پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گزارش می دهد :

مجلس صلاحیت ۳ وزیر پیشنهادی را چگونه بررسی می‌کند؟ +سوابق وزرای پیشنهادی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های ۳ وزیر پیشنهادی “علوم، تحقیقات و فناوری”، “آموزش و پرورش” و “ورزش و جوانان” صبح فردا (یکشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های ۳ وزیر پیشنهادی “علوم، تحقیقات و فناوری”، “آموزش و پرورش” و “ورزش و  جوانان” صبح فردا (یکشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

براساس تبصره یک ماده ۲۰۶ آئین‌نامه داخلی مجلس در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در صورتی‌ که تعداد آنها کمتر از نصف مجموع وزرای کابینه باشد، رئیس جمهور فرصت دارد به مدت یک ساعت بدون بحث در باره کلیات برنامه‌ها و ترکیب هیئت وزیران تنها در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی صحبت کند.

پیشتر محمدرضا خباز معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور به خبرنگار تسنیم گفته بود: حضور رئیس‌جمهور در جلسه روز یکشنبه مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی قطعی است.

براساس قانون، پس از سخنان رئیس‌جمهور، برای هریک از وزرای پیشنهادی دو مخالف و دو موافق به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام به مدت حداکثر ۱۵ دقیقه فرصت سخنرانی دارند. البته هر نماینده مخالف یا موافق می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهد.

پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان، برنامه‌های هر وزیر پیشنهادی، خود وزیر پیشنهادی حداکثر ۳۰ دقیقه فرصت دارد تا از برنامه‌های خود دفاع کند. این روند برای هر سه وزیر پیشنهادی تکرار می‌شود.

صلاحیت وزرای پیشنهاد براساس نام وزارتخانه‌ها و به ترتیب حروف الفبا بررسی می‌شود که بر این اساس ابتدا صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و سپس وزرای پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری و ورزش و امور جوانان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رای‌گیری وزرای پیشنهادی به طور همزمان و در پایان جلسه علنی مجلس انجام می‌شود.

براساس زمان‌های پیش‌بینی شده در آئین‌نامه داخلی پارلمان، مجلس برای بررسی برنامه‌های هر وزیر پیشنهادی ۹۰ دقیقه زمان می‌گذارد که در مجموع و با احتساب فرصت سخنرانی رئیس جمهور، بررسی صلاحیت این ۳ وزیر ۳۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

از آنجا که هر جلسه علنی مجلس حدود ۲۴۰ دقیقه است در صورت صحبت تمام موافقان و مخالفان برنامه‌های وزرای پیشنهادی، مجلس برای ادامه بررسی صلاحیت‌ این ۳ وزیر پیشنهادی، عصر فردا هم تشکیل جلسه خواهد داد.

ثبت‌نام نمایندگان موافق و مخالف برنامه‌های هر یک از ۳ وزیر پیشنهادی برای سخنرانی در جلسه علنی فردا، به تفکیک هر وزیر قبل از تشکیل جلسه علنی مجلس در برگه‌های جداگانه صورت می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی علوم:

رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم، مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۵ در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیل در دانشگاه واترلو عازم کشور کانادا شد. وی تحصیلات خود را در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد (۱۳۶۸) و دکترا (۱۳۷۲) در رشته مهندسی برق به انجام رساند. فرجی دانا پیش از انتصاب به‌عنوان ریاست دانشگاه تهران مدتی ریاست گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده فنی و پس از آن هم به مدت بیش از پنج سال در دولت اصلاحات بین سال‌های ١٣٧۶ تا ۱۳۸۱ ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران را برعهده داشت.

دکترای افتخاری روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در زمان ریاست فرجی دانا براین دانشگاه و در هفتم اردیبهشت ۱۳۸۴ به خاتمی اعطاء شد.

همچنین زمانی که جهانگرد، سرپرست وزارت پست و تلگراف وتلفن نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس جهت تصدی این وزارتخانه را به خود جلب کند، فرجی دانا جزو گزینه‌های تصدی این پست در دولت هشتم بود.

وی بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ ریاست این دانشگاه را بر عهده داشته است. پس از استعفای مصطفی معین در سال ۸۲ در دولت هشتم، وی برای تصدی سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس ششم معرفی شد، اما رای اعتماد نمایندگان این مجلس اصلاح‌طلب را کسب نکرد.

فرجی‌دانا از مجموع ۲۲۰ رأی مأخوذه، ۸۶ رای موافق، ۱۲۷ رای مخالف و ۷ رأی ممتنع کسب کرد و نتوانست راهی ساختمان وزارت علوم شود.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز در سال ۱۳۴۰ در شهرستان بابل به دنیا آمد. پس از پیروزی انقلاب راهی جبهه‌های جنگ تحمیلی شد و همزمان تحصیلات عالی را در دانشگاه آغاز کرد. کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم سیاسی و دکتری را در رشته مدیریت به پایان رساند و همزمان تدریس در دانشگاه‌های مختلف را آغاز کرد.

وی ریاست کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، عضویت هیئت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی وابسته به وزارت علوم، مشاور رئیس دولت اصلاحات و عضویت شورای اجتماعی کشور و عضویت شورای اطلاع‌رسانی دولت خدمت را در کارنامه دارد و هم‌اکنون نیز معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را به‌عهده دارد.

وی معاون فرهنگی ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز بود و پس از انتخاب روحانی نیز مسئول کارگروه فرهنگی وی شد که مأموریت چینش وزرای مرتبط با این حوزه را داشت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز متولد ۱۳۳۳ دارای دکترای مدیریت دولتی بوده و هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس است.

فانی، مدیرکلی چندین دوره آموزش متوسطه آموزش و پرورش در دوره وزارت مظفر و اکرمی و همچنین مدیریت مناطق و مدیرکلی آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد. وی در دولت نهم و قبل از روی کار آمدن محمود فرشیدی، ۷۰ روز سرپرست وزارت آموزش و پرورش بوده است.

فانی معاون آموزش و پرورش در دولت خاتمی نیز بوده است.

Share