رونق حمل و نقل ریلی مهمترین هدف بازدید هیات اکو از راه آهن قزوین رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به بازدید هیاتی از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از پروژه راه آهن رشت – قزوین گفت: رونق حمل و نقل ریلی، مهمترین هدف بازدید هیأت اکو از این پروژه بزرگ است. ˈمحمد آقاجانزادهˈ بیان کرد: این هیات از محدوده […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا

Economic_Cooperation_Organization_logoمعاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به بازدید هیاتی از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از پروژه راه آهن رشت – قزوین گفت: رونق حمل و نقل ریلی، مهمترین هدف بازدید هیأت اکو از این پروژه بزرگ است.

ˈمحمد آقاجانزادهˈ بیان کرد: این هیات از محدوده ۳۰ کیلومتری ریل گذاری شده راه آهن از محور آزادراه تا انتهای پروژه در منجیل بازدید می کنند.

وی با اشاره به بازدید این هیات از پروژه درحال ساخت راه آهن قزوین – رشت در استان قزوین افزود: راه آهن رشت – قزوین – انزلی – آستارا کانال ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه و اروپا است و این حمل و نقل ریلی برای کشورهای آسیای میانه اهمیت بسیاری دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان همچنین به پیشرفت بیش از ۸۵ درصدی پروژه راه آهن رشت – قزوین اشاره و ابراز امیدواری کرد که این بازدید، زمینه ساز شتاب در ساخت این پروژه باشد.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان رودبار نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: آشنایی با وضعیت راه آهن در حال ساخت و پل معماری لوشان و پیشرفت و نحوه اجرای طرح راه آهن رشت – قزوین مورد بازدید نمایندگانی از کشورهای عضو اکو قرار می گیرد.

ˈعین الله قلی پورˈ با اشاره به همراهی معاون وزیر مسکن و شهرسازی با این هیات افزود: استاندار گیلان با معاون وزیر راه مذاکراتی درباره تکمیل ۱۱ کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین – رشت خواهد داشت و در این باره تصمیم گیری می شود.

پروژه راه آهن رشت – قزوین – انزلی – آستارا به طول ۲۰۵ کیلومتر یکی از مهمترین خط آهن های کشور است و بین المللی بودن آن یکی از ویژگی ممتاز این راه آهن می باشد.

این خط ریلی در مسیر کریدور شمال جنوب واقع است و ایران را از شمال به کشورهای همسود (CIS) و روسیه و از جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس وصل می کند.

در مسیر این خط ریلی، حدود ۷۰ پل بزرگ در مجموع به طول ۱۷ کیلومتر و ۵۱ تونل مجموعاً به طول ۲۲ کیلومتر درحال ساخت است.

این خط آهن از نظر تأسیسات فنی و مهندسی و نیز عملیات اجرایی دارای ویژگی های منحصر بفردی است که از آن جمله می توان به بزرگترین پل ریلی کابلی کشور به طول ۵۶۰ متر که در حاشیه سد منجیل واقع شده، اشاره کرد.

کشورهای افغانستان ، جمهوری آذربایجان، قزاقستان ، ترکمنستان ، قرقیزستان ، ازبکستان، تاجیکستان ، پاکستان ، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران عضو اکو هستند.

در این سفر سفرا و هیاتهایی از ترکمنستان ، افغانستان ، ازبکستان ، جمهوری آذربایجان، پاکستان از اعضای اکو و کنسول روسیه و فنلاند نیز حضور دارند./ایرنا

Share