سید رضا شفیعی نسب :

شهرداری رشت در درون و برون سازمانی مشکل دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کاندیدای تصدی شهرداری رشت با بیان اینکه سیستم مدیریتی رشت مناسب با چالش‌های آن سازماندهی نشده است، گفت: رشت تمام مشکلات کلانشهر را دارد

Shardari_Rasht

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید رضا شفیعی‌نصب، با بیان اینکه این سند در ۲۱ آیتم و سرفصل در بخش‌های مختلف تهیه شده است، افزود: پرداختن به مشکلات شهر رشت اولویت کار بنده در شهرداری است.

وی، ایجاد بسترهای توسعه‌ای در مدیریت شهری رشت را از دیگر برنامه‌های خود ذکر کرد و گفت: امروز رشت با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه است.

مدیر گروه معماری و شهرسازی، مسایل زیست‌محیطی، ترافیک، پساب‌‌ها، پسماندهای شهری و آبگیری معابر را از جمله مشکلات بزرگ رشت نامید.

وی، فعالیت شهرداری و سطح نزول سرمایه‌گذاری و مشارکت پایین مردم رشت نامناسب بودن سیستم خدمات شهری، را از دیگر چالش‌های این شهر ذکر کرد و یادآور شد: نامناسب بودن سیستم خدمات شهری و بودجه‌ریزی نامناسب از دیگر مشکلات شهر رشت است.

*رشت تمام مشکلات کلانشهر را دارد

شفیعی‌نصب، با تصریح بر اینکه از نظر بنده رشت تمام  مشکلات کلانشهر را دارد، خاطرنشان کرد: سیستم مدیریتی رشت مناسب با این چالش‌ها سازماندهی نشده و بیشتر مدیریت شهر فراخور زمان بوده است.

وی، ظرفیت‌سازی جدید در شهر رشت را ضرورت دانست و افزود: بسیاری از مشکلات شهر رشت اساسی و برخی نیز بادکنکی است.

داوطلب تصدی شهرداری رشت، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به آرمان‌های توسعه جهت‌گیری اصلاح بهبود نظام ساختاری رشت ضرورت دارد.

وی، توسعه مشارکت شهروندان در مدیریت شهری، رویکرد محله‌محوری، توسعه تعاملات بین بخشی، دیپلماسی شهری، شهر الکترونیک و خروج از نظام تک هسته‌ای را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

شفیعی‌نصب، با اشاره به اینکه توسعه متوازن و پایدار شهری جزو برنامه بنده در شهرداری رشت است، یادآور شد: نخستین گام بنده در شهرداری رشت اصلاح ساختار و سازمان اداری است.

*شهرداری رشت در درون و برون سازمانی مشکل دارد

وی، با بیان اینکه شهرداری رشت در وضعیت موجود در دو سطح درون و برون سازمانی دچار مشکل است، متذکر شد: در درون سازمانی از نظر ساختار و نیروی انسانی مشکل دارد.

این مشاور کلانشهرهای کشور، اضافه کرد: شهرداری رشت دارای پنج منطقه و ۱۷ ناحیه است اما امور مناطق ندارد.

وی، نبود معاونت‌های برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، واحد امور قراردادهای مجهز و زیبا سازی و بهسازی را از دیگر مشکلات شهرداری رشت برشمرد.

*وجود بیش از ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده رشت

شفیعی‌نصب، با اشاره به اینکه رشت ۸۷۴ هکتار بافت فرسوده دارد، یادآور شد: شهرداری رشت نیروی انسانی مجرب و متخصص در سطح کلانشهر ندارد.

وی ارتقای تعاملات برون سازمانی بین بخشی با نهادها، شهروندان و تشکیل سازمان‌های جدید در شهرداری رشت را از جمله برنامه‌های خود ذکر کرد.

داوطلب تصدی شهرداری رشت، تصریح کرد: در طرح محله‌محوری بحث امنیت و پدافند غیر عامل است و ایجاد شهر الکترونیک نظام کالبدی و فضای رشت را مورد توجه قرار می دهد.

وی،فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی رشت را از دیگر مشکلات نامید و افزود: ناوگان اتوبوسرانی رشت سازگاری با این شهر ندارد.

*هزینه بسیار سنگین راه‌اندازی قطار شهری رشت/قطار سبک جایگزین شود

شفیعی‌نصب، درباره راه‌اندازی قطار شهری رشت، خاطرنشان کرد: قطار شهری رشت در محور اصلی پیش‌بینی شده و ۲۶ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه است که تونل آن حدود ۳۸ تا ۴۰ متر زیر زمین قرار می‌گیرد.

وی، با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی این پروژه باید ۵۰ درصد مبلغ هزینه از فایناس استفاده شود، متذکر شد: راه‌اندازی قطار شهری با محاسبه نرخ امروز به صرفه نیست و بسیار هزینه بالایی را می‌طلبد.

داوطلب تصدی شورای شهر رشت، پیشنهاد استفاده از قطار سبک شهری جایگزین قطار شهری را داد و افزود: هزینه این قطار سبک بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای پروژه سنگین قطار شهری شود.

وی قطار شهری را از نظر سرمایه‌گذاری با ریسک بالایی دانست و به اعضای شورای شهر رشت پیشنهاد کرد تا زمانی که منابع این پروژه به طور کامل تامین نشده است اقدام به راه‌اندازی آن نکنند زیرا ممکن است در دراز مدت شهر رشت را به مدت ۳۰ تا ۴۰ سال گرفتار مشکلات جدی کند.

*شهردار رشت شوم توان خود را برای توسعه آن به‌کار می‌گیرم

شفیعی‌نصب، پایدارسازی درآمدها، توجه به جذب سرمایه‌گذار و ایجاد شورای هماهنگی امور عمرانی شهر رشت را از دیگر برنامه‌های خود در صورت شهردار شدن این شهر برشمرد.

وی، در پایان گزینش خود به پرسش‌های رئیس شورا پاسخ گفت و خاطرنشان کرد: اگر شهردار رشت شوم از تمام توان خود برای توسعه این شهر استفاده می‌کنم./فارس

Share