایی برای برطرف شدن مشکل تالاب بود.

وی با بیان اینکه مشکل تالاب تنها آب نیست، خاطرنشان کرد: برای برطرف شدن مشکل تالاب انزلی باید به مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی، مدیریت پسماند تالاب، مدیریت پساب‌ها و فاضلاب‌ها، مدیریت آموزش و مدیریت اکوتوریسم تالاب توجه داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان یادآور شد: اعتقاد داریم برای برطرف شدن مشکل تالاب انزلی باید از ورود فاضلاب‌ها جلوگیری شود و اجازه ندهیم تا در حوزه آبخیزداری رسوبات به تالاب انزلی سرازیر شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت بر تالاب انزلی نیازمند اعتبارات کافی است متذکر شد: امیدواریم با اختصاص اعتبارت لازم در مدت دو سال آینده شاهد برطرف شدن مشکل تالاب انزلی و احیای دوباره آن باشیم.
/فارس

Share