بحران فقر در راه است

چرا مردم هر روز فقیر تر می شوند ؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آماری که بسیاری از مردم ایران را زیر خط فقر می برد.به عنوان مثال ۳.۵ میلیون کارگر مشمول قانون کار ماهیانه تنها ۴۸۷هزارتومان دریافت می کنند که برای هر روز کار ۱۶ هزار تومان و برای هر ساعت ۲ هزارتومان می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هفته گذشته بود که برخی نمایندگان کارگری کشور در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر را ۲ میلیون تومان اعلام کردند .
99499_999
آماری که بسیاری از مردم ایران را زیر خط فقر می برد.به عنوان مثال ۳.۵ میلیون کارگر مشمول قانون کار ماهیانه تنها ۴۸۷هزارتومان دریافت می کنند که برای هر روز کار ۱۶ هزار تومان و برای هر ساعت ۲ هزارتومان می شود.

در این میان، نیاز ماهیانه یک خانوار کارگری امسال دست کم به ۱ میلیون تومان افزایش یافته است و از مجموع ۱۱.۵ میلیون کارگر مشمول قانون کار کشور، ۳.۵ میلیون نفر تنها از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برخوردار هستند که برای سال جاری ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان است.

به این ترتیب اساسا مقایسه ای بین حداقل دستمزد فعلی و خط فقر نمی تواند شکل بگیرد چون ۱ میلیون و ۵۱۳ هزارتومان اختلاف مشاهده می شود.

با این تفاسیر می توان گفت حداقل ۹۰ درصد کل مشمولان قانون کار کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و دستمزدهای آنها کفاف تامین هزینه های ماهیانه خانوار کارگری را نمی دهد.

البته این مساله تنها در مورد خانوارهای کارگری نیست چرا که بسیاری از کارمندان در ادارات دولتی و خصوصی همینقدر درآمد دارند یعنی حداقل حقوق مصوب وزارت کار که در صدی از آن هم برای بیمه هزینه می شود.

حالا هم معاون درمان وزیر بهداشت گفته : در حال حاضر در کشور، هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت سالانه ۱۳ درصد خانواده‌ها را زیر خط فقر می‌کشاند.

به گفته محمد حاجی‌آقاجانی  این روزها مردم ۳ خواسته از نظام سلامت دارند: کاهش هزینه‌های بالای درمان، دسترسی عادلانه به خدمات و افزایش کیفیت خدمات.

او ادامه داده : این شرایط با توجه به بحران اقتصادی در کشور تشدید شده و قیمت قابل توجهی به سبد خانوار در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی تحمیل می‌کند، به طوری‌که هزینه‌های سلامت که در سال ۸۵، دو درصد بود امروز در مجموعه کشور به ۷ درصد و در تهران به ۱۳ درصد رسیده است. این مهم است که در جهت برطرف کردن نیازها تلاش کنیم، این موضوع یکی از این انتظارات هزینه‌های درمان است اما تلاش نباید که نتیجه معکوس داشته باشد. مثلا بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود پرداخت از جیب مردم ۳۰ درصد باشد درحالی که اکنون شاهدیم نه تنها کاهش نیافته که به ۷۰ درصد در حوزه خدمات درمانی رسیده است.

وی تصریح کرده: این هزینه‌ها مربوط به بیماری‌های عمده، صعب‌العلاج و دشواری است که خانواده‌ها را به زیر خط فقر می‌برد و باید تلاش کرد سهم مردم از پرداخت این هزینه‌ها برابر با آنچه که در قانون دیده شده برگردد.

آقاجانی انتظار دیگر مردم را کیفیت ارائه خدمات در زمینه‌های مختلف اعلام کرده و گفته: در حیطه آزمایشگاهی با وجود تلاش‌های انجام شده و با وجود ۵ هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه دولتی، خصوصی و خیریه، نارضایتی در مردم و پزشکان بالینی که به نوعی مشتریان آزمایشگاه هستند دیده می‌شود.

به این ترتیب است که بسیاری ز مردم به دلیل سطح در آمد پایین و هزینه های سرسام آور درمانی هر روز به زیر خط فقر سقوط می کنند و فقیر و فقیر تر می شوند و از قدیم الایام گفته اند فقر برادر فساد است.

با این تفاسیر به نظر می رسد اگر راهکاری جدی برای هماهنگی دخل و خرج مردم اندیشیده نشود بحران اجتماعی –اقتصادی بزرگی در راه خواهد بود./ پارسینه

Share