ضرورت بازنگری در سیاست‌های بانکی:

بررسی وضعیت اقتصادی گیلان در نشست مجمع نمایندگان و استاندار با وزیر اقتصاد

استاندار گیلان در نشست مشترک با وزیر اقتصاد و مجمع نمایندگان استان، با تأکید بر جایگاه راهبردی گیلان در تجارت بین‌الملل، خواستار بازنگری در سیاست‌های بانکی، بازگشت اختیارات گمرکی و تمرکززدایی از تصمیم‌گیری‌های اقتصادی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، طی نشست اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و نماینده عالی دولت در استان با وزیر اقتصاد و دارایی، راهکارهای کلیدی اقتصادی و تجاری گیلان مطرح و پیشنهادات راهبردی برای رفع موانع ارایه‌شد.

در این نشست که به‌منظور بررسی و ارایه پیشینهاد‌های کاربردی با نگاه به ظرفیت‌ها و چالش‌های اولویت‌دار استان گیلان صورت‌گرفت، مجموعه‌ای از مسائل مهم و راهکارهای اثر‌بخش در حوزه‌های اقتصادی، بانکی، مالیاتی، گمرکی، عمرانی و بیمه‌ای جهت بررسی و اقدام توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه‌شد.

برهمین اساس، بازگشت هیأت ۲۵۱ مکرر به استان‌ها در دستورکار قرار‌گرفت و با توجه به مراجعه بالا و انتظار طولانی مودیان، پیشنهادشد تا هیأت رسیدگی به شکایات مالیاتی (۲۵۱ مکرر) مجدداً در استان‌ها فعال‌شده و روند بررسی شکایات تسهیل‌شود.

دراین میان، ایجاد گمرک ۲۴ ساعته در حسن‌رود برای افزایش کارایی گمرک منطقه آزاد انزلی و کاهش ازدحام، راه‌اندازی گمرک شبانه‌روزی در این منطقه (سه شیفت) با هدف تسریع در صادرات و واردات و هم‌چنین، اصلاح شاخص تسهیلات به سپرده بانکی ۶/۶۵درصدی استان که پایین‌تر از میانگین کشوری (۸۵.۲٪) است، مد‌نظر قرار‌گرفت و مقررشد با الزام بانک‌ها طی ۲ سال، این شاخص به حد مطلوب کشوری برسد تا سرمایه‌گذاران به حضور در گیلان ترغیب شوند.

حاضران در این نشست، تخصیص منابع از بیمه شخص ثالث برای پروژه‌های ایمنی و درمانی با توجه به افزایش تصادفات در نقاط حادثه‌خیز را پیشنهاد‌کردند و تعیین‌شد تا منابع ۱۰٪ بیمه شخص ثالث برای ارتقای زیرساخت‌های نیروی انتظامی، راهداری و بهداشت استان اختصاص یابد.

بهره‌گیری از سهم بیمه‌ها در تأمین مالی پروژه‌های استان با توجه به تمرکز سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در تهران، از دیگر موضوع‌های پیشنهادی به‌شمار‌می‌رفت و برهمین اساس مقررشد تا از حق بیمه‌های پرداختی استان (۷۰۱ همت) برای سرمایه‌گذاری در گیلان بازگردانده شود.

ارتقای زیرساخت‌