ملاک های رییس جمهور آینده از نگاه آیت الله مصباح یزدی؛

شهید رجایی کاملا تابع امام(ره) بود اما برخی در عمل به دستورات صریح رهبر انقلاب هم اعتنا نمی‌کنند

آیت الله مصباح یزدی :اگر روزی به کسی اعتماد کردیم، معلوم نیست که تا آخر همان باشد،‌ امکان انحراف و خطا وجود دارد.

دیارمیرزا: آیت الله مصباح یزدی ملاک های رییس جمهور آینده را تشریح کرد و گفت: اگر توقع داشته باشیم که مسؤولان کشوری اعم از رییس جمهور و نمایندگان مجلس هیچ عیبی نداشته باشند محال است؛ ‌از این رو باید سراغ اصلح نسبی رفت.
شهید رجایی کاملا تابع امام(ره) بود اما برخی در عمل به دستورات صریح رهبر انقلاب هم اعتنا نمی‌کنند
به گزارش دیارمیرزا، آیت الله مصباح یزدی پیش از ظهر امروز سه شنبه در دیدار مسؤولان و اعضای پایگاه اطلاع رسانی رجا،‌ در پاسخ به سؤالی به تبیین ملاک های رییس جمهور آینده پرداخت.555

وی با بیان این که تعالیم اسلامی اقتضا می کند که انسان همیشه به دنبال آرمان ها باشد، گفت: نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که آرمان گرایی با واقع گرایی عملی همیشه همسو نیست و شرایط عینی جامعه نیز هیچ گاه اقتضا نکرده که آرمان ها به صورت کامل تحقق یابند.

این اندیشمند برجسته حوزه یادآورشد: اگر روزی به کسی اعتماد کردیم، معلوم نیست که تا آخر همان باشد،‌ امکان انحراف و خطا وجود دارد، ممکن است افرادی از ابتدا نقطه ضعف هایی داشته باشند و خودشان هم ندانند و یک وقت این نقطه ضعف ظهور می کند.

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: گروه دیگری نیز ممکن است از ابتدا منافق باشند اما به خاطر مصالح شان به چیز دیگری تظاهر کنند، عده ای نیز خوب هستند و تا آخر هم ضد انقلاب و ضد اسلام و ارزش ها نشدند.

رییس مؤسسه امام خمینی تاکید کرد: چند نکته را باید مورد توجه قرار داد، نخست این که همه مردم و همه خوبان همه مسائل را به خوبی درک نمی کنند،‌اگر کسی در دوران جنگ فرمانده خوبی بود معلوم نیست که بتواند نخست وزیر و یا مسؤول خوبی باشد،‌اگر کسی مدیریت خوبی داشت معلوم نیست در پایبندی به ارزش ها هم خوب باشد، از سویی دیگر معلوم نیست کسی که تقوا دارد مدیر خوبی هم باشد.

آیت الله مصباح یزدی که دردیدار مسئولان رجاسخن می گفت، افزود: گاهی در مواردی اتفاق می افتد که حتی امام معصوم احتیاج به کسی دارند که یک بعد برجسته داشته باشد با این که نقطه ضعف های فراوانی آن فرد داشته باشد.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی یادآورشد: اگر این گونه بود که انسان همه چیز را داشت خیلی خوب بود، اما این گونه نیست و خداوند تبارک و تعالی امتحان و ابتلائات را قرار داده تا انسان ها را آزمایش کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم تاکید کرد: اگر این توقع را داشته باشیم که مسؤولان کشوری اعم از رییس جمهور و نمایندگان مجلس هیچ عیبی نداشته باشند محال است و هیچ گاه این گونه نبوده و نخواهد بود.

وی بیان داشت: البته خداوند تبارک و تعالی به ما منت کرد و حضرت امام و مقام معظم رهبری را به ما داد که استثنا هستند و به غیر از پیامبر و امام معصوم رهبری این گونه نداریم و از این جهت باید شکر این نعمت را به جای آوریم.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه بحث درباره انتخابات خاطرنشان کرد: البته این که فرد بی عیبی را برای ریاست جمهوری پیدا کنیم، محقق نخواهد شد، اما این دلیل نمی شود که ما کار جمعی نکنیم و باید توجه داشته باشیم که این خواسته شیطان است.

وی با بیان این که باید سعی کنیم اصلح نسبی را انتخاب و تلاش کنیم افرادی که سرکار می آیند بهترین های نسبی باشند،‌ ابراز داشت:‌ شخصی سال ها در جنگ و جبهه بوده و معنای مدیریت و طراحی در شرایط جنگ را به خوبی می فهمد،‌ اگر از چنین فردی بپرسند اصلح کیست توجه او به همان افراد دوران جنگ و فرماندهان جنگ خواهد بود و این طبیعی هم هست؛‌ یکی دیگر در مسائل مدیریتی بوده و طبیعتا قدر مدیر لایق را می داند و به این سمت تمایل دارد.

آیت الله مصباح یزدی اضافه کرد: یکی دیگر ذوق اقتصادی خوبی دارد و به دنبال کسی می رود که به دنبال رفاه اقتصادی مردم و جامعه باشد، اما اگر به ما که روحانی هستیم بگویند می گوییم آن فردی که ارزش های دینی و اسلامی را بیشتر مراعات کند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که برای انتخاب اصلح باید اولویت ها را بشناسیم،‌ گفت: ما یک سری اولویت های مطلق و یک سری اولویت های نسبی داریم، اولویت های مطلق شامل پایبندی به اسلام، ارزش ها و انقلاب است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: برای انتخابات پیش رو این که فردی را پیدا کنیم که هیچ نقطه ضعفی نداشته باشد بعید است،‌ اما این که در بین افرادی که می شناسیم و مطرح هستند چه اولویت هایی را در نظر بگیریم نیازمند توجه است تا بتوان اصلح نسبی را انتخاب کرد.

وی یکی از راه های شناخت کاندیدای اصلح نسبی را توجه به معیارهایی که رهبر معظم انقلاب تبیین می فرمایند دانست و گفت: یکی دیگر از نکاتی که در این راستا باید به آن توجه کرد بررسی نقاط ضعف گذشتگان است که ببینیم از کجا ضربه خورده ایم و از این رو کسی را انتخاب کنیم که حتی المقدور این ضعف ها را نداشته باشد.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این که در نظام اسلامی ولایت فقیه معیار است،‌ ابراز داشت:‌ در بین سیاست مداران مرحوم رجایی می گفت من مقلد امام هستم و راست می گفت و امام اگر در جایی اشاره می کردند تخلف هم نمی کرد، اما کسانی هم بودند که از اول که می خواستند کاندیدا شوند شرط می کردند که نباید در کار ما دخالت شود و یا در عمل هم دستورات صریح رهبری را اعتنا نمی کنند؛ این قبیل افراد به درد نمی خورند؛ کسی که اعتقادی به رهبری ندارد و اصلا رهبری را برای خود رقیب می داند و می گوید باید قدرت رهبری را بشکنیم تا بتوانیم ایران را سربلند کنیم، طبیعتا به چنین افرادی نیز نمی توانیم اعتماد کنیم.

Share