ندیمی : وزارت شدن میراث فرهنگی به مصلحت نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : یک عضو هیات رییسه فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی معتقد است که تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت خانه در شرایط فعلی اصلا به مصلحت نیست و تنها هزینه تحمیل می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : یک عضو هیات رییسه فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی معتقد است که تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت خانه در شرایط فعلی اصلا به مصلحت نیست و تنها هزینه تحمیل می‌کند.
وزارتخانه شدن میراث فرهنگی به مصلحت نیست

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار قانون آنلاین در ارتباط با طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارت خانه که اخیرا از سوی برخی نمایندگان مجلس برای چندمین بار مطرح شده است، گفت: هیات رییسه فراکسیون گردشگری هفته گذشته جلسه‌ای را در محل کاخ سعد آباد با آقای دکتر نجفی داشت و در این نشست حول مسائل مختلفی در جهت اهمیت فراکسیون، حوزه‌های نظارتی، کمبودهای اساسی در تعامل سه حوزه میراث، صنایع دستی و گردشگری، شرایط اقلیم و داشته‌های سه گانه در کشور، کمبودهای قابل اعتنا از جهت سیاست‌های روزمره، مشکلات مربوط به نقل و انتقالات و از دست رفتن برخی ساختمان‌های اداری و تغییرات چهارگانه در چهار سال در ریاست این سازمان بحث شد.

وی ادامه داد: در مورد تبدیل این سازمان به وزارت خانه نیز اعضای هیات رییسه فراکسیون به صورت جدی مخالف بوده و این موضوع را با ریاست این سازمان در میان گذاشتند. از دلایل مخالفت اعضای هیات رییسه فراکسیون می‌توان به شرایط زمانی از جهت تشکیل دولت جدید اشاره کرد چراکه در این شرایط نمی‌توان وزارت خانه جدیدی ایجاد کرد. شرایط کشور از نظر بودجه نیز از دیگر دلایل مخالفت ما بود چراکه ایجاد یک وزارت خانه جدید هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر طرح‌هایی مثل انتزاع وزارت خانه مسکن و شهرسازی از یکدیگر به علت همین شرایط ویژه کشور پس گرفته شده است. موضوع مدیریت جدید و همسویی این مدیریت با سیاست‌های اصلی این سازمان ایجاب می‌کند که چنین کاری نشود.

وی یادآور شد: با توجه به تجربیات گذشته باید گفت که به هیچ وجه به صلاح نیست که وزارت خانه جدیدی تشکیل شود. از جهت هزینه، ساختار، شرایط و تضاد با قانون برنامه اصلا نیازی به تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیست و این طرح‌ها در زمان خود نقدی بر مدیریت‌های دوره‌های گذشته بوده است و عملا در شرایط کنونی دیگر چنین نقدی وجود ندارد و طراحان این طرح جزء موافقان آقای نجفی هستند.

این نماینده مجلس افزود: اعضای هیات رییسه فراکسیون گردشگری در آن جلسه تاکید کردند که با وزارت خانه شدن این سازمان مخالف هستند و با هم اندیشی با طراحان تلاش خواهیم کرد که این طرح از دور خارج شود. این نوع طرح‌ها عمدتا در مورد دولت سابق بوده و در شرایط فعلی توجیهی برای مطرح شدن ندارد.

ندیمی افزود: البته ما با طراحان صحبت می‌کنیم و آن‌ها را مجاب می‌کنیم اما اگر طراحان هم از برای انصراف از این طرح مجاب نشوند باید توجه داشت تصویب چنین طرحی در مجلس نیازمند دو سوم آراء نمایندگان مجلس است و من هم از همین حالا اعلام می‌کنم که شرایط مجلس برای دادن دو سوم رای به چنین طرحی وجود ندارد. در شرایط فعلی با توجه به هزینه‌های بالا در پرداخت حقوق و دستمزد هم مانده‌اند چه برسد به اینکه این سازمان تبدیل به وزارت خانه شود.

وی معتقد است که نجفی باید با اعلام برنامه‌های خود، تلاش کند شرایط این سازمان را سامان ببخشد. کشورمان در شرایطی است که بیش از ۵۰ درصد بودجه آن محقق نمی‌شود و نباید هزینه جدیدی را به کشور تحمیل کنیم. البته ممکن است چنین طرحی از نظر نظارتی طرح مفیدی باشد اما به مصلحت نیست./زبان گویا

 

Share