با استقرار و فعاليت گمرك در منطقه آزاد انزلي :

کالای همراه مسافر عملیاتی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : صبح امروز استاندار گیلان در مراسم افتتاحیه استقرار گمرک جمهوری اسلامی به منظور اجرای مصوبه کالای همراه مسافر در مجتمع تجاری ستاره شمال منطقه آزاد انزلی گفت :گیلان شرایط استثنایی دارد و اجرای این مصوبه کالای همراه مسافر باید هوشمندانه انجام شود . وی اضافه کرد : گیلان قطعه ای […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : صبح امروز استاندار گیلان در مراسم افتتاحیه استقرار گمرک جمهوری اسلامی به منظور اجرای مصوبه کالای همراه مسافر در مجتمع تجاری ستاره شمال منطقه آزاد انزلی گفت :گیلان شرایط استثنایی دارد و اجرای این مصوبه کالای همراه مسافر باید هوشمندانه انجام شود .

وی اضافه کرد : گیلان قطعه ای از ایران است و با مردان و زنان نامدار آن کارهای بزرگی انجام می شود و افتتاح  مصوبه کالای همراه مسافر حق کوچک مغفول مانده ای بود که باید اداء می شد .

کیهان هاشم نیا  افزود : ممنوعیت چند دهه ای که برای توسعه گیلان برداشته شد  و با  شروع سرمایه گذاری صنعتی که طی ۱۰ سال گذشته آغاز شد ، الان گیلان جزء قطب های تولید کننده فولاد و سیمان ، سازنده کشتی ناو و سایر پروژه های صنعتی است .

 

 

استاندار گیلان از قابلیت امکان تولید کالا در منطقه آزاد انزلی و صدور آن به سرزمین اصلی آن خبر داد و بیان کرد : اشتباه مناطق آزاد تجاری قشم و کیش نباید در گیلان تکرار شود  زیرا قابلیت امکان تولید کالا ی ارزان قیمت در منطقه آزاد انزلی وجود دارد و  کالای همراه مسافر نیز در وضعیت اقتصادی منطقه تأثیرگذار خواهد بود و از امروز برنامه ریزی کنیم که خود تولید کنیم و خود صادر کنیم .

هاشم نیا با اشاره به این نکته که باید محدوده منطقه آزاد انزلی توسعه پیدا کند توضیح داد : محدوده منطقه آزاد انزلی به ۱۳۰۰ کیلومتر آن منحصر نیست بلکه در برنامه ریزی آینده توسعه پیدا خواهد کرد .

وی تاکید کرد : باید از امروز برای توسعه محدوده آن کار را شروع کنیم و کل سواحل شرق گیلان تا این منطقه را برای آن برنامه ریزی کرده و موجبات رونق اقتصادی این مناطق را فراهم نمائیم .

در ادامه این مراسم حسن خسته بند نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی گفت :افتتاحیه استقرار گمرک جمهوری اسلامی به منظور اجرای مصوبه کالای همراه مسافردر منطقه آزاد انزلی زمینه ساز تحول خوبی برای رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری منطقه می شود .

 

وی افزود : استان گیلان ظرفیت خوبی دارد و انزلی پیشانی آن است و ما باید برنامه های خود را از تالاب بندرانزلی  ، ایجاد پرواز هوایی به کشورهای حاشیه دریای خزر  ، توسعه شهرک صنعتی انزلی ، ایجاد زیر ساختها ، رفع بروکراسی و روان سازی در منطقه آزاد به همراه سرمایه گذاری آغاز کنیم تا آینده خوبی را برای مردم استان رقم بزنیم .

در ادامه این مراسم  سعید رحیمی  مدیرعامل و رییس هیات مدیره منطقه آزاد انزلی اظهار داشت : اولین و مهمترین گام در مسیر اجرای مصوبه کالای همراه مسافر، استقرار و فعالیت گمرک است که با مستقر شدن گمرک در منطقه این طرح وارد فاز عملیاتی می شود .

وی تصریح کرد : در فاز نخست مصوبه کالای همراه مسافر با استقرار گمرک در یکی از مجتمع های منطقه آزاد انزلی (ستاره شمال) شروع به کار می کند تا در این مرحله مشکلات و موانعی که در مسیر ارائه خدمات بهتر به تاجران به وجود می آید برطرف شود .

مدیرعامل و رییس هیات مدیره منطقه آزاد انزلی  با اشاره به اینکه در آینده این مصوبه در سایر مجتمع های فعال و سپس در تمامی محدوده محصور منطقه اجرا خواهد شد اضافه کرد :معاونت اقتصادی منطقه آزاد آمادگی لازم برای ثبت سفارش کالاهای بازرگانان در منطقه را دارد و به همین منظور مکاتبات لازم را با تجار استان و کشور انجام داده است .

در ادامه این مراسم پرویز تقوی ناظر گمرکات استان و  مدیر کل گمرک انزلی  گفت : اجرای این مصوبه جز با تعامل مدیران استان گیلان میسر نمی شد و بویژه همکاری استاندار ، و سایر نهادهای ذیربط نقش بسزایی در کاهش زمان روند اداری و اجرایی و عملیاتی کردن مصوبه کالای همراه مسافر داشته است .

وی بیان کرد : از امروز حوزه نظارت گمرکات گیلان به عنوان پیش نیاز اجرای مصوبه کالای همراه مسافر در این منطقه مستقر شده است و لذا از تمامی فعالان اقتصادی بویژه تجار و بازرگانان استان گیلان و ایران برای حضور فعال به منظور بهره مندی از مزیت ارائه شده در این منطقه به عنوان یک فرصت تجاری برای خدمات رسانی به مردم استان و گردشگران دعوت می کنیم .

وی افزود : در پنج ماه گذشته امسال ۶۰۰ هزار تن کالا با اعتبار ۱۱ میلیون دلار صادر شده است و هم اکنون رتبه دهم صادرات در کشور و رتبه سوم واردات را داریم .

گفتنی است : با تصویب دولت  اجرای مقررات ورود کالای همراه مسافر به داخل کشور در مناطق آزاد تجاری – صنعتی ماکو ، انزلی ، ارس و اروند مجاز شده است .

Share