نخستین جشنواره گیاهان دارویی آستارا برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین جشنواره گیاهان دارویی آستارا با محوریت گل گاوزبان عصر پنجشنبه در دهکده گردشگری و تفریحی حیران شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد. در این جشنواره که به همت فرمانداری ، بخشداری مرکزی و دهیاری دهستان حیران شهرستان مرزی بندر آستارا در دل طبیعت سحرانگیز گردنه حیران برگزار شد […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین جشنواره گیاهان دارویی آستارا با محوریت گل گاوزبان عصر پنجشنبه در دهکده گردشگری و تفریحی حیران شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد.
در این جشنواره که به همت فرمانداری ، بخشداری مرکزی و دهیاری دهستان حیران شهرستان مرزی بندر آستارا در دل طبیعت سحرانگیز گردنه حیران برگزار شد ، شرکت کنندگان در فضایی شاد و دل انگیز روز خوشی را سپری کردند.

81173839-5712486فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در آیین گشایش این جشنواره ، آستارا را منطقه ای مملو از جاذبه های گردشگری در حوزه های طبیعت گردی و تاریخی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: این شهرستان در همه زمینه های گردشگری قابلیت هایی دارد که باید معرفی شود.

وی با اشاره به حضور سالانه بالغ بر شش میلیون نفر مسافر در شهرستان آستارا ، ارتفاعات حیران را منطقه ای مملو از زیبایی های طبیعی عنوان کرد و افزود: طبیعت این خطه دارای ده ها گونه گیاه درمانی است که باید به گردشگران پرشمار شهرستان معرفی شود تا از آنها استفاده کنند.

دبیر این جشنواره و بخشدار مرکزی آستارا نیز در آیین گشایش این رویداد فرهنگی گفت: این جشنواره برای حفظ و معرفی گونه های گیاهان دارویی و نیز معرفی داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی نخستین جشنواره گیاهان دارویی آستارا با محوریت گل گاوزبان به عنوان گونه پرشمار گیاه دارویی موجود در ارتفاعات غرب شهرستان تدارک دیده شده است.

چنگیز شکوری خواستار فرهنگسازی در زمینه تولید و مصرف گیاهان دارویی و ترویج استفاده از داروهای گیاهی برای ارتقای سلامت عمومی جامعه شد و افزود: بخشی از قابلیت های گردشگری شهرستان آستارا نیز با برگزاری این جشنواره معرفی شد.

وی با اشاره به برگزاری آیین ها و نمایشگاه های جانبی در قالب این جشنواره گفت: این جشنواره در صدد است تا استعدادهای بالقوه فرهنگی ، تنوع اقلیمی کشور را معرفی کرده و در راستای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی و نیز توجه برنامه ریزان اقتصادی کشور در زمینه توسعه گردشگری شهرستان آستارا به هموطنان ایران اسلامی گام بردارد.

وی زمینه سازی برای تولید ، صادرات ، کارآفرینی ، تجاری سازی ، فرآوری ، بسته بندی و معرفی فرآورده ها و احیای میراث طب سنتی ایران و تاثیر در الگوی کشاورزی با محوریت گیاه درمانی و پر کردن اوقات فراغت و نیز معرفی مواریث فرهنگی منطقه را از دیگر اهداف نخستین جشنواره گیاهان دارویی آستارا ذکر کرد.

وی احیای سنتها و باورهای طب ایرانی و آشنایی با گیاه گل گاوزبان با نگرش سلامت محوری را نیز از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره یک روزه برشمرد.

در شهرستان آستارا گیاهان دارویی متعددی از قبیل گزنه ، پونه وحشی ، مرزه ، گل گاوزبان ، گلپر(بالدیرغان) ، آب تره(بولاق اوتی) ، آویشن ، نعناع ، ازگیل ، بابونه ، بارهنگ ، ختمی ، بومادران ، پنیرک ، ترشک ، سیرکوهی ، تمشک ، بیدمشک زعفران خزری و ده ها گونه دیگر به صورت خودرو در مناطق جلگه ای و کوهستانی شهرستان آستارا شناسایی شده و مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

گل گاوزبان که بهانه برگزاری این جشنواره مردمی بود ، به عنوان پرمصرف ترین گیاه طبیعی با وسیع ترین رویشگاه جزو شناسنامه پوشش گیاهی شهرستان آستارا محسوب می شود./ایرنا

Share