گزارش ویژه/

مشاور امنیتی دولت آمریکا از فیلتر نام “مشایی” در اینترنت ابراز نگرانی کرد

به گزارش دیارمیزرا:مشاور آژانس مرکزی اطلاعات امریکا در امور اینترنت، گفته است که امریکا قصد دارد امکان دسترسی آزاد مردم ایران به اینترنت را فراهم کند چرا که اکنون نظام ایران نام کسانی مانند “اسفندیار رحیم مشایی” را فیلتر کرده است.

به گزارش دیار میرزا وبه نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ایران هسته‌ای، مشاور آژانس مرکزی اطلاعات امریکا در امور اینترنت، گفته است که امریکا قصد دارد امکان دسترسی آزاد مردم ایران به اینترنت را فراهم کند چرا که اکنون نظام ایران نام کسانی مانند “اسفندیار رحیم مشایی” را فیلتر کرده است.

به دنبال، آنچه دولت امریکا آن را لغو تحریم اینترنت و وسایل ارتباطی و کامپیوتری علیه ایران خوانده (در روز پنج‌شنبه ۹ خرداد) یک کارشناس ارشد امور اینترنت که درباره فضای مجازی در ایران به سازمان سیا مشاوره می‌دهد، یکی از اهداف این اقدام را کمک به کسانی همچون “اسفندیار مشایی” اعلام کرد.

“کالین اندرسون”، پژوهشگر امنیتی مقیم واشنگتن دی سی که با فعالان و سازمان‌های غیردولتی ایرانی کار می‌کند، روز ۱۱ خرداد به روزنامه انگلیسی گاردین گفت: «سانسور اینترنت در ایران اختلافات داخلی چشمگیری به وجود آورده است و اسفندیار رحیم مشائی نامزد مطلوب احمدی‌نژاد در انتخابات جزو اهداف این فیلترینگ قرار گرفته است. مشائی و شعار «بهار می‌آید» احمدی‌نژاد و شعارهای مرتبط با بهار و نام رحیم مشائی در زمان مبارزات انتخاباتی در پیامک‌ها مختل شده بود. آنها از ظرفیت‌های سانسور این کشور برای مقابله با توانایی این افراد برای سازماندهی استفاده می‌کردند».

جیمز بال و سعید کمالی دهقان که این گزارش را نوشته‌اند، در ادامه می‌گویند که پیچیدگی و دقت کنترلی که ایران بر اینترنت اعمال می‌کند، تعجب امریکایی‌ها را برنگیخته است.

این دو ادعا کرده‌اند ایران در آستانه انتخابات نظام پیچیده‌ای از سانسور اینترنتی و حملات سایبری و فیلترینگ را بر فضای مجازی اعمال می‌کند.

به نوشته این مقاله، نظام کنترلی جدید ایران بر اینترنت دو ویژگی اصلی دارد:

۱- اختلالی در استفاده از سایت‌های قانونی بوجود نیاورده و در موارد سرعت اینترنت خوب است.

۲- به گونه‌ای هدف‌گیری شده است که هیچ مشکلی برای فعالیت‌های اقتصادی قانونی که با استفاده از اینترنت انجام می‌شود، ایجاد نکند.

Share