رئیس جمهور در جمع روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور

جاده های کشور دردساز است/سلامت اولویت های اصلی دولت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهور با تاکید بر اینکه که با روح و بدن ناسالم نمی توان خدمتگزار خوبی برای خانواده و کشور بود،گفت:همه باید برای موفقیت بخش بهداشت تلاش کنیم و سلامت از اولویت های اصلی دولت است.

به گزارش پابگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهوری صبح شنبه در اجلاس روسای دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور، با اشاره به مزایای و معایب زندگی مدرن امروز، گفت: زندگی صنعتی امروز هم انسان را راحت کرده و هم به سختی کشانده است.

rohaniوی تصریح کرد: همه باید برای بخش بهداشت و درمان تلاش کنیم و پس از آن به موضوع درمان بپردازیم.

روحانی در هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفت: توسعه علوم و فناوری علاوه بر اینکه برای ما تسهیلاتی به وجود آورده، مشکلاتی هم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: اساسا خداوند بدن و روح را نیافریده که صبح از خواب بیدار شود، لباس بپوشد، سوار ماشین شود و به محل کار و پشت میز برود و غروب دوباره با همان سواری یا هر وسیله دیگری به منزل برگردد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: انسان وقتی می خواهد آب بنوشد حداکثر یک متر فاصله دارد، درحالی که بدن طوری آفریده شده که برای آب خوردن حداکثر ۵۰۰ متر و یا یک کیلومتر باید حرکت کند.

رییس جمهوری ادامه داد: صنعت و فناروی دنیای امروز و پیشرفت از این جهت زندگی را سخت کرده، ضمن اینکه ظاهرا احساس می شود بدن خیلی راحت است اما مشکلاتی هم برای روی ایجاد کرده است.

روحانی با بیان اینکه انسان نیافریده شده که این همه سرو صدا و بوق ماشین و فریاد را بشنود، گفت: اگر بناست انسان صدایی بشنود صبح با صدای خروس گوش نواز از خواب بیدار شود نه با بوق ماشین.

رییس جمهوری ادامه داد: بدن و روح با شرایط زندگی ماشینی امروز سازگار نیست و این کار را سخت کرده است، برای اینکه در شرایط صنعتی بدن و روح سالم بماند وبتواند درست انجام وظیفه کند.

روحانی افزود: بدن و روح ناسالم نمی تواند خدمتگزار خوبی برای خود، خانواده و جامعه و کشور باشد.

وی افزود: راه های تشخیص بیماری ها امروز متفاوت از دیروز است و امروز فناوری و صنعت به کمک شما آمده است و درمان نیز آسان شده، اما در عین حال این وسایل تشخیص و درمان آثار جانبی هم دارد، ضمن اینکه درمان می کنید داروهای شیمیایی آثار جانبی هم دارد و باید فکر کنیم چگونه آثار جانبی را از بین ببریم.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: اینکه گفته شده بهداشت و درمان، نشان می دهد که بهداشت مقدم بر درمان است و اول همان بهداشت است و باید نیاز به درمان پیدا نکنیم، البته نه برای سلام علیک با پزشک بلکه اینکه برای درمان نزد پزشک مراجعه نکنیم.

** وزارت بهداشت به تنهایی قادر نیست بار سنگین بهداشت و درمان را به دوش کشد

رییس جمهوری با یادآوری این که بیماری هست و از گذشته هم بوده است، اظهار داشت: این بدن سالم و قوی است که می تواند در برابر بیماری مقاومت کند.

وی افزود: برای اینکه در زمینه بهداشت فعال شویم، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به تنهایی قادر نیست این بار سنگین را بر دوش بگیرد؛ بخشی از بهداشت بر دوش وزارت بهداشت است و نهادها و ارگان های دیگر که به نحوی بر مواد غذایی نظارت می کنند نیز در عرصه بهداشت فعال هستند.

روحانی با بیان اینکه همه دستگاه هایی که در زمینه استانداردسازی در زمینه صنایع غذایی و غذا تلاش می کنند به بهداشت کمک می کنند، گفت: بهداشت مسلماً از مزرعه، باغ و چگونگی سمپاشی و بذر و باروری زمین آغاز می شود.

** تامین سلامت غذایی مردم ضرورت دارد

رییس جمهوری همچنین بر لزوم تامین سلامت غذایی مردم تاکید کرد و اظهار داشت: اینکه

مواد غذایی که در اختیار مردم گذاشته می شود تا چه حد می تواند تغذیه سالم و مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهد نیز اهمیت دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه بهداشت نخستین قدم در بخش سلامت مردم است، افزود: دولت در این زمینه آماده است تمام تلاش خود را به کار گیرد.

وی ادامه داد: ما همه باید تلاش کنیم در زمینه بهداشت موفق شویم و اگر نتوانستیم به سمت درمان حرکت کنیم.

** سرمایه گذاری در بهداشت باعث کاهش سرمایه گذاری در درمان می شود

رییس جمهوری در عین حال یادآور شد: البته این طبیعی است که هر مقدار هم در زمینه بهداشت تلاش کنیم نیاز به درمان داریم اما هر مقدار سرمایه گذاری در بهداشت بیشتر شود، مسلماً سرمایه گذاری در درمان کمتر خواهد بود، جامعه سالمتر و مشکلات این بش هم به تدریج کم و کمتر می شود.

** جاده های کشور دردساز است

وی با تاکید بر اینکه باید در تامین ابزار و وسایلی که مانع از این می شود که انسان سالم به انسان بیمار تبدیل شود، تلاش کنیم، افزود: جاده های کشور ما هم برای همه دردسر درست می کند؛ صنعت اتومبیل ما هم اگر شایسته نباشد دردسر درست می کند تصادف، مجروح درست می کند.

روحانی افزود: آن کس که خدای ناکرده فوت می کند یک مساله برای خانواده و بازماندگان درست می کند و آن کس که مجروح و به بیمارستان منتقل می شود سرآغازی برای مشکلات درمانی است.

رییس جمهوری گفت: ابتدا باید تلاش کرد تا مردم نیازمند به درمان نشوند و برای این بخش دولت آمادگی دارد.

وی در عین حال افزود: اینکه می گویم دولت آمادگی دارد، به معنای آن نیست که منابع لازم در اختیار دولت است اما دولت، بهداشت و درمان را جزو اولویت های خود می داند.

** در بودجه سال ۹۳ توجه ویژه ای به بخش سلامت شده است

روحانی با اشاره به سهم سلامت در بودجه سال آینده، گفت: در بودجه سال آینده توجه ویژه ای به بخش سلامت داشته است ضمن آنکه در گام دوم هدفمندی یارانه ها سلامت جزو اولویت های این دولت است و خواهد بود.

هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری آغاز به کار کرد.

در این اجلاس که امروز (شنبه) در محل کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسوولان ارشد نظام سلامت شرکت دارند.

روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، رییسان سازمان های تابعه، معاونان و مدیران ارشد وزارت بهداشت نیز در این اجلاس حضور دارند.

بحث و تبادل نظر درباره مباحث کلان نظام سلامت از جمله برنامه تحول، اقتصاد سلامت، بودجه و اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کشور، پوشش همگانی مراقبت های اولیه بهداشتی در کشور و دیگر مباحث نظام سلامت از محورهای این اجلاس است.

هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و سازمان های تابعه از امروز به مدت دو روز در سالن کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود./ایرنا

Share