رعایت حجاب و عفاف در جامعه باعث ارزش و تقدس زن می‌شود

رئیس واحد خواهران دانشگاه آزاد رشت گفت: رعایت حجاب و عفاف در جامعه باعث امنیت، ارزش و تقدس زن می‌شود. به گزارش دیار میرزا  اکرم رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در رشت، با اشاره به معنای واژه مهریه گفت: همان‌طور که ظاهر و معنای واژه مهریه مشخص است، هدیه است از طرف مرد […]

رئیس واحد خواهران دانشگاه آزاد رشت گفت: رعایت حجاب و عفاف در جامعه باعث امنیت، ارزش و تقدس زن می‌شود.

به گزارش دیار میرزا  اکرم رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در رشت، با اشاره به معنای واژه مهریه گفت: همان‌طور که ظاهر و معنای واژه مهریه مشخص است، هدیه است از طرف مرد به زن جهت ابراز علاقه و قدردانی از محبت‌ها و مهربانی‌ها زحمات بی شائبه زن در خانه او، بنابراین نباید از آن به عنوان یک اهرم و ابزار جهت ماندگاری علاقه مرد استفاده کرد. یعنی زن باید تمامی وظایف خود را در برابر مرد به گونه ای تام و تمام و بدون هیچ خدشه ای انجام دهد تا همواره از محبت مرد برخوردار باشد و در حقیقت با مهریه و مبلغ آن و مواردی مانند این نمی‌توان یک زندگی پایدار و با دوام را تجربه کرد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود بانوان مسلمان ما واقعاً به این مسئله به عنوان یک وثیقه و اعتماد جهت وفاداری و ماندگاری محبت مرد توجه نکنند و به جای توجه به این مسئله و طرح آن در زندگی مقدس زناشویی به وظایف مهم‌تر خویش یعنی همسرداری و تربیت فرزندان صالح فکر کنند.

رئیس واحد خواهران دانشگاه آزاد رشت با اشاره به اینکه مهریه حتماً باید برای زن در نظر گرفته شود، گفت: در عصر امروز که زنان در همه عرصه‌ها از جمله عرصه علمی، ورزشی، هنری، فرهنگی، اقتصاد، اجتماعی، کاری و غیره توانایی و استعدادهای خود را شکوفا ساخته‌اند و فضای اجتماعی با نظر بلند حضرت امام(ره) برای آنان کاملاً مهیا و آماده شده است و همچنین ثابت کردند که می‌توانند درآمدهای بسیار خوبی از راه های صحیح و حلال داشته باشند، به نظر می‌رسد که مهریه نمی‌تواند یک پشتوانه مالی صرف برای بانوان ما محسوب شود؛ البته آداب و سنن الهی باید رعایت شود و مهریه حتماً باید برای زن در نظر گرفته شود،اما در حد متعادل و مطابق شرع و عرف صحیح جامعه و به صورت معقول و منطقی.

رحمانی با بیان اینکه اصل و اساس تعیین مهریه از دیدگاه اسلام ایجاد امنیت و آرامش فکری و روحی است، گفت: آنچه زندگی را تضمین می کند، محبت و مهربانی واقعی و دوست داشتن حقیقی و صداقت و گذشت و همدلی است که پایه های یک زندگی مشترک را مستحکم و پایدار و پایداری زندگی را تضمین می‌کند.

وی در خصوص نقش مردان در نقش کرامت زن اذعان داشت: کرامت، شرافت و ارزش زن از نوع رفتار و گفتار و شخصیت خود آنان ایجاد می‌شود،البته مردان هم با در نظر گرفتن این جایگاه مقدس در نزد پروردگار و تبیین و تشریح آن توسط پیامبر بزرگوار اسلام(ص) می‌توانند به بالا رفتن و ارتقای این جایگاه و ارزش و کرامت کمک کنند و این جایگاه را به خوبی بشناسند.

رئیس واحد خواهران دانشگاه آزاد رشت افزود: خداوند به همه انسان‌ها کرامت بخشیده و در قران می‌فرماید ما به همه فرزندان آدم کرامت بخشیدیم. همین گونه که خداوند به همه فرشتگان دستور داد که انسان را سجده کنند و از روح متعالی خویش در آدم دمید، کافی است که زن این ارزش و شرافت را ثابت کند.

رحمانی گفت: از دیدگاه دین مبین اسلام شرایط و ویژگی‌هایی برای زن وجود دارد که جایگاه و ارزش و کرامت او را ثابت می‌کند. یکی از آن ویژگی‌ها رعایت حجاب و عفاف در جامعه و موقعیت اجتماعی اوست که باعث احترام، امنیت، ارزش و پاکی و تقدس او می‌شود.

وی در ادامه بروز استعدادها و توانایی‌ها و کارآمدهای زن را از دومین ویژگی عنوان کرد و گفت: این ویژگی‌ها برای پیشبرد اهداف جامعه می‌تواند موثر باشد.

رئیس واحد خواهران دانشگاه آزاد رشت افزود: نقش همسری و مادری زن نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که خداوند به این دو نقش عنایتی خاص دارد و در دین ما هم به این مسئله بسیار تاکید کرده است.

رحمانی در خصوص نقش نهادهای سیاست گذاری در تحقق کرامت زن گفت: طبیعی است که نهادهای سیاست‌گذاری با برنامه ریزی‌های دقیق و با شناخت واقعی از ماهیت و جوانی زن می‌توانند در تحقق این حق قانونی و الهی زنان بسیار موثر باشند و نقش کادرسازی داشته باشند. اما به عقیده من این خود زنان هستند که می‌توانند با رفتار و عملکرد خود این کرامت را حفظ کنند و ما پس از انقلاب اسلامی ایران،این مسئله را تجربه کرده‌ایم.

وی در خصوص بعضی از مشکلات پیش آمده برای دختران دانشجو در مراکز استان ها یا شهرهای محل اقامت خود گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر با برنامه ریزی‌های درست و دقیق، سعی شده که دختران ما در استان‌ها و شهرهای محل اقامت خود پذیرفته شوند و این نگرانی‌ها از سوی خانواده‌ها تا حدود زیادی کاهش یافته است، اما بنده معتقدم که اگر فرزند پسر یا دختر با اعتماد به نفس و با عزت نفس بالا باشد و تربیت صحیح شود، در هر کجای کره زمین که باشند می‌توانند خود را از آفات و بلایا و انصرافات اخلاقی حفظ کنند،

استاد دانشگاه های گیلان خاطرنشان کرد: اگر در همه مسائل عمیق و دقیق توجه کنیم، باید از کودکی به دنبال یک تربیت دینی باشیم، چون در سایه تربیت دینی، فرزند می‌آموزد که چگونه در مقابل خواسته‌ها و تمایلات خود بایستد و از مشکلات و حوادث نترسد و با روحیه ای عالی همه موانع را از سر راه بردارد و خود را از همه لغزش‌ها و گناهان در سایه عنایت الهی حفظ کند.

Share