گمانه‌زنی درباره اعضای تیم جدید هسته‌‌ای ایران

به گزارش دیارمیرزا : روزنامه “اعتماد” در گزارشی با نام بردن از ۱۴ نفر، به گمانه‌زنی درباره اعضای تیم جدید هسته‌‌ای پرداخته است. در این گزارش آمده است: «ترکیب تیم دیپلماتیک ایران در دولت یازدهم هیچ شباهتی به گروه فعلی نخواهد داشت.» در گزارشی که پنج‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ در روزنامه “اعتماد” منتشر شده، این نشریه […]

به گزارش دیارمیرزا : روزنامه “اعتماد” در گزارشی با نام بردن از ۱۴ نفر، به گمانه‌زنی درباره اعضای تیم جدید هسته‌‌ای پرداخته است. در این گزارش آمده است: «ترکیب تیم دیپلماتیک ایران در دولت یازدهم هیچ شباهتی به گروه فعلی نخواهد داشت.»
0,,16884439_303,00

در گزارشی که پنج‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ در روزنامه “اعتماد” منتشر شده، این نشریه به گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای تیم جدید هسته‌‌ای ایران پرداخته است. در این گزارش به نام ۱۴ نفر مانند محمدجواد ظریف، علی‌اکبر ولایتی، سیروس ناصری، حسین موسویان، محمدرضا البرزی، امیرحسین زمانی‌نیا، محمد صدر، علی جنتی، فریدون وردی‌‌نژاد، محمود واعظی، علی‌اکبر صالحی، محمد سعیدی، غلام‌علی خوشرو و محمدمهدی آخوندزاده اشاره شده و آمده که: «براساس شواهد و قراین موجود می‌‌توان پیش‌بینی کرد که هشت نفر اعضای تیم جدید هسته‌ای ایران از میان این چهره‌ها باشند.»

نویسنده این گزارش با اشاره به انتظار گروه ۱ + ۵ از ایران برای دور جدید مذاکرات هسته‌ای، مهم‌ترین انتقاد حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی را “رفتارهای دولت نهم و دهم در حوزه مسائل سیاست خارجی” عنوان کرده و نتیجه گرفته است: «ترکیب دیپلمات‌ها و مذاکره‌کنندگان ارشد ایران برای پیشبرد اهداف دیپلماتیک دولت حسن روحانی از اهمیت فراوانی برخوردار است.»

حسن روحانی روز دوشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ در اولین کنفرانس خبری پس از پیروزی در انتخابات گفت: «ما تلاش می‌کنیم که تحریم جدیدی تصویب نشود و در مرحله بعد تحریم‌ها را کاهش می‌دهیم».”شفافیت بیشتر در برنامه هسته‌‌‌ای و ارتقای اعتماد متقابل میان ایران و سایر کشورها” دو قدمی است که به گفته حسن روحانی برای کاهش تحریم‌ها از سوی ایران انجام خواهد شد.

آن‌طور که در این گزارش آمده ترکیب تیم دیپلماتیک ایران در دولت یازدهم متشکل از “دیپلمات‌های کارکشته و مذاکره‌کنندگان حرفه‌ای” خواهد بود که این گروه از لحاظ سوابق هیچ شباهتی به گروه فعلی نخواهد داشت.

“علی جنتی دوست صمیمی حسن روحانی”

برخی افرادی که در این گزارش از آن‌ها نام برده شده از دیپلمات‌های برجسته‌ی دولت محمد خاتمی هستند. همچنین بنا بر این گزارش به نظر می‌رسد که علی جنتی فرزند احمد جنتی دبیر شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران از اعضای جدید تیم هسته‌ای ایران است. درباره سوابق او نوشته شده: «علی جنتی اگرچه پسر آیت‌الله جنتی است اما برخلاف پدرش از لحاظ سیاسی جزو شخصیت‌های نزدیک به آیت‌الله هاشمی‌ ‌رفسنجانی است. رییس صدا و سیمای خوزستان، استانداری خوزستان، رییس دفتری هاشمی‌ ‌رفسنجانی در مجلس، دوبار سفیر ایران در کویت و معاون سیاسی‌ وزارت کشور از سوابق علی جنتی است. جنتی رفاقت صمیمانه‌ای با حسن روحانی دارد.»

محمد صدر از دیگر افرادی است که در این گزارش به احتمال حضور او در تیم جدید هسته‌‌ای ایران اشاره شده است. درباره سوابق او چنین امده است: «محمد صدر از چهره‌های برجسته سیاست خارجی دوران اصلاحات است. صدر در کنار محسن امین‌زاده دو مدیر ارشد خاتمی در وزارت خارجه اصلاحات بودند. سوابق او عبارتنداز: معاون عربی و آفریقای وزارت‌خارجه دوران اصلاحات و مشاور سیدمحمدی خاتمی، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت‌خارجه، عضو موسس جبهه مشارکت.»

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه (۲۶ تیر/۱۷ ژوئیه) در تهران از آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با پنج عضو دایمی شورای امنیت به همراه آلمان خبر داد. به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، او گفت: «قطعا مذاکرات با ۵+۱ ادامه خواهد داشت و منتظریم، آقای روحانی مسئولیت را به عهده بگیرند و گروه مذاکره‌کننده را تعیین کنند.»

صالحی یادآور شد که تا کنون نامه‌ای در این باره رد و بدل نشده ولی مذاکرات قطعا ادامه خواهد یافت.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از نشست یادشده ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها “هر چه سریع‌تر” آغاز شود. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین (اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل) به همراه آلمان گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند.

تا کنون ۴ دور از مذاکرات این گروه با ایران که از سال گذشته آغاز شد، به شکست انجامیده یا اینکه نتیجه‌ای ملموس به بار نیاورده و تاریخی هم برای شروع مجدد آن تعیین نشده است.

Share