روحانی در جمع سفرا رؤسای نمایندگی‌های خارجی:

مردم ایران آنچه که بر آنها از آمریکا گذشته را از یاد نخواهند برد

رئیس جمهور گفت:مردم ما آنچه بر آنها گذشته، از ایالات متحده آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی را از یاد نخواهند برد، اما شیوه رفتاری امروز و آینده بیش از گذشته مد نظر ملت بزرگ ایران خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز در جمع سفرا و رؤسای نمایندگی‌های کشورهای خارجی مقیم تهران حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.rohani15

وی در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه ایران، به عنوان کشور و ملت ایران، به عنوان ملت بزرگی که همواره تاریخ ساز و تمدن پرور بوده است و همواره ایران را به نام دانشمندانی چون ابن سینا، زکریای رازی، فارابی و مشاهیری چون فردوسی، مولوی، حافظ و سعدی شناخته‌اند، گفت:همواره هنر ایرانی، عرفان اسلامی و دیوان سالاری ایرانی در تاریخ زبان زد بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: ملت ایران در فراز و نشیب‌های فراوان تاریخی، هرگز زبان و تاریخ خود و فرهنگ و هویت خود را از دست نداده و در سالیان اولیه طلوع اسلام، فرهنگ اسلام را به عنوان موهبتی بزرگ در آغوش کشیدند و بیشترین تلاش را در نشر و اعتلای فرهنگ اسلامی انجام دادند.

روحانی تصریح کرد: نیازی به تاکید ندارد که اولین منشور حقوق بشر از این سرزمین و توسط این ملت نوشته شد و به جهانیان اعلام گردید. بیش از صد سال پیش و در آغاز قرن بیستم، ملت ایران به عنوان پیشتاز در این منطقه، آرا و رای مردم و صندوق آرا را به عنوان سرآغازی برای دموکراسی و مردم سالاری مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینکه اولین مجلس شورای ملی در این منطقه، در ایران تاسیس شد و اولین قانون اساسی در این سرزمین به تصویب رسید، افزود: حدود ۵۰ سال پیش که مردم ایران از اختناق و استبداد داخلی و از مداخلات خارجی به ویژه مداخلات آمریکا به تنگ آمده بودند و دین‌زدایی و فرهنگ‌زدایی برای آنها سخت شده بود، نهضت و قیامی را آغاز کردند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در طول ۱۶ سال، نهضت اسلامی، شکنجه‌‌ها، زندان‌ها و حتی کشته شدن در خیابان‌های شهرهای مختلف این سرزمین را به جان خرید تا با راهبری فقیهی سیاستمدار و روشن ضمیر یعنی امام خمینی(ره)، نهضت اسلامی توانست به پیروزی برسد.

“انقلاب اسلامی پیروزی‌اش نه پیروزی ملت ایران بود بلکه پیروزی فرهنگ اسلام و پیروزی آزادی خواهی مردمانی بود که سالیان دراز تحت ستم قرار گرفته بودند، انقلاب ما بدون خونریزی به پیروزی رسید.”

روحانی در ادامه سخنان خود گفت: در انقلاب اسلامی به عنوان تنها انقلاب بزرگ، درست ۴۷ روز بعد از پیروزی انقلاب، مردم پای صندوق آرا دعوت شدند و با رای مردم، نظام جمهوری اسلامی و جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد. در طول یک‌سال اول، ۵ بار مردم پای صندوق‌های رای رفتند و این در تاریخ انقلاب‌های دنیا بی سابقه است.

وی ادامه داد: برای انتخاب اصل نظام با رای مردم، برای انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی با رای مردم، برای رفراندوم قانون اساسی که به تصویب خبرگان رسیده بود، رای مردم و …، رای مردم بود و مردم از همان سال اول پای صندوق رای رفتند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این نظام، نظامی است که مردم‌سالار و در چارچوب فرهنگ ملی، فرهنگ دینی و در مسیر استقلال، خودباوری و اعتماد ملی، قرار دارد، اضافه کرد: سال گذشته میلادی و سال جاری شمسی، مردم ایران یکبار دیگر حماسه بسیار بزرگی را آفریدند. در شرایطی که مردم تحت تحریم غیرقانونی و ظالمانه قرار داشتند و بدخواهان ما فکر می‌کردند که مردم در حال تسلیم شدن در برابر آنها هستند، مردم در یک انتخابات شکوهمند برای انتخاب یازدهمین رئیس جمهور کشور، پای صندوق آرا آمده و حماسه‌ای بزرگ با حضور ۷۳ درصدی آفریدند.

