نجات ۳ قطعه اردک سرسفید درحال انقراض از بازارهای محلی گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه سه قطعه اردک سرسفید که در بازارهای محلی توسط متخلفین در حال زنده فروشی بودند توسط محیط‌زیست کشف و ضبط شدند، گفت: این پرندگان پس از تیمار و حلقه گذاری در پارک ملی بوجاق رهاسازی شدند. امیر عبدوس با بیان اینکه اردک […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه سه قطعه اردک سرسفید که در بازارهای محلی توسط متخلفین در حال زنده فروشی بودند توسط محیط‌زیست کشف و ضبط شدند، گفت: این پرندگان پس از تیمار و حلقه گذاری در پارک ملی بوجاق رهاسازی شدند.

abdous61453امیر عبدوس با بیان اینکه اردک سرسفید از گونه‌های در خطر انقراض است، اظهار کرد: سه قطعه اردک سرسفید که در یکی از بازارهای محلی توسط متخلفین در حال زنده فروشی بودند با هوشیاری مامورین یگان حفاظت محیط زیست کشف و ضبط  شدند که پس از تیمار و حلقه‌گذاری در پارک ملی بوجاق کیاشهر رهاسازی شدند.

وی افزود: اردک سرسفید از گونه‌های بسیار نادر و در خطر انقراض پرندگان مهاجر استان گیلان است که به صورت پراکنده و در تعداد کم در فصل مهاجرت در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست گیلان مشاهده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت:  این گونه با نام علمی Oxyura leucocephala و با نام محلی «خوکر گیلار» دارای اندازه‌ای در حدود ۴۸ تا ۴۳ سانتیمتر طول است که گردنی کوتاه و قاعده منقارکلفت دارد.

عبدوس تصریح کرد: جنس نر آن با سری سفید و تارک (فرق سر) و گردن سیاه نسبت به ماده آن قابل تشخیص است و پشت بدن قهوه‌ای مایل به سیاه، سینه و پهلوها تا دم درازش قهوه‌ای و با شکمی سفید مشخص است که اغلب دم بلندش را پایین و روی سطح آب نگه می‌دارد.

وی افزود: این گونه در زمره پرندگان در خطر انقراض جهان و ایران است و در تالاب‌های نیمه شور‌، دریاچه‌های شور و شیرین، سواحل دریا و تالاب‌های دارای نیزار به سر می‌برد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به نخستین گزارش مشاهده آن در سال‌های اخیر در استان گیلان، خاطرنشان کرد: این گزارش مربوط به سال ۱۳۸۴، به تعداد پنج قطعه و از پناهگاه حیات وحش سرخانکل در تالاب انزلی بوده است و در سال‌های بعد نیز در تالاب بوجاق، تالاب امیرکلایه، سواحل کیاشهر و لاهیجان دیده شدند، این گونه در ایران در تالاب‌های آذربایجان شرقی و فارس جوجه آوری می‌کند./تسنیم

Share