لاهوتی: باید اعتبارات برگزاری انتخابات را با توجه به محدودیت منابع افزایش ندهیم

به گزارش دیارمیرزا نماینده لنگرود در مجلس اعلام کرد: نباید اعتبارات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را با توجه به محدودیت منابع موجود، افزایش دهیم مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس در سخنانی در مخالفت با پیشنهاد فرهنگی گفت: آنچه در کمیسیون پیشنهاد و تصویب شده، با توافق شورای نگهبان انجام می‌شود، دو مرحله‌ای بودن […]

به گزارش دیارمیرزا نماینده لنگرود در مجلس اعلام کرد: نباید اعتبارات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را با توجه به محدودیت منابع موجود، افزایش دهیم

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس در سخنانی در مخالفت با پیشنهاد فرهنگی گفت: آنچه در کمیسیون پیشنهاد و تصویب شده، با توافق شورای نگهبان انجام می‌شود، دو مرحله‌ای بودن انتخابات بعد از خرداد انجام می‌شود که ما تا آن زمان بودجه ۹۲ کل کشور را مصوب می‌کنیم.

وی افزود: سقف اعتبارات در نظر گرفته شده برای وزارت کشور و شورای نگهبان در مصوبه کمیسیون، کاملا بر اساس ادله کارشناسی است. بنابراین سقف مصوب شده را با توجه به محدودیت منابع موجود، بهتر است افزایش ندهیم.

غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه صبح امروز پارلمان و در جریان بررسی لایحه اعاده شده بودجه سه دوازدهم از شورای نگهبان، پیشنهادی را مطرح کرد که به موجب آن ۵۲ میلیارد برای برگزاری انتخابات به وزارت کشور، ۳۵ میلیارد به شورای نگهبان و ۱۵ میلیارد تومان به مجلس برای نظارت بر انتخاب شوراها اختصاص می‌یافت.

کاتب در بخشی از سخنانش گفت: آنچه در این پیشنهاد مطرح شده،‌ سه نکته اساسی دارد که این اعتبارات به صورت علی‌الحساب در قالب تنخواه در اختیار این سه دستگاه قرار گیرد و تا اردیبهشت ماه صد در صد آن تخصیص می‌یابد.

وی افزود: اگر دستگاهها کسر بودجه هم داشته باشند، در قالب بودجه ۹۲ آن را محاسبه خواهیم کرد و کسری آن را پیش‌بینی می‌کنیم و بعد از خرداد ماه می‌تواند آن را دریافت کنند.

پس از این سخنان کاتب، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: یک پیشنهادی آقای فرهنگی مطرح کرده که پیش‌بینی کشیدن انتخابات به مرحله دوم و هزینه‌های آن در این پیشنهاد وجود دارد و به نظر می‌رسد کامل‌تر و جامع‌تر باشد، لذا از آقای فرهنگی می‌خواهیم توضیحاتشان را درباره این پیشنهاد بدهند.

در ادامه محمدحسین فرهنگی نیز در سخنانی گفت: وزارت کشور دو ردیف در قوانین بودجه سالانه دارد، برای مجلس به منظور نظارت بر انتخابات شوراها اعتبارات کافی دیده نشده بود به همین دلیل ممکن است ما را دچار مشکل کند. از طرفی باید احتمال دهیم انتخابات در یک مرحله تمام نشود، در این صورت آیا نباید اعتباراتی برای وزارت کشور و شورای نگهبان در صورت کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم در نظر بگیریم؟

در ادامه هادی قوامی نماینده اسفراین در سخنانی در موافقت با پیشنهاد فرهنگی، گفت: ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس در بودجه سه دوازدهم، درست است؛ در بودجه ۹۱ اعتباری برای انتخابات در نظر نگرفتیم اما با توجه به اینکه در سال ۹۲ انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برگزار می‌شود لذا باید اعتباراتی برای این منظور در نظر گرفته شود و اعداد پیشنهاد شده در این پیشنهاد، کاملا کارشناسی شده است.

قوامی همچنین گفت: تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها، کار زیادی می‌برد. بنابراین در نظر گرفتن اعتباراتی بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان برای نظارت بر انتخابات شوراها برای مجلس می‌تواند این نیاز را تامین کند.

Share