همایش صنعت بازیافت در گیلان برگزار می‌شود

به گزارش دیارمیرزا  امیر عبدوس امروز در جلسه محیط زیست استان به مناسبت فرا رسیدن روز زمین پاک، اظهار کرد: برنامه‌های هفته زمین پاک از دوم تا هشتم اردیبهشت جاری با شعار «آب پاک، خاک پاک، انسان سالم» برگزار می‌شود. وی با بیان اینکه هر ساله با فرا رسیدن روز جهانی زمین در سراسر جهان برنامه‌های مدونی اجرا […]

به گزارش دیارمیرزا  امیر عبدوس امروز در جلسه محیط زیست استان به مناسبت فرا رسیدن روز زمین پاک، اظهار کرد: برنامه‌های هفته زمین پاک از دوم تا هشتم اردیبهشت جاری با شعار «آب پاک، خاک پاک، انسان سالم» برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هر ساله با فرا رسیدن روز جهانی زمین در سراسر جهان برنامه‌های مدونی اجرا می‌شود، افزود: باید با اجرای هر برنامه هشدارهای موثری در زمینه مخاطراتی که کره زمین را تهدید می‌کند به حوزه عمومی جامعه منتقل شود.خبرگزاری فارس: ‌همایش صنعت بازیافت در گیلان برگزار می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اذعان کرد: با مشارکت جدی رسانه‌های گروهی استان، گروه‌های مردم ‌نهاد حامی محیط زیست و دوستداران سرنوشت زمین، ویژه برنامه‌هایی را در جلسات متعدد ستاد برگزاری بزرگداشت این هفته تدوین کرده و به اجرا می‌گذارد.

وی، مهم‌ترین برنامه‌های هفته زمین پاک را بازدید عمومی از جایگاه دفن زباله سراوان به منظور ترویج فرهنگ کاهش تولید زباله «تفکیک از مبدا» عنوان کرد.

عبدوس، ادامه داد: این برنامه‌ها با دعوت از حوزه عمومی جامعه برای بازدید شرایط محل دفن زباله شهرستان رشت به دنبال انتقال جدی نسبت به نحوه تولید زباله در سطح استان صورت می‌گیرد.

وی زمان حرکت این تور بازدید از زباله‌های ۳۰ ساله سراوان را ساعت ۱۰صبح روز دوشنبه دوم اردیبهشت جاری ذکر کرد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در میدان شهرداری رشت حضور یافته و با خودروهای پیش‌بینی شده از مکان دفن زباله‌های این شهرستان بازدید کنند.

این مسئول، برپایی ایستگاه نقاشی با نام «روزی برای زمین» برای کودکان و نوجوانان و تمام علاقه‌مندان به زمین پاک را از برنامه‌های خاطره انگیزی نام برد که از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح روز سه‌شنبه هفته جاری در خیابان علم‌الهدی و با لوازم نقاشی موجود در محل برگزار می‌شود.

وی از افتتاح پروژه تصفیه‌خانه کارخانه روغن‌کشی گنجه رودبار در محل این کارخانه به مناسبت هفته زمین پاک خبر داد.

عبدوس، برگزاری همایش صنعت بازیافت و تجلیل از توانگران عرصه محیط زیست و تبادل تفاهمنامه بین سازمان آب منطقه‌ای استان و اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان را از دیگر برنامه‌های هفته زمین پاک عنوان کرد.

وی افزود: این تفاهم‌نامه با مفاد جلوگیری از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی استان، حفاظت از رودخانه‌ها و منابع آبی، کنترل برداشت شن و ماسه و جلوگیری از آلودگی آنها است.

مدیرکل محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: به مناسبت هفته زمین پاک با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان کارگاه آموزشی حمل و نقل مواد خطرناک برای ذی‌نفعان این روند خدماتی اجرا می‌شود.

به گفته وی، در این کارگاه مخاطرات ناشی از سهل‌انگاری حمل و نقل مواد خطرناک و آثار مخرب آن بر محیط زیست به بحث و بررسی گذاشته می‌شود تا استانداردهای موجود در این روند به اقشار هدف یادآوری شود.

عبدوس اذعان کرد: با همکاری تشکل‌های مردم ‌نهاد و بخش خصوصی مبادی ورودی شهر رشت پاکسازی می‌شود تا فرهنگ تعلق داشتن به زمین به نمایش گذاشته شود.

وی زمان آغاز پاکسازی را روز جمعه از مبادی ورودی شهر رشت ذکر کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه طرح آموزش بازیافت در مدارس استان طبق کتاب کار مقطع ششم ابتدایی که با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت و موسسه سبزکاران با هدف آموزش بازیافت و اهمیت آن به گروه‌های سنی پایه از ابتدای سال جاری آغاز شده بود، در مدرسه حضرت رقیه (س) واقع در امین‌الضرب به انجام می‌رسد و از دست‌اندرکاران این طرح تجلیل می‌شود.

عبدوس از افتتاح طرح بهسازی تصفیه‌خانه کشتارگاه سفیدرود رشت با حضور برخی از مقام‌های این شهرستان خبر داد.

وی افزود: با افتتاح این پروژه بخش عمده‌ای از معضل ورود پساب خام کشتارگاه مذکور به آب‌های سطحی و مزاحمت‌های ناشی از بوی نامطبوع این واحد برطرف می‌شود.

مدیرکل محیط زیست گیلان، متذکر شد: در هفته زمین پاک مدیران و صاحبان مجتمع‌های اقامتی و گردشگری استان در نشستی آموزش‌های لازم را پیرامون تاثیرات احتمالی فعالیت آنها بر محیط زیست می‌بینند و راه‌های مقابله با این آسیب‌های احتمالی به آنها آموزش داده می‌شود.

وی شعارهای ملی هفته زمین پاک در سال جاری را «آب پاک، خاک پاک، انسان سالم» ذکر کرد و افزود: این شعار نشان از اهمیت و بغرنج بودن شرایط اجمالی کره زمین دارد.

عبدوس، با بیان اینکه برنامه‌های هفته زمین پاک در دیگر شهرستان‌های استان اجرا می‌شود، از تمام دست‌اندرکاران و گروه‌های مردم ‌نهاد و علاقه‌مند به حفظ محیط زیست قدردانی کرد./فارس

Share