رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت

مجتمع خاتم الانبیاء (ص) به قطب فرهنگی شهر رشت تبدیل می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء (ص) که در آستانه پانزدهمین سالگرد تأسیس خود می باشد در خجسته زاد روز حضرت رسول اکرم (ص) در سال ۱۳۷۸ توسط مدیر کل اسبق ارشاد اسلامی گیلان شهید ابراهیم انصاری افتتاح و راه اندازی گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء (ص) که در آستانه پانزدهمین سالگرد تأسیس خود می باشد در خجسته زاد روز حضرت رسول اکرم (ص) در سال ۱۳۷۸ توسط مدیر کل اسبق ارشاد اسلامی گیلان شهید ابراهیم انصاری افتتاح و راه اندازی گردید.

khatam-ershadاین مجتمع که بر اساس سند چشم انداز آن می بایست طی یک دهه تبدیل به قطب فرهنگی رشت می شد اکنون به آن مهم دست یافته است. این مجتمع که ۱۱ انجمن ادبی – هنری از جمله انجمن های مفاخر ، خوشنویسی ، شعر و ادب ، عکس ، فیلم ، داستان ،تجسمی ، تئاتر ، موسیقی و … در آن فعالیت دارند سهم بسزایی در اجرای برنامه های مختلف هنری ایفاد می کند.

رضا ثقتی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت که مجتمع فرهنگی خاتم الانبیاء (ص) از بخش های زیر مجموعه ایشان می باشد با بیان مطالب فوق ابراز داشت در مجتمع خاتم الانبیاء (ص) که بزرگترین مجتمع فرهنگی هنری در استان گیلان می باشد سالانه ۵۲ نمایشگاه تجسمی شامل نمایشگاه های عکس ، کاریکاتور ، خوشنویسی ، نقاشی ، گرافیک توسط هنرمندان استان برگزار می گردد.

وی برگزاری سالانه اجرای ۲۲۳ روز تئاتر را در این مجتمع رویدادی بی نظیر در هنر نمایش استان دانسته و عنوان نمود که حدود ۷۰ درصد هزینه های این تئاتر ها از محل گیشه و فروش بلیط تأمین می شود .

این مسوول ، برگزاری نشست های هفتگی انجمن شعر با حضور شاعران و غزل سرایان رشت را از جمله برنامه های تعطیلی ناپذیر این مجتمع عنوان نمود و افزود : افتتاح بخش گیلکی و آذری و بخش آئینی شعر از جمله ابتکارات خوب انجمن شعر و ادب این مجتمع است.

رضا ثقتی عنوان نمود : اجرای ۸۰ روز کنسرت موسیقی در این مجتمع عدد و آماری چشم گیر است که نشان از غنای موسیقایی مردمان این دیار دارد.

وی برنامه سی روز با قرآن که از یادگارهای شهید ابراهیم انصاری می باشد را نگین انگشتری این مجتمع دانست و گفت : این برنامه امسال پانزدهمین سال برگزاری خود را تجربه نمود و از حیث استمرار یک برنامه قرآنی اینچنینی بی نظیر بوده است.

رضا ثقتی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت بیان داشت روزانه بصورت میانگین ۴۰۰۰ نفر به مجتمع خاتم الانبیاء (ص) مراجعه می نمایند و از خدمات فرهنگی – هنری این مرکز فرهنگی بهره مند می شوند.

وی یکی از بخش های مهم این مجتمع را کتابخانه بزرگ آن دانست که دارای بیش از ۳۲۰۰۰ جلد کتاب و کتابخانه تخصصی کودک می باشد.

ثقتی عنوان نمود : تنها کتابخانه گویا یا بریل روشندلان جامعه در استان گیلان در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء (ص) دایر است که روزانه پذیرای روشندلان کتابخوان می باشد.

وی با اشاره به اینکه مجتمع فرهنگی دیجیتال که مرکز آموزش و تولید نرم افزار است نیز از جمله بخش های دیگر مجتمع خاتم الانبیاء (ص) بوده گفت : وجود بازی سرا ( گیم نت ) با ظرفیت ۲۵ تیم که از بزرگترین بازی سراهای حال حاضر استان گیلان می باشد ، خود ، گویای این مهم است.

