نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان؛

اجر عباسی کمتر از نبرد در میدان جنگ نیست

دیارمیرزا:آیت‌الله رمضانی نماینده استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری در مراسم سالگرد عروج جهادگر عرصه فرهنگ، زنده‌یاد غلامرضا عباسی، با اشاره به اینکه مرحوم عباسی ارتباط عمیقی با جوانان داشته، اظهار کرد: این شخصیت بزرگوار کار فرهنگی خود را با اعتقاد به ارزش‌های دینی آغاز کرد

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مرحوم عباسی با وجود همه چالش‌ها وارد عرصه فرهنگی شد و توانست موفق و تاثیرگذار باشد.

به گزارش دیار میرزا به نقل از ایسنا، آیت‌الله رمضانی نماینده استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم سالگرد عروج جهادگر عرصه فرهنگ، زنده‌یاد غلامرضا عباسی، با اشاره به اینکه مرحوم عباسی ارتباط عمیقی با جوانان داشته، اظهار کرد: این شخصیت بزرگوار کار فرهنگی خود را با اعتقاد به ارزش‌های دینی آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه برای انجام کارهای فرهنگی می‌توان پایگاه‌های مختلفی را برگزید، افزود: مرحوم عباسی مسجد را به عنوان پایگاه و سنگری برای تعلیم آموزه‌های دینی و قرآنی انتخاب کرد و با تمام مشکلاتی که سر راه وی بود، کار فرهنگی را کنار نگذاشت.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه بسیاری از فعالان فرهنگی بعد از جنگ کم‌کار شدند، تصریح کرد: ما می‌خواهیم کشورمان به لحاظ فرهنگی در راس کشورهای فرهنگی دنیا قرار گیرد، بنابراین نباید کار فرهنگی را در هیچ شرایطی رها کرد، این اندیشه، غلط و خطرناک است.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در هر زمان و در هر برهه‌ای امکان کار فرهنگی وجود دارد، مرحوم عباسی با وجود همه چالش‌ها وارد عرصه فرهنگی شد و توانست موفق و تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه باورها در پیشبرد اهداف موثر هستند، تاکید کرد: مبلغان و روحانیون عرصه فرهنگی برای مال‌اندوزی کار نمی‌کنند، زیرا می‌توانستند دنبال کارهای سیاسی و اقتصادی باشند، کار فرهنگی از این جهت در غربت است، یعنی کسی با نگاه جمع‌آوری مال نمی‌تواند کار فرهنگی انجام دهد.

آیت‌الله رمضانی اضافه کرد: برای کارهای فرهنگی باید با تدبیر، اندیشه و مهندسی فرهنگی وارد شد تا راهبردها و راهکارهای فرهنگی در سطح کلان مشخص شود، باید توجه داشته باشیم که چه مسیری را باید طی کنیم.

وی فعالان عرصه فرهنگی را مجاهدان میدان جنگ فرهنگی دانست که با محاسبه الهی وارد کار می‌شوند و نگاه مادی‌گرایانه به امور ندارند و بیان کرد: محاسبه الهی در کیفیت کارهای انسان تاثیر مثبت دارد و آن را به امری پایدار تبدیل می‌کند، البته محاسبه خدا با محاسبه خلق خدا متفاوت است.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان با اشاره به اینکه مرحوم عباسی فعالین فرهنگی خود را با محاسبه الهی آغاز کرد، متذکر شد: ما به افرادی مانند مرحوم عباسی در شرایط کنونی هم در داخل و هم خارج کشور بیش از گذشته نیازمندیم.

وی با بیان این مطلب که وقتی با محاسبه الهی وارد میدان می‌شویم، تکلیف، وظیفه و تعهد برای ما مهم می‌شود، ابراز کرد: در همه امورات کار فرهنگی به عنوان یک کار آموزشی و تدریجی ضروری است و باید ببینیم که در زمان کنونی تکلیفمان چیست، جوانان در برابر هجمه و ناتوی فرهنگی قرار دارند، پس کار فرهنگی در اولویت است.

آیت‌الله رمضانی با تاکید بر اینکه نباید به سادگی از عرصه فرهنگ گذشت، گفت: بعضی‌ها هنر جذب جوانان به مساجد را ندارند، اما برخی با محاسبه الهی از سنگر مسجد جواب گرفتند و تربیت معناداری را به جوانان بخشیدند.
ramzani
نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که باید کار فرهنگی دینی کرد و میان فرهنگ و دین رابطه‌ای عمیق وجود دارد، ادامه داد: برخی دین را ساخته بشر و امری وهمی می‌دانند، برخی دیگر دین را محدود به رابطه انسان با خدا می‌کنند که در امور فرهنگ و اجتماعی جایی ندارد، بلکه دین یکی از عوامل تربیت و موثر بر فرهنگ است و در ساختن انسان فرهنگی نقش دارد.

وی با بیان اینکه دین یک امر جامع است و به مسائل به صورت جمعی نگاه می‌کند، تاکید کرد: دین ذهن، اخلاق، عمل و… انسان را تقویت می‌کند و بر همه مقوله‌های فرهنگی تاثیر می‌گذارد.

آیت‌الله رمضانی به فرهنگ دینی اشاره کرد و یادآور شد: فرهنگ دینی یعنی فرهنگی که برخواسته از دین و آموزه‌های دینی است و بهترین مکان برای تقویت و تربیت دینی، سجد است، امروزه باید فرزندانمان را با دین آشنا کنیم، زیرا دین نقشی اساسی در تغییر روش افراد ایفا می‌کند.

این کارشناس دینی اضافه کرد: دین نقش محوری در فرهنگ را دارد و باعث تحول درونی می‌شود بنابراین باید به دین و آموزه‌های دینی برگردیم زیرا دین ما را تربیت می‌کند، لازمه داشتن جامعه‌ای ایده‌آل و روشن فعالیت در حوزه فرهنگ دینی است پس خانواده‌ها روی تربیت فرزندان کار کنند.

وی در پایان مرحوم عباسی را مجاهد فی‌سبیل‌الله دانست که اجرش کمتر از نبرد در میدان جنگ نیست و گفت: در عرصه فرهنگی دشمن نامعلوم است و راه‌های نفوذ آن بسیار زیاد است، مهم‌ترین کار مرحوم عباسی، انتخاب مسجد به عنوان پایگاه فعالیت فرهنگی و تربیتی به معنای درست است.

Share