خرچنگ و پای مرغ از گیلان به کدام کشور ها صادر می شود ؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل دامپزشکی استان گیلان گفت: علاوه بر فرانسه و آلمان، کشور بلژیک هم از مشتریان خرچنگ های گیلان است. دکتر سهراب عاقبتی، با اشاره به اینکه اغلب صید خرچنگ‌ها در گیلان که به آن «ده پای دراز آب شیرین» نیز گفته می‌شود به صورت آزاد است، گفت: کشور بلژیک […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل دامپزشکی استان گیلان گفت: علاوه بر فرانسه و آلمان، کشور بلژیک هم از مشتریان خرچنگ های گیلان است.33349

دکتر سهراب عاقبتی، با اشاره به اینکه اغلب صید خرچنگ‌ها در گیلان که به آن «ده پای دراز آب شیرین» نیز گفته می‌شود به صورت آزاد است، گفت: کشور بلژیک علاوه بر کشورهای اروپایی نظیر آلمان و فرانسه از مشتری خوب «ده پای دراز آب شیرین» گیلان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه صادرات این آبزی کاملا به صورت بهداشتی و با بسته‌بندی مناسب است، اضافه کرد: چون خرچنگ ها در کشور ما مصرف ندارند تمامی آنها به کشورهای دیگر صادر می شوند.

وی در ادامه از صادرات دام زنده و فرآورده های خام دامی از مبدا استان گیلان به ارزش ۷۴ میلیارد و ۷۷ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۰۰ ریال به کشورهای عراق، آلمان، فرانسه، بلژیک، کانادا، امارات، ازبکستان، ویتنام، لبنان و ارمنستان خبر داد.

عاقبتی افزود: این محصولات شامل ماهی پرورشی تازه، ماهی پرورشی زنده، بچه ماهی پرورشی، ماهی تزئینی، جوجه یکروزه گوشتی، تخم مرغ نطفه دار گوشتی، دوغ، سوسیس و کالباس، پا و پنجه مرغ و خرچنگ به تعداد ۲۰۴ فقره است که بعد از بررسی و نظارت بهداشتی به خارج از کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه کشور ویتنام از مشتریان پای مرغ گیلان است، خاطرنشان کرد: کشور امارات نیز از کشورهای مهم مشتری دوغ گیلان است.

دکتر عاقبتی ارز وارده توسط صادرات محموله های فوق را ۲ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۱۰۰ دلار اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان ادامه داد: صادرات محصولات دامی در سه ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل سه برابر شده است.

وی در ادامه از صادرات ۱۶۵ هزار قطعه جوجه یکروزه گوشتی و ۳ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۷۴۰ عدد تخم مرغ نطفه دار گوشتی به کشورهای ازبکستان، عراق، لبنان و ارمنستان در ۳ ماه اول سالجاری خبر داد و افزود: جوجه یکروزه گوشتی و تخم مرغ نطفه دار گوشتی از کارخانجات جوجه کشی و مزارع مرغ مادر استان گیلان بعد از انجام آزمایشات لازم و اطمینان از سلامت محموله ها به خارج از کشور صادر می شود.

عاقبتی ارزش ریالی محموله های صادراتی را ۵۲ میلیارد و ۹۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال و ارز وارده توسط این محصولات را ۲ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۴۴ ریال بیان کرد.

ایسنا/

Share