این مسوول برگزاری سالانه ۷ نمایشگاه کتاب در هفت ماه در مجتمع خاتم الانبیاء (ص) را پاسخی در خور شأن علاقمندان به تهیه تازه های نشر دانست و عنوان نمود که ۲۰ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه ها عرضه می شود.

رضا ثقتی افزود : وجود ۲ سالن بزرگ با ظرفیت ۶۰۰ نفر در این مجتمع پذیرای همایش ها ، جشنواره ها ، سمینارها و نشست های مختلف فرهنگی – هنری می باشد.

وی عنوان نمود که اخیراً همزمان با اربعین شهید ابراهیم انصاری ، موسس این انجمن ، بزرگترین سالن آن بنام این شهید بزرگوار نام گذاری شد.

رضا ثقتی برگزاری کلاسهای مختلف آموزشی بصورت حرفه ای در بخشهای قرآن ، اخلاق و معارف اسلامی ، خوشنویسی ، داستان نویسی ، شعر و ادبیات ، دوره های عکاسی ، کارگاه های مختلف هنری را از دیگر اقدامات این مجتمع در بخش آموزش دانست.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت : برگزاری کلاس مداحی که امسال هفتمین سال برگزاری مستمر آن پشت سر گذاشته می شود، هر هفته روزهای چهارشنبه پذیرای خیل کثیری از جوانان و نوجوانان شهر رشت است.

رضا ثقتی یکی از اقدامات خوب در مجتمع خاتم الانبیاء (ص) و توسط ارشاد رشت را تشکیل و راه اندازی ارکستر موسیقی گیلان با حضور نزدیک به یکصد نوازنده و کُرال و همچنین تشکیل گروه کر رشت با حضور ۶۰ نفر از هنرمندان آواز این شهر دانست که برای اولین بار در گیلان اتفاق افتاد دانست .

وی افزود بدلیل نبود مکان تمرین برای گروههای موسیقی و نمایش از خدمات قابل توجه مجتمع خاتم الانبیاء (ص) در اختیار گذاردن مکان تمرین برای گروههای مذبور می باشد که بعضاً این خدمات در روز به بیش از ۲۰ ساعت هم شده است .

رضا ثقتی برگزاری رونمایی و اکران خصوصی فیلم های بلند سینمایی با حضور کارگردانان آن را از فعالیت های کم نظیر مجتمع خاتم الانبیاء (ص) خواند و نقد و بررسی و اکران فیلم آرگو از نمونه فعالیت ها در این حوزه می باشد.

وی وجود خانه تاریخی آوانسیان در محوطه جنوبی این مجتمع بزرگ را محلی برای رجوع و پژوهش دانشجویان رشته معماری دانست و ابراز امیدواری نمود که بتوان با حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان آنرا تبدیل به خانه هنرمندان استان نمود.

رضا ثقتی در پایان خاطر نشان نمود که در این شهر کمتر فعالیت هنری و فرهنگی دیده می شود که رد و نشان از مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء (ص) در آن نباشد.

این مجتمع محل و مأمن گرم و جذاب برای کلیه علاقمندان به هنر می باشد و از این رو این توانسته سهم بسزایی در ارتقاء سطح فرهنگ و هنر شهر رشت داشته باشد.

مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء (ص) روزهای ماندگاری را به خود دیده که شاید بعضاً تکرار نشود مانند آخرین مراسم تجلیل از زنده یاد پروفسور محمود بهزاد پدر زیست شناسی ایران ، وداع مردم رشت با زنده یاد فریدون پور رضا صدای ماندگار فولکلور گیلان ، رونمایی از بازی ملی مبارزان جنگل ، اجرای ماندگار زنده یاد استاد جلال ذوالفنون ، اجرای ماندگار زنده یاد ناصر عبداللهی خواننده پاپ ، برگزاری جشنواره تئاتر کشورهای عضو اکو ، اجرای استاد حسین علیزاده ، برگزاری اولین جشنواره فیلم امید با حضور استاد انتظامی ، داوود رشیدی ، شب های بیاد ماندنی رونمایی از ارکستر موسیقی گیلان ، اجرای ماندگار قاری بین المللی قرآن کریم استاد کریم منصوری ، حضور شخصیتهایی همچون استاد رحیم پور ازغدی ، دکتر حسن عباسی ، استاد پناهیان ، دکتر مجتبی مطهری ( فرزند ارشد شهید مطهری ) و …

Share