راهیابی آثار دو هنرمند گیلانی به جشنواره فیلم فجر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، ۲۶ فیلم ایرانی پذیرفته شده بخش مسابقه سینمای ایران سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر طی دو جلسه جمع بندی هیات انتخاب به جشنواره فیلم فجر (۲۰ فیلم به بخش سودای سیمرغ و ۶ […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، ۲۶ فیلم ایرانی پذیرفته شده بخش مسابقه سینمای ایران سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر طی دو جلسه جمع بندی هیات انتخاب به جشنواره فیلم فجر (۲۰ فیلم به بخش سودای سیمرغ و ۶ فیلم به بخش نگاه نو) راه یافته اند.

fajr.aspx در این میان؛ فیلم­های «بر بال­های خیال» جدیدترین اثر کارگردان موفق گیلانی “فرهاد مهران­فر” در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) و «سیزده» دومین اثر بلند سینمایی هنرمند جوان گیلانی “هومن سیدی” در بخش مسابقه فیلم های اول (نگاه نو) پذیرفته شدند.

«بر بال­های خیال» یا «سرزمین رها» که جدیدترین فیلم مهران­فر بعد از «قطعه زمستانی» است، داستان “بهرام” نویسنده و کارگردان تئاتر است که به همراه دختر کوچکش “رها” به ناکجا آبادی در دل طبیعت سفر می‌کند، ذهن آشفته بهرام در جهان تخیل و کلمات به دنبال معنای هستی خویش است و تنها راهنمای او یک نجوای زنانه است.

در این فیلم؛ بهزاد حقیقی (بهرام)، رها بدرطالعی (رها)، مهدی مخبری (محمود)، سیما محمدزاده (صحرا خاتون)، مسعود بدرطالعی (مراد) و… به ایفای نقش می‌پردازند.

«بر بال­های خیال» کاری درام تراژیک است که فیلمبرداری آن نزدیک به دو ماه به طول انجامید و ۹۰ درصد فیلمبرداری فیلم در ارتفاعات گیلان انجام شد و ده درصد از فیلم در غاری فیلمبرداری شد که فضای ذهنی شخصیت‌های داستان در آن به تصویر کشیده شد.

تعدادی از عواملی که در ساخت فیلم همکاری دارند، عبارتند از: نویسنده: خزر مهرانفر (براساس ایده اولیه فرهاد مهرانفر)؛ کارگردان: فرهاد مهرانفر؛ تهیه‌کننده: بهروز رشاد؛ مدیر فیلمبرداری: نادر معصومی؛ طراح صحنه: سهیلا فرزاد؛ صدابردار: علیرضا دریادل؛ دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: علی ارکیان؛ مدیر صحنه: رضا دادرس و دستیار تهیه: زهرا عبداللهی.

فرهاد مهران­فر ششم آذر ۱۳۳۸ در بندر انزلی متولد شد و دانش آموخته رشته سینما از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر در سال های (۱۳۶۴-۱۳۵۶) است.

وی بیش از ۵۰ فیلم مستند و ۴ فیلم بلند سینمایی در کارنامه خود دارد که علاوه برکارگردانی کار پژوهش، نویسندگی و تدوین غالب آن ها را نیز خود انجام داده است.

اغلب فیلم های مهرانفر در جشواره های ملی و بین المللی موفق به دریافت جوایزی شده اند و در سال ۱۳۷۹ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدرک درجه ۱ هنری به فرهاد مهرانفر اعطا شد.

فرهاد مهرانفر با ساخت آثاری متفاوت چون «قطعه زمستانی»، «چریکه هورام»، «موشک کاغذی» و… در جشنواره‌های مختلف توانست نظر منتقدان و کارشناسان را به خود جلب نماید و جوایز متعددی دریافت کند.

از آخرین افتخارات وی می­توان به راهیابی تله فیلم «شعله در باد» به جشنواره بین المللی فیلم چین و مستند «دیلمان بهشت نیاکان» به جشنواره بین المللی قوم شناسی بلگراد در مهرماه سال جاری اشاره کرد.

«سیزده» دومین ساخته بلند سینمایی هومن سیدی، داستان پسر ۱۳ ساله ای است که در سن رشد، پدر و مادرش از هم جدا می شوند، او به دلیل تنهایی و عقده هایی که برایش به وجود آمده به جوان های بزرگتر از خودش پناه می برد و این باعث تغییر و تحولی در وی می شود که هویت واقعی و اصلی او را تغییر می­دهد.

در این فیلم؛ امیر جعفری، آزادی صمدی، ریما رامین‌فر، امیر جدیدی، نوید محمدزاده، یسنا میرطهماسب و ویشکا آسایش با حضور افتخاری مهران احمدی به ایفای نقش‌ می‌پردازند.

«سیزده» مضمونی اجتماعی دارد و در راستای کار قبلی کارگردان به شمار می آید و طبق برنامه ریزی انجام شده، فیلمبرداری این فیلم ظرف ۴۰ جلسه و در تهران انجام شده است.

هومن سیدی متولد ۱۳۵۹ در رشت بازیگر تئاتر و و تلویزیون است و پیش از این فیلم «آفریقا» را ساخته است که در بخش ویدئویی بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و مورد استقبال منتقدین و کارشناسان قرار گرفت.

عموما سیدی را با هنرنمایی در سریال «راه بی پایان» به خاطر دارند، وی نخستین فعالیت حرفه‌ای‌ بازیگری را با حضور در فیلم «یک تکه نان» کمال تبریزی تجربه کرد و پس از ایفای نقش کوتاهی در «چهارشنبه‌سوری» اصغر فرهادی، نقش اصلی «پابرهنه در بهشت» بهرام توکلی را بازی کرد.

سیدی را می‌توان از جمله معدود بازیگرانی دانست که از عرصه بازیگری وارد حرفه کارگردانی سینما شده است.

وی پس از ساخت چند فیلم کوتاه موفق، اولین فیلم بلند خود را در سال ۱۳۸۹ بانام «آفریقا» کارگردانی کرد.

سیدی برای فیلم «آفریقا» برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردان از بخش آثار ویدیویی بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر شد و همچنین آزاده صمدی (همسر هومن سیدی) برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.

سیدی امسال در قامت بازیگر «خط‌ویژه» مصطفی کیایی نیز امکان حضور در جشنواره را خواهد داشت.

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، بهمن ماه ۹۲ در تهران برگزار خواهد شد.

Share