خلق مزيت براي تجار و بازرگانان كشور

مذاکره با سفیر قزاقستان برای اجرایی شدن طرح کریدور تجاری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در جریان برگزاری نشست اردیبهشت ماه سال آینده سازمان منطقه آزاد انزلی با سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر و جمهوری خلق چین در ایران و سفیران ایران در کشورهای مزبور ابعاد و چگونگی تأسیس این مسیر تجاری مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل این سازمان در نشست  تخصصی بررسی راهکارهای توسعه مبادلات تجاری باکشورهای حاشیه دریای خزر که در این منطقه برگزار شد، اظهار داشت: باعنایت به مأموریت جدید مناطق آزاد در سیاستهای راهبردی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و وجود مزایای قانونی که منجر به کاهش هزینه های حمل و نقل کالا از طریق منطقه آزاد انزلی می شود، باید با کاهش هزینه ها و تسریع در روند خدمات رسانی، زمینه ساز جذب تجار و بازرگانان جهت حمل و نقل کالا از طریق بندر انزلی را فراهم نمود.

Anzalifz5وی با مقایسه مبادلات تجاری سه سال اخیر میان بنادر ایران در دریای خزر و خلیج فارس و مبادلات ایران با کشور چین  از پیگیری سازمان متبوع خود برای ایجاد کریدور جدید تجاری میان دو کشور از طریق مسیر چین، بندراکتائو در قزاقستان و بندرانزلی خبر داد و گفت: طرح ایجاد این کریدور تجاری در سفر اخیر سفیر چین به منطقه آزاد انزلی مطرح شده و برای پگیری تحقق آن در آینده نزدیک با سفیر قزاقستان نیز مذاکره می شود.

مسرور اضافه کرد: در جریان برگزاری نشست اردیبهشت ماه سال آینده سازمان منطقه آزاد انزلی با سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر و جمهوری خلق چین در ایران و سفیران ایران در کشورهای مزبور ابعاد و چگونگی تأسیس این مسیر تجاری مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه بابررسی های کارشناسی انجام شده استفاده ازاین کریدور، در هزینه ها و تعرفه های حمل و نقل میان دو کشور کاسته و زمان طی این کریدور نسبت به کریدورهای موجود کاهش می یابد، افزود: با ایجاد کارگروهی متشکل از دستگاههای اجرایی مرتبط وشرکتهای حمل و نقل می توان این کریدور تجاری را به تجار و بازرگانان داخلی و خارجی معرفی نمود.

وی با اشاره به سرمایه گذاری کشورهای حاشیه دریای خزر برای احداث بنادر جدید تصریح کرد: برای افزایش مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر باید همه دستگاههای ذیربط هزینه ها و تعرفه های حمل و نقل کالا به بندرانزلی را افزایش نداده و با خلق مزیت، تجار را به انزلی کشاند.

دراین نشست تخصصی حسن خسته بند نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی، محمد حسین اصغریان معاون برنامه ریزی استانداری گیلان ، پرویز تقوی ناظر گمرکات گیلان، سبحان ا… علیپور مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان، فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر انزلی و مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی استان و کشتیرانی دریای خزر و معاونین و مدیران سازمان حضور داشتند.

در پایان مقرر شد برای افزایش مبادلات تجاری در بندرانزلی، باهمکاری همه نهادهای استان، زمینه های لازم برای توسعه و ایجاد زیرساختهای حمل و نقل و ساخت انبارهای نگهداری کالا، سوله و سردخانه از سوی بخش خصوصی مهیا شود.

Share