در اولين روز از برنامه هاي آئيني -سنتي منطقه آزاد انزلي

مراسم آئینی _سنتی «خورتاب»در منطقه آزاد انزلی برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در اولین روز از برنامه های آئینی -سنتی منطقه آزاد انزلی، مراسم آئینی”خورتاب” در نوروز خانه این منطقه به اجراء در آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در اولین روز از برنامه های آئینی -سنتی منطقه آزاد انزلی، مراسم آئینی”خورتاب” در نوروز خانه این منطقه به اجراء در آمد.khortab

این مراسم سنتی محلی گیلان که با استقبال گردشگران فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی مواجه شد از سوی معاونت فرهنگی ،اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد انزلی و با اجرای گروه نمایشی هنری استان گیلان به کارگردانی بهمن صادق حسنی برگزارشدکه در آن بخشهای مختلف این آئینی باستانی گیلانیان به نمایش گذاشته شد.

در ادامه نمایش هوشنگ عباسی شاعر و پژوهشگرگیلان شناس برجسته، ریشه ها، نمادها و ابعاد مختلف آئینهای سنتی و بومی گیلان در نوروز را برای حاضرین تشریح نمود و عباس مهری آتیه، شاعر گیلانی اشعاری به فارسی و گیلانی قرائت نمود.

اجرای تک نوازی آهنگهای فولکلور گیلانی از سوی صفرعلی رمضانی نوازنده کمانچه گروه رستاک، پایان بخش برنامه های روز نخست نوروزخانه منطقه آزاد انزلی بود.

بنابراین گزارش “خورتاب” آئین آزادسازی خورشید است، مراسمی که مردمان کوهستانی گیلان پیش از میلاد زرتشت در مواجهه با پدیده خورشید گرفتگی و در طلب رحمت خداوند برپا می کردند به نحوی که به محض وقوع خورشید گرفتگی به عنوان آئینی ضروری اجراء می گردید.

این مراسم نخستین مراسم از مراسمهای آئینی- سنتی هفت گانه ای است که از سوی گروههای هنری گیلان در محوطه نوروزخانه منطقه آزاد انزلی از تاریخ ۶ فروردین لغایت ۱۲ فروردین ماه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برگزار خواهد شد.

“نوروزخانه” خانه آرزو های دیروز نمونه ای از خانه های بومی استان گیلان است که با بکار گیری از عناصر و مصالح بومی خانه های گیلان در یک قرن پیش از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی در محدوده فاز تجارت و گردشگری این منطقه با هدف اجرای نمایشهای آئینی سنتی نقاط مختلف استان گیلان، ساخته شده است.

Share