برگزاری همایش کوشیار گیلانی در دانشگاه گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت هزاروپنجاهمین سال میلاد اخترشناس و ریاضیدان بلندآوازه ایرانی و گیلانی کیا ابوالحسن کوشیار،همایش کوشیار گیلانی توسط دانشکده علوم ریاضی دانشگاه گیلان با همکاری پژوهشکده گیلان شناسی و با حضور پژوهشگران به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت هزاروپنجاهمین سال میلاد اخترشناس و ریاضیدان بلندآوازه ایرانی و گیلانی کیا ابوالحسن کوشیار،همایش کوشیار گیلانی توسط دانشکده علوم ریاضی دانشگاه گیلان با همکاری پژوهشکده گیلان شناسی و با حضور پژوهشگران به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.view_m.php

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این همایش گفت : برگزاری همایش کوشیار گیلانی ریاضیدان و منجم پرآوازه ایران و گیلان تجلیل از خادمان علم و دانش است.

دکتر فرهاد شیرینی برگزاری همایش تجلیل از کوشیار گیلانی به مناسبت یک هزار و پنجاهمین سالگرد تولد این ریاضیدان را تجلیل و تقدیر از پژوهش و پژوهشگران و نشانه ماندگاری علم پس از سالیان سال از وفات این دانشمند دانست.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان با بیان اهمیت برگزاری این چنین همایش ها به منظور معرفی دانشمندان ، بزرگان و افتخارآفرینان کشورمان اظهار کرد : چنین مراسم هایی در تشویق و ترغیب جوانان برای کسب علم و دانش و تحقیق و پژوهش نقش مهمی دارد .

وی تصریح کرد : شناساندن دانشمندان و بزرگانی همانند کوشیار گیلانی به نسل جوان و دانشجو بایستی از برنامه های مهم در هر دانشگاهی باشد.

دکتر ˈمحمد باقری تاریخ نگار و عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم در این همایش با تاکید بر این که کوشیار گیلانی را نباید تنها محدود به ایران و گیلان کنیم ، افزود : در زمان این دانشمند، مرزی بندی نبود بنابراین بزرگانی همچون کوشیار گیلانی متعلق به تمام بشریت هستند.

وی پیشرفت های علمی را مبتنی بر علم و دانش دانست و اظهار کرد : این پیشرفت علمی حاصل کار مشترک دانشمندانی از تمام تمدن ها شامل بابل ، مصر ، یونان و تمدن های اسلامی و اروپایی چند قرن اخیر است .

این تاریخ نگار ، ریاضیدان و اخترشناس ضمن قدردانی از دانشگاه گیلان در برگزاری همایش ملی کوشیار گیلانی خاطر نشان کرد : برگزاری همایش هایی برای شناساندن و معرفی بزرگانی همچون کوشیار گیلانی بسیار حائز اهمیت است .

وی یادآور شد : برگزاری همایش بزرگداشت هزاره کوشیار در فروردین ۱۳۶۷ در دانشگاه گیلان و برگزاری همایش امروز به مناسبت یک هزار و پنجاهمین سال تولد این ریاضیدان در دانشگاه گیلان، کاری ارزشمند در قدردانی از دانشمندان است.

باقری ادامه داد : تاکنون تعدادی از پژوهشگران ایرانی و خارجی به بررسی و مطالعه آثار و دستاوردهای کوشیار گیلانی پرداخته اند و کتاب ها و مقالاتی نیز در این زمینه به زبان های مختلف منتشر شده است .

وی به نامگذاری مراکز و نهادهایی در استان گیلان به نام کوشیار اشاره و بیان کرد : رصدخانه کوشیار گیلانی ، دبیرستان ، کتاب فروشی و موسسه آموزش عالی کوشیار از جمله این مراکز است .

وی زیج جامع را یکی از آثار کوشیار گیلانی نام برد و یادآور شد : زیج به معنای کتابچه نجومی حاوی جدول های عددی و روش هایی برای محاسبات نجومی است .

این تاریخ نگار و ریاضیدان با بیان این که کوشیار رساله ای به نام اسطرلاب دارد ، اظهار کرد : اسطرلاب ابزاری است که برای سنجش زمان ، تعیین موقعیت اجرام آسمانی و اوقات شرعی به عنوان ابزار نقشه برداری به کار می رفت که امروزه نمونه هایی از اسطرلاب در موزه ها نگهداری می شود.

وی از چاپ کتاب هایی از کوشیار ریاضیدان پرآوازه ایران خبر داد و بیان داشت : یک کتاب به نام ˈکتاب کوشیار گیلانیˈ زندگی و آثار این دانشمند در سال ۸۸ و دو کتاب دیگر با عنوان ˈرساله اسطرلاب کوشیار گیلانیˈ و ˈسه رساله از کوشیار گیلانیˈ در چند روز گذشته چاپ شده است.

شایان ذکر است در این همایش از مجموع ۳۶ مقاله ارایه شده به دبیرخانه همایش ، ۲۳ مقاله پذیرفته شده که ۱۷ عنوان مقاله در قالب سخنرانی و شش مقاله نیز به صورت پوستر در مدت دو روز برگزاری همایش ملی تجلیل از کوشیار گیلانی ریاضیدان و اخترشناس پرآوازه ایران ارائه می شود ./روابط عمومی دانشگاه گیلان

Share