بر سر مزار شیون برگزار میشود :

مراسم بزرگداشت شیون فومنی برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا :مراسم بزرگداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت شیون فومنی شاعر معاصر دو زبانه گیلکی و فارسی در ۲۲ شهریور جاری در رشت برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا :  متولی آثار فرهنگی و ادبی شیون فومنی صبح امروز در جلسه کتابخانه‌های عمومی استان برگزاری مراسم سالگرد درگذشت شیون فومنی شاعر معاصر و دوزبانه گیلان را ۲۲ شهریور جاری بر مزار آن مرحوم عنوان کرد.

حامد فومنی، گلباران مزار مرحوم شیون فومنی را از جمله برنامه‌های مراسم سالگرد شیون فومنی ذکر کرد و گفت: این مراسم ساعت ۱۷ عصر با حضور شاعران برجسته برگزار می‌شود.

0456888

فرزند مرحوم شیون‌فومنی با اشاره به جمع‌آوری آثار پدرش تصریح کرد: اکنون مشغول گردآوری و تدوین دیگر آثار شیون در پانزدهمین سال درگذشت این شاعر معاصر هستیم.

وی اضافه کرد: شش کاست نوار صوتی شعر گیلکی با عنوان «گیله اوخان» (پژواک گیلان) است که شاعر با مجموعه‌ای از آثار گیلکی در قالب منظومه، غزل، دو بیتی و … ارائه کرده است.

فومنی، اذعان کرد: این کاست‌ها در راستای اعتلای فرهنگ و ادب گیلان با استقبال بی‌نظیر مواجه شد و تأثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه شیون فومنی در زمان حیات خود دو مجموعه اشعار فارسی خود را با عناوین «پیش پای برگ» و مجموعه «یک آسمان پرواز» به چاپ رسانده است، افزود: پس از شهریور سال ۷۷ آثار مجموعه شیون فومنی در دو بخش فارسی و گیلکی گردآوری، پژوهش و تدوین شد.

متولی آثار فرهنگی و ادبی شیون فومنی خاطرنشان کرد: مجموعه شعر «از تو برای تو» از اشعار کلاسیک و نیوکلاسیک، «رودخانه در بهار» مجموعه اشعار آزاد فارسی، «کوچه باغ حرف» مجموعه ربایی‌های فارسی، نوار کاست «عشق آمد و آفتابی‌‌ام کرد» از مجموعه غزل‌های فارسی با صدای شاعر گرد‌آوری شد.

وی گرد‌آوری اشعار «گاب دکفته بازار» در قالب هفتمین نوار کاست «گیله اوخان»، «هلاچین» مجموعه ترانه‌های گلیکی شیون با صدای ناصر مسعودی و دکلمه حامد فومنی را از دیگر آثار شیون ذکر کرد.

فومنی یادآور شد: مجموعه شعر گیلکی «خیال گردگیج»  (پرسه خیال)، نخستین مجموعه شعر گیلکی در قالب کتاب همراه با متن محلی، برگردان فارسی، آوانویسی، توضیح و تفسیر برخی از لغات و اصطلاحات از دیگر آثار شیون است.

وی درباره جمع‌آوری آثار دیگر شیون فومنی اظهار کرد: اکنون مشغول گردآوری و تدوین دیگر آثار شیون در پانزدهمین سال درگذشت این شاعر معاصر هستیم.

به گزارش فارس، میر احمد سید فخری‌نژاد مشهور به شیون فومنی از شاعران مشهور خطه شمال و متولد در سال ۱۳۲۵ بود.

شیون فومنی در سال ۱۳۴۶ وارد سپاهی‌دانش در طارم زنجان شد و یک سال بعد به استخدام اداره آموزش و پرورش استان مازندران درآمد و در سال ۱۳۴۸ عهده‌دار مدیریت و تدریس در یکی از مدارس فولادمحله ساری شد و تا سال ۱۳۵۱ به کار تدریس مشغول بود و پس از آن نیز در دیگر نقاط گیلان به این شغل ادامه داد.

شیون در سال ۱۳۷۴ مبتلا به بیماری نارسایی کلیه شد و یک سال بعد برای درمان این نارسایی برای دیالیز به تهران عزیمت کرد و در همین سال با وجود درد کلیه مدرک تحصیلی فوق دیپلم را در رشته تجربی از دانشگاه تربیت معلم گرفت.

شیون در سال ۷۶ پس از سال‌ها تدریس، بازنشسته شد و در شهریور سال ۷۷ پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستان‌های تهران از دنیا رفت.

آرامگاه این شاعر گیلانی در بقعه سلیمانداراب رشت در جوار مزار میرزا کوچک جنگلی قرار دارد.

شیون فومنی شاعر معاصر دو‌زبانه «گیلکی و فارسی» است که شعرهایی با این دو زبان از خود به یادگار گذاشت.

Share