در ديدار مسرور با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی اکتائو مطرح شد

تاکید بر توسعه مبادلات تجاری و ارتقا سطح همکاریهای مشترک

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در جلسه مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی اکتائو بر گسترش مبادلات اقتصادی ، تجاری ، ترانزیت ، توسعه خدمات بندری و حمل و نقل کالا با هدف ارتقاء سطح همکاری های دو جانبه تاکید شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی در جلسه مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی اکتائو بر گسترش مبادلات اقتصادی ، تجاری ، ترانزیت ، توسعه خدمات بندری و حمل و نقل کالا با هدف ارتقاء سطح همکاری های دو جانبه تاکید شد

Bazdide-raise-mantaghe-vizhe-astarakhan-az-anzali-1393.03.09رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این جلسه با بیان اینکه دو منطقه می توانند مکمل و همکار خوبی در زمینه تجارت و ترانزیت بین المللی باشند، افزود: راه اندازی کریدور جدید تجاری میان ایران و چین (چین- بندراکتائو- بندرانزلی) که هزینه و زمان حمل ونقل کالا در مسیر تجاری چین-ایران راکاهش می دهد در گسترش مبادلات و مناسبات تجاری دو کشور تاثیر گذار است .
مسرور خواستار برقراری ارتباط بیشتر ما بین بازرگانان و فعالین بخش خصوصی دو منطقه شد و تصریح کرد : تبادل هیأتهای تجاری و بازاریابی دو منطقه و تشکیل شورای مشترک بازرگانی جهت ایفای نقش در توسعه و تقویت همکاریها و مبادلات تجاری از مهمترین اهداف برگزاری این نشست های دو جانبه است.
رضا مسرور با تاکید برتوسعه همکاری های منطقه ای و تحکیم و تعمیق مناسبات اقتصادی و بازرگانی بویژه در سطح حوزه دریای خزر اظهار داشت : دو طرف می توانند با توجه به ظرفیت ها ، توانمندیها و امکانات بنادر دو منطقه ، نسبت به تقویت و توسعه همکاریهای دو جانبه در بخش های تجاری و صادراتی ، ترانزیت ، حمل و نقل کالا و ارتقاء سطح مبادلات بندری و تخلیه و بارگیری اقدام نمایند .
وی محصولات کشاورزی و میعانات نفتی را دو حوزه ارزشمند برای همکاری سرمایه گذاران دو کشور ارزیابی و گفت: آمادگی خود را به منظور تأسیس شرکتهای مشترک ایرانی- قزاقی برای توسعه همکاریها میان دو منطقه اعلام می کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خواستار بهره گیری تجار و بازرگانان قزاقستان از ظرفیتهای ترانزیتی و حمل و نقل کالا در بندر انزلی شد و از شروع به کار شرکت مدیریت صادرات با الویت صادرات محصولات کشاورزی ایران با حضور صادرکنندگان نمونه کشور در منطقه متبوع خود خبر داد و گفت: این شرکت می تواند با مشارکت بازرگانان کشور قزاقستان ،سرمایه گذاری مناسبی در زمینه بهره گیری از ظرفیتهای صادرات محصولات کشاورزی ایران به قزاقستان بعمل آورد.
رضا مسرور با بیان اینکه تفاهم نامه پیشنهادی با هدف گسترش مبادلات اقتصادی و توسعه همکارهای دو جانبه با استفاده از امکانات موجود و بالقوه دو منطقه تهیه شده افزود: حمایت از سرمایه گذاران و اعمال مزایای قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای بازرگانان دو کشور ، برگزاری کارگروه های همکاری دوجانبه به میزبانی هریک از طرفین، ایجاد شرکتهای حمل و نقل مشترک، امکان فعالیت بانکها و شرکتهای بیمه ای و برگزاری نمایشگاه های مشترک توانمندیهای بخش دولتی و خصوصی از جمله مهمترین بندهای این تفاهم نامه را شامل می شود.
امیر بیگ تولیگنف مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی اکتائو، حضور مدیران ارشد استان گیلان در روز تعطیل را بیانگر اهمیتی دانست که برای گسترش همکاریها با قزاقستان قائل هستند و افزود: این سفر پیرو مذاکرات اولیه با مدیرعامل منطقه آزاد انزلی درچهاردهمین اجلاس اتاقهای بازرگانی حوزه خزر در آستاراخان انجام شده و با توجه به لزوم تسریع در تحقق مباحث توافق شده، در اولین فرصت در منطقه آزاد انزلی حضور پیدا کردم.
وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی اکتائو با گذشت ده سال از زمان ایجاد، منطقه جوانی محسوب می شود، خواستار بهره گیری از تجربیات منطقه آزاد انزلی در زمینه تدوین وایجاد مزایا و مشوق های قانونی برای جذب سرمایه گذار شد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی اکتائو محدوده منطقه خود را ۲ هزار هکتار اعلام کرد و درخصوص مزایای سرمایه گذاری در این منطقه گفت: زمین و زیرساختهای اولیه از سوی دولت به صورت مجانی در اختیار قرار می گیرد، امکان ثبت شرکتهای خارجی وجود داشته و هم اکنون ۲۵ شرکت در این منطقه به ثبت رسیده که متأسفانه هیچ کدام ایرانی نیستند و تا سال ۲۰۲۸ میلادی از هر گونه ساخت و سازی عوارض اخذ نخواهد شد و شرکتها از مالیات معاف هستند.
وی اضافه کرد: ۹۰ درصد محصولات تولیدی در محدوده این منطقه در اختیار شرکت تولیدکننده قرار گرفته و شرکتها برای مواد اولیه و دستگاههای مورد نیاز خطوط تولید خود از پرداخت عوارض معاف می باشند.
امیر بیگ تولیگنف خواستار ثبت و حضور شرکتهای ایرانی بخصوص در زمینه های چون نفت، محصولات شیمیایی، ماشین آلات صنعتی و فرآوری چرم در منطقه متبوع خود شد و افزود: از پیشنهاد مدیرعامل منطقه آزاد انزلی برای همکاری در ایجاد کریدور تجاری میان ایران و چین، از طریق بندر اکتائو استقبال کرده و در حال حاضر مشغول بررسی چگونگی فعال سازی این کریدور هستیم.
وی با اشاره به نیاز بازار قزاقستان به محصولات کشاورزی، از سرمایه گذاران ایرانی در زمینه ساخت سردخانه برای صادرات وترانزیت محصولات سردخانه ای کشور قزاقستان از طریق منطقه ویژه اکتائو دعوت بعمل آورد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی اکتائو در پایان تصریح کرد : مسائل و درخواستهای شرکتهای کشتیرانی و حمل و نقل ایران را به مسئولان ذی ربط انتقال داده و پیگیر برطرف شدن آنها خواهم بود.
فرهاد منتصر کوهساری مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان دراین جلسه با بیان اینکه بندر انزلی با۱۱پست اسکه، ظرفیت تخلیه و بارگیری سالیانه ۷ میلیون تن کالا را دارا می باشد که با طرح توسعه به ۱۷ میلیون تن خواهد رسید اظهار داشت: مساحت بندرانزلی که در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد در حدود ۱۱۵ هکتار است و غلات، چوب، فولاد، ماشن آلات و ترانزیت مواد سوختی عمده کالاهای تخلیه وبارگیری شده این بندر را شامل می شود.
کوهساری، در خصوص بزرگترین بندر ایران در دریای خزر گفت: در حال حاضر ۶ هزار تن سیلوی غلات آماده بهره برداری است و تجار ایرانی و قزاقی مشغول ساخت سیلوی ۱۵ هزار تنی در این بندر می باشند.
وی ایجاد کارگروه مشترک همکاری میان سازمان منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی اکتائو را مفبد دانست و تصریح کرد: این کارگروه می تواند زمینه ساز گسترش همکاریهای طرفین درخصوص ترانزیت غلات تولید شده قزاقستان، مواد سوختی مورد نیاز و سایر موارد مورد علاقه طرفین باشد.
علی اکبر غنجی مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با بیان توانمندیها و ظرفیتهای شرکت متبوع خود در زمینه حمل و نقل کالا خواستار کاهش زمان انتظار کشتی های ایرانی در بندرگاه اکتائو شد و پیشنهاد اجاره و نگهداری یک پست از اسکله های این بندر توسط شرکت کشتیرانی دریای خزر را برای اجرایی نمودن توسعه همکاریهای ترانزیتی دو طرف مطرح کرد.
پرویز تقوی ناظر گمرکات استان گیلان در این جلسه با بیان اینکه گمرکات استان آماده خدمت رسانی ویژه به فعالین اقتصادی ایرانی و قزاقستانی در محدوده منطقه آزاد انزلی است اضافه کرد: نقش منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی اکتائو در توسعه مبادلات تجاری دو کشور حائز اهمیت است و با برگزاری جلسات مشترک با مسئولین گمرکی اکتائو می توان زمینه تسریع و تسهیل در خدمات رسانی به بازرگانان دو طرف با هدف توسعه همکاریهای اقتصادی و ترانزیتی را فراهم نمود.
در پایان مدیرعامل منطقه ویژه اکتائو بهمراه معاونین و مدیران منطقه آزاد انزلی و نماینده وزارت امور خارجه در استان گیلان از مجتمع بندری در حال احداث کاسپین ، شهرک صنعتی منطقه و محدوه بندرانزلی بازدید و با توانمندیها و ظرفیتهای موجود برای همکاریهای مشترک آشنا شدند.

Share