روحانی اضافه کرد: در سایه این انتخابات، مردم دولت “تدبیر و امید” را خلق کردند، این دولت مصمم است که با همه‌ کشورهای جهان با تعاملی سازنده در چارچوب منافع متقابل و در یک چارچوب روابط اصولی و پایدار، شرایط نوینی را در روابط خارجی خلق کند. در طول ۶ ماه گذشته شاهد تحرکات جدیدی برای روابط خارجی ایران با کشورهای مختلف بوده‌ایم.

وی افزود: ما آماده‌ایم در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک با تمام کشورها، از آسیا گرفته تا آفریقا، تا اروپا و تا آمریکا، روابط بهتری داشته باشیم. گرچه مردم ما آنچه بر آنها گذشته، از ایالات متحده آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی را از یاد نخواهند برد، اما شیوه رفتاری امروز و آینده بیش از گذشته مد نظر ملت بزرگ ایران خواهد بود.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در برابر احترام به ملت ایران، احترام خواهند دید و در برابر حسن نیت نسبت به ملت ایران حسن نیت خواهند دید. ما آماده روابطی سازنده‌تر و بهتر با همه‌ کشورهای جهان هستیم البته برای کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و کشورهای عضو غیرمتعهد، شرایط ویژه‌ای قائل هستیم و همواره آماده‌ایم که در چارچوب روابطی بهتر و صمیمی‌تر، با همه‌ این کشورها رفتاری متقابل داشته باشیم.

روحانی در ادامه سخنانش گفت: صلح و امنیت جهانی برای ما و برای این دولت اهمیت ویژه‌ای دارد. امحاء سلاح‌های کشتار جمعی و به‌ویژه سلاح هسته‌ای در راستای امنیت جهانی از اولویت‌های این دولت است. جهان عاری از سلاح هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی و به‌ویژه منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی و به‌ویژه هسته‌ای جزو آرزوها، انتظارات و خواست این ملت است و اگر همه به معاهده NPT عمل کنیم، دنیایی امن‌تر و آسوده‌خاطرتر خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: همچنین برای اینکه جهانی امن‌تر داشته باشیم، باید با خشونت، افراطی‌گری و بویژه تروریزم باید مقابله کنیم و همه دست به دست هم دهیم. کشورهایی که گروه‌های تروریستی را ساختند و آماده کردند و متاسفانه هنوز هم برخی از آنها به تروریست‌ها کمک می‌کنند، نتیجه شومی را دیده‌ و خواهند دید. تروریزم و گروه‌های تروریستی نمی‌توانند مورد اتکاء هیچ کشوری برای منافعش یا منافع منطقه و جهان باشند.

“در زمینه مسائل منطقه‌ای، ما معتقدیم که برای ایجاد امنیت در این منطقه حساس باید با فقر فرهنگی، با فقر اقتصادی و مادی و با بی‌عدالتی مبارزه کنیم. سیاست‌های ظالمانه رژیم اشغالگر قدس، اشغال سرزمین فلسطین و همچنین آواره ماندن مردم فلسطین یکی از عوامل مهم بی‌ثباتی در منطقه ماست. باید مردم فلسطین برای سرنوشت خود و برای سرزمین خود، خودشان تصمیم بگیرند.”

