فرّ امینی:نباید به آب به عنوان یک کالای اقتصادی نگاه شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، گفت: با واقعی کردن ارزش آب، روند اجرای پروژه‌های آبرسانی تسریع یافته و خدمات این شرکت در بخش تأمین و تقویت آب شرب از طریق ایجاد زیرساخت‌ها و تأسیسات آبرسانی افزایش پیدا می‌کند. “محمدعلی فرّ امینی”،‌ در نشست با معاونین و مدیران […]

amini_4به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، گفت: با واقعی کردن ارزش آب، روند اجرای پروژه‌های آبرسانی تسریع یافته و خدمات این شرکت در بخش تأمین و تقویت آب شرب از طریق ایجاد زیرساخت‌ها و تأسیسات آبرسانی افزایش پیدا می‌کند.

“محمدعلی فرّ امینی”،‌ در نشست با معاونین و مدیران ستادی این شرکت، با تأکید بر اینکه نباید به آب به عنوان یک کالای اقتصادی نگاه شود بلکه آب یک ماده غیرقابل جایگزین بوده و خدمات آب باید ارزش گذاری واقعی شود، گفت: دولت‌های مختلف توان خود را برای آبرسانی به روستاها بکار گرفته‌اند اما سالانه به قیمت تمام شده تولید آب اضافه شده و شکاف بین هزینه و درآمد در این شرکت‌ها بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه در کشورهای آسیایی، کمترین بهای آب خانگی را مشترکین ایرانی پرداخت می‌کنند، افزود: این در حالی‌ است که مشترکین شهری کشورمان ۱۷ درصد و مشترکین روستایی فقط شش درصد قیمت تمام شده‌ی آب شرب را پرداخت می‌کنند.

وی، توجه به ارزش اقتصادی آب و اجرای کامل برنامه‌های مرتبط با این بخش را راهکاری برای برون رفت از مشکلات عدیده هزینه‌ای در شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی کشور دانست.

فرّ امینی، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه سه درصد آبهای جهان شیرین و کمتر از یک درصد قابل شرب است، گفت: از همین میزان نیز مقدار کمی در دسترس بوده و قابلیت انتقال جهت استفاده مردم را دارد.

وی تصریح کرد: کمترین سرانه منابع آب تجدیدپذیر در دنیا مربوط به خاورمیانه است و کشور ایران نیز در این منطقه در رتبه‌های اول قرار دارد.

وی اظهار کرد: بیشترین سرانه آب شرب مربوط به کشورهای استرالیا و نیوزلند است که برای هر نفر در سال برابر ۳۵ هزار مترمکعب است.

او، سرانه آب برای هر فرد ایرانی در طول سال را حدود ۸۰۰ مترمکعب اعلام و تصریح کرد: این رقم در سال‌های دور برابر ۷۰۰۰ مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، افزود: کاهش بارش‌های جوی و افزایش روزافزون جمعیت موجب کاهش سرانه آب در ایران شده است.

وی، انشعابات غیرمجاز، هدر رفت آب، افزایش تقاضا و مصرف، پایین بودن سهم هزینه آب از بودجه خانوار، کاهش منابع آب و عرضه آن، افزایش قیمت تمام شده آب و مسائل فرهنگی و اجتماعی را از جمله مشکلاتی دانست که شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی استان‌ها و بالطبع گیلان برای تأمین آب شرب مردم با آن‌ها مواجه هستند.

فرّ امینی، اصلاح سیستم تعرفه‌گذاری، فرهنگ‌سازی در خصوص اهمیت و میزان مصرف آب و اصلاح و تدوین قوانین و مقررات مرتبط را از راهکارهای برون رفت شرکت‌های آبفار از این مشکلات برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در دولت یازدهم، شاهد تحول بزرگی در روند آبرسانی به روستاها و رفع مشکلات و تنگناهای مالی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و ارزش‌گذاری واقعی بر روی آب باشیم.

او با بیان اینکه آب بعد از هوا دومین نیاز مهم و حیاتی انسان بوده و برای بدن لازم است، گفت: روستاییان عزیز قدر آب را به خوبی می‌شناسند و نهایت رعایت را در مصرف بهینه آن دارند./ایسنا

 

Share