رییس سابق سیا:

ما حق غنی سازی ایران را پذیرفتیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،تام دانیلون مشاور سابق امنیت ملی دولت اوباما نیز در برنامه “this week” شبکه خبری ” ABC” آمریکا توافق اخیر گروه ۱+۵ با ایران را دستاوردی سخت و مهم برای دولت اوباما و جان کری وزیر خارجه این کشور دانست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،رییس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد دولت اوباما با توافق هسته ای اخیر با تهران، حق غنی سازی اتمی این کشور را پذیرفته است.

ژنرال مایکل هایدن رییس سابق سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA) روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا با اشاره به توافق هسته ای اخیر با ایران گفت:” ایرانی ها خیلی به بمب اتمی نزدیک شده بودند و ما با این توافق دکمه مکث برنامه هسته ای ایران را زدیم.”

وی در مصاحبه با مجری معروف آمریکایی ” کریس والاس” افزود:” باید صادق باشیم .در این توافق تصریح شده ایران می تواند برنامه غنی سازی خود را ادامه دهد، در حالی که پیشتر قطعنامه های شورای امنیت خواستار برچیده شدن تاسیسات غنی سازی ایران شده بود.”333

هایدن تاکید کرد:” با این توافق خط قرمز برنامه اتمی ایران تغییر کرد و ما با این توافق دکمه مکث برنامه اتمی ایران را زدیم و باید در مذاکرات برای توافق نهایی دکمه حذف برنامه اتمی این کشور را بزنیم.”

این اظهارات ژنرال هایدن در حالی است که در توافق ژنو به صراحت قید شده در چشم انداز نهایی توافق ایران و اعضای گروه ۱+۵ ، حق غنی سازی ایران محفوظ است.

همچنین تام دانیلون مشاور سابق امنیت ملی دولت اوباما امروز (یکشنبه) در برنامه “this week” شبکه خبری ” ABC” آمریکا توافق اخیر گروه ۱+۵ با ایران را دستاوردی سخت و مهم برای دولت اوباما و جان کری وزیر خارجه این کشور دانست.

دانیلون نیز در اظهاراتی مشابه هایدن گفت هدف نهایی توافق هسته ای گروه ۱+۵ با ایران، آغاز یک مسیر برای عقب راندن ایران از یک کشور در آستانه هسته ای شدن است.

دانیلون توافق اخیر ژنو را پایه ای خوب برای مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ درباره برنامه اتمی دانست و گفت مهم ترین دستاورد این توافق برای غرب “فریز” کردن برنامه اتمی ایران از پیشرفت بیشتر به سمت جلو بوده است.

دانیلون در پاسخ به سوالی درباره تاثیر منفی این توافق در روابط آمریکا با متحدان منطقه ای اش از جمله اسراییل و عربستان و نیز تصور این برداشت که اوباما رهبری ضعیف و متزلزل است در بین کشورهای رقیب آمریکا همچون روسیه ، گفت:” من نمی دانم شما چطور به این نتیجه گیری رسیدید که توافق ژنو تصویری ضعیف و متزلزل از رییس جمهور را نمایش می دهد. چیزی که ما به آن دست یافتیم نتیجه یک برنامه جهانی با رهبری آمریکا برای تشدید فشار و انزوای ایران بود.”

Share