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز جنگ داخلی در بعضی از کشورها، ناامنی و بی‌ثباتی در برخی کشورهای منطقه برای کل جهان آزاردهنده است. همه‌ کشورهای جهان و به‌ویژه منطقه را دعوت می‌کنیم که به هم یاری کنیم و از جمله به سوریه کمک کنیم. به مردمی که امروز در رنج و آوارگی و در سرما و گرسنگی هستند و همه کمک کنیم تا برای آینده سوریه فقط و فقط مردم سوریه تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روحانی افزود: صلح و امنیت منطقه و جهان جزو اهداف مهم دولت است. همچنین دولت معتقد است همه ملت‌ها از مواهب علم و فناوری در مسیر صلح‌آمیز باید بتوانند استفاده  کنند. انحصار فناوری در اختیار تعدادی از کشورها و محروم کردن دیگران از فناوری‌های مفید برای جوامع مختلف و صلح‌آمیز، غیرعادلانه و غیرقانونی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همانند سایر ملت‌ها حق خود می‌داند که از فناوری صلح آمیز هسته‌ای استفاده کند. ما اتم را برای صلح می‌خواهیم، نه مثل بعضی دیگر که اتم را برای جنگ می‌خواهند. به همین دلیل این دولت با کمال جدیت برای اعتمادسازی بیشتر، برای افکار عمومی جهان با ۵+۱ مذاکرات مجدانه‌ای را انجام داد. در این مذاکرات، دولت و ملت ایران حسن نیت خود را به وضوح نشان داد و ما خوشحالیم که در سوم آذر ۱۳۹۲ ایران با ۵+۱ توانستند در چارچوب یک برنامه مشترک به تفاهم و توافق دست یابند و با تلاش مجدانه، این موفقیت به دست آمد که در سی‌ام دی‌ماه ۱۳۹۲ این توافق عملیاتی و اجرایی شود و اکنون برای ۲۸ بهمن امسال، جمهوری اسلامی ایران و مسئولان مذاکره و وزارت خارجه ما آماده است تا با ۵+۱ برای دستیابی به توافق مشترک جامع و نهایی وارد مذاکره شود.

روحانی افزود: ما در این راستا جدی هستیم، همانطور که در قدم اول جدی بودیم. درهای کشورمان به روی آژانس باز است. آژانس بعد از هزاران ساعت بازرسی، همانطور که شورای حکام در نوامبر ۲۰۰۴ به اتفاق آرا اعلام کرد که هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران دیده نشده و آژانس بارها و بارها تکرار کرد که هیچ علامتی برای انحراف مشاهده نکرده، جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده است که درهای خود را در چارچوب مقررات بین‌المللی و توافق باز بگذارد.

وی با بیان اینکه ما هیچگاه به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده‌ایم و نیستیم بلکه کشور ما قربانی سلاح شیمیایی و کشتار جمعی است، گفت: در زمینه اقتصادی، دولت و جمهوری اسلامی آماده است که با همه کشورها که علاقمند هستند در ایران که دارای منابع بسیار غنی و جوانان تحصیل کرده و آماده است، همکاری کند. آماده حضور کمپانی‌ها و شرکت‌ها در کشورمان هستیم. زمینه‌های بسیار فراوانی برای همکاری وجود دارد. این ظرفیت در ایران وجود دارد که ظرف ۳ دهه آینده ایران جزو ۱۰ کشور اقتصادی اول دنیا قرار بگیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز آمادگی کامل در این زمینه داریم و خوشبختانه علی‌رغم ندای مخالفت بعضی، در حال توافق با برخی شرکت‌های بزرگ بین المللی هستیم که آثار آن را شما بعدا خواهید شنید و خواهید دید. ما آماده هستیم برای اینکه در یک تعامل سازنده با همه کشورهای جهان شاهد شرایط بهتری در جهان باشیم.

روحانی ادامه داد: ایران به خاطر جایگاه ژئوپلتیک خاص خود می‌تواند مرکزی برای عبور شبکه‌های مختلف اعم از انرژی و برق و اینترنت و فیبرنوری، جاده‌ای، ریلی و … باشد. همچنین می‌توانیم به عنوان مرکزی برای ارتباط شمال و جنوب و شرق و غرب باشیم. من در پایان می‌خواهم از همه دولت‌های متبوع شما به خاطر رای مثبت‌شان به پیشنهاد ایران در زمینه مقابله با خشونت و افراطی‌گری سپاسگزاری کنم و امیدوارم در مقام عمل، همگی دست به دست هم دهیم و شاهد جهانی عاری از خشونت، افراط و تروریزم باشیم، شاهد شرایط اقتصادی و فرهنگی و همچنین تماس بهتر دولت ها وملت ها باشیم.

وی در پایان گفت: از شما می‌خواهم که پیام حسن نیت ملت ایران و اراده ملت ایران برای روابط نزدیک‌تر با همه کشورها و دولت‌ها را به کشور خودتان منتقل کنید./تسنیم

Share