"کیکر" مجله معتبر ورزشی آلمان

تیم ملی فوتبال ایران از “کیکر” فقط یک ستاره گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا “کیکر” مجله معتبر ورزشی آلمان، در آستانه جام جهانی فوتبال، ویژه‌نامه‌ای منتشر و در آن از جمله نقاط قوت و ضعف تیم‌های شرکت‌کننده را ارزیابی کرده است. نگاهی به داوری “کیکر” در مورد تیم ملی ایران خالی از فایده نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ویژه‌نامه مجله ورزشی معتبر و معروف “کیکر” آلمان هر چهار سال یک‌بار در آستانه جام جهانی فوتبال منتشر می‌‌شود. در این ویژه‌نامه‌ها ضمن ارزیابی نقاط قوت و ضعف همه تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی، شانس آن‌ها برای کامیابی در این تورنمنت بزرگ ارزیابی می‌شود.

0,,17684786_303,00این سنت امسال نیز در آستانه برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در برزیل تداوم داشت و ویژه‌نامه مجله “کیکر” که دو هفته پیش از آغاز جام جهانی منتشر شد، تیم‌های برگزیده در این دوره از مسابقات جام جهانی را زیر ذره‌بین نقد و بررسی برده است.

طبعا پرداختن به ارزیابی همه تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ در گزارشی کوتاه میسر نیست، ولی آگاهی فوتبال‌دوستان ایرانی از ارزیابی مجله “کیکر” آلمان از تیم ملی فوتبال کشور ما می‌تواند سودمند باشد.

 

ستاره‌ها و شانس‌ها

بدوا باید گفت که کارشناسان فوتبالی مجله “کیکر” ضمن ارزیابی نقاط قوت و ضعف هر تیمی، به پیش‌بینی شانس آن تیم برای موفقیت در مسابقات جام جهانی دست زده‌اند. آنان بدین منظور به هر تیمی از یک تا پنج ستاره داده‌اند. تیم‌هایی که پنج‌ستاره هستند، از نظر کارشناسان این مجله بالاترین شانس را در این مسابقات دارند و تیم‌هایی که ستاره‌های کمتری به دست آورده‌اند، به همان نسبت از شانس کمتری برخوردارند.

 

در ارزش‌یابی مجله “کیکر” تنها دو تیم پنج‌ستاره وجود دارد: برزیل، میزبان این مسابقات و اسپانیا، قهرمان جهان و اروپا. طبق ارزیابی کارشناسان “کیکر”، اگر این دو تیم در جام جهانی در اندازه‌های واقعی خود ظاهر شوند و بتوانند توانایی‌های خود را در زمین نشان دهند، شانس نخست قهرمانی به شمار می‌روند.

پس از دو تیم یاد شده، نوبت به تیم‌های چهار ستاره می‌رسد. از نظر “کیکر” تیم‌های ملی فوتبال آرژانتین، آلمان، ایتالیا، بلژیک، پرتغال و شیلی تیم‌هایی هستند که پس از دو تیم برزیل و اسپانیا از شانس بیشتری برای موفقیت در این تورنمنت برخوردارند. از تیم ملی بلژیک به عنوان تیمی یاد می‌شود که می‌تواند همگان را شگفت‌زده و غافلگیر کند.

در گروه تیم‌هایی که سه ستاره به خود اختصاص می‌دهند، به نام کشورهایی چون اروگوئه، کلمبیا، هلند، انگلستان، بوسنی و هرزگوین، سوئیس، فرانسه، کروواسی، ایالات متحده آمریکا، غنا و ژاپن برمی‌خوریم.

تیم‌های دو ستاره مجله “کیکر” را روسیه، یونان، مکزیک، کوستاریکا، اکوادور، کامرون، نیجریه، ساحل عاج و کره جنوبی تشکیل می‌دهند.

تیم ملی فوتبال ایران در ارزیابی مجله “کیکر” جزو تیم‌هایی است که در کنار تیم‌های ملی استرالیا، الجزایر و هندوراس تنها یک ستاره به خود اختصاص داده است.

مجله “کیکر” در پایان ارزیابی خود از تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی، به ارقام شرط‌بندی (توتو) بر روی این تیم‌ها نیز اشاره کرده است که خود به گونه‌ای نظرسنج افکار عمومی از قابلیت‌های این تیم‌هاست. طبعا هر تیمی از شانس بیشتری برای قهرمانی برخوردار باشد، در شرطبندی‌ها درآمد کمتری نصیب طرفدار خود می‌کند.

برای نمونه، هر کس در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ یک یورو بر روی تیم برزیل شرطبندی کند، در صورت قهرمانی این تیم فقط سه و نیم یورو می‌برد، چرا که شما زیادی از فوتبال‌دوستان دنیا از هم اکنون برزیل را قهرمان بعدی جهان می‌دانند. این رقم برای شرطبندی بر روی تیم آرژانتین یک به پنج است.

حال اگر کسی آنقدر خوشبین باشد که بر روی قهرمانی تیم ملی ایران یک یورو شرطبندی کند، در صورت قهرمانی ایران ۱۵۰۰ یورو می‌برد. در شرطبندی‌ها وضع دو تیم دیگر هم‌گروه با ایران یعنی بوسنی و هرزگوین و نیجریه هم بهتر از ایران است.

تیم ایران زیر ذره‌بین

مجله “کیکر” در ارزیابی خود از تیم ملی فوتبال ایران تصریح کرده است که از زمانی که کارلوس کی‌روش در آوریل سال ۲۰۱۱ سکان هدایت تیم ایران را به دست گرفت، در این تیم با استفاده از بازیکنانی از داخل و خارج کشور به جوانگرایی بنیادین دست زده است. در ارزیابی جداگانه‌ای از مربی تیم ملی ایران به عنوان مربی “با هوش ولی مناقشه‌برانگیز” نام برده شده است.

در همین زمینه از جمله به فراخواندن بازیکنانی چون اشکان دژآگه، دانیل داوری، رضا قوچان‌زاده و علی‌رضا جهان‌بخش به تیم ملی ایران اشاره می‌شود که همگی در کشورهای خارج رشد کرده‌اند.

در ارزیابی مجله “کیکر” از تیم ملی ایران، از جواد نکونام به عنوان ستاره تیم در نقش فرماندهی یاد می‌شود که باید او را همچنین نماینده کی‌روش در زمین بازی دانست.

در کنار نکونام از اشکان دژآگه، بازیکن تیم فولام انگلستان به عنوان بازیکنی نام برده می‌شود که می‌تواند در جام جهانی برزیل نقش فوق‌العاده‌ای در تیم ملی ایران بازی کند، چرا که این بازیکن با زرنگی و پایداری حرفه‌ای خود قادر است بویژه برای بازیکنانی چون قوچان‌زاده در خط حمله فضاسازی کند.

تاکتیک و ویژگی‌ها

“کیکر” سیستم تاکتیکی تیم ملی ایران را ۲ـ۴ـ۴ معرفی می‌کند که در صورت از دست دادن توپ در حرکت به جلو، با بازگشت سریع دژآگه به عقب و قرار گرفتن او در پیشانی خط دفاع، عملا زنجیره دفاعی پنج نفره‌ای را تشکیل می‌دهد.

طبق ارزیابی “کیکر” خط میانی چهار نفره تیم ملی ایران دارای این ویژگی‌است که دو هافبک کناری آن یعنی شجاعی و حیدری بیشتر تهاجمی و دو هافبک میانی آن یعنی نکونام و تیموریان بیشتر تدافعی بازی می‌کنند.

“کیکر” یادآور می‌شود که اگر چه خط میانی تیم ایران جزو نقاط قوت این تیم است و تلاش می‌کند با روی آوردن به بازی تهاجمی آهنگ بازی را خود تعیین کند، ولی باید دید که آیا در مقابل تیم‌های پرقدرتی با کیفیت تهاجمی بالا در جام جهانی قادر خواهد شد ظرفیت‌های خود را بروز دهد یا خیر.

در ارزیابی “کیکر” در خط دفاعی تیم ملی ایران از پژمان منتظری و جلال حسینی به عنوان بازیکنان برجسته‌ای نام برده می‌شود که در کنترل توپ و پاسکاری مطمئن قابلیت‌های بالای متوسط دارند. با این همه تصریح می‌شود که خط دفاعی تیم ملی ایران از چنان توانایی و آمادگی‌ای برخوردار نیست تا بتواند در برابر مهاجمانی در اندازه لیونل مسی یا ادین ژکو استوار بماند. به همین دلیل انتظار می‌رود که کار سنگینی در انتظار دانیل داوری، بازیکن بوندس‌لیگای آلمان و دروازه‌بان تیم ملی ایران باشد.

“کیکر” اختلاف سطح میان مهره‌های اصلی و بقیه بازیکنان را جزو بزرگ‌ترین نقاط ضعف تیم ملی ایران می‌داند و معتقد است که اگر تیم ملی ایران به هر دلیلی مهره‌های کارساز خود را از دست بدهد، در وضعیتی نیست که بتواند مهره‌هایی هم‌ارزش را جانشین آنان سازد.

به عنوان یکی دیگر از نقاط ضعف تیم ملی ایران، به عدم هماهنگی لازم میان لژیونرهای تیم و بقیه بازیکنان و نیز کمبود بازی‌های آمادگی با تیم‌های طراز اول اشاره می‌شود.

“کیکر” بر پایه ارزیابی خود از تیم ملی فوتبال ایران نتیجه می‌گیرد که اندک شمار بازیکنان ایران که در تیم‌های اروپایی توپ می‌زنند، قادر نخواهند شد این تیم را به مرحله یک‌هشتم نهایی ببرند، زیرا در همه خطوط تیم ایران کمبود بازیکنانی با کلاس بین‌المللی به چشم می‌خورد. این مجله به همین دلیل به تیم ملی ایران تنها یک ستاره می‌دهد.

حال باید منتظر شد و دید آیا بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران قادر خواهند شد در زمین بازی پیش‌بینی‌های کارشناسان مجله “کیکر” آلمان را ابطال کنند یا نه.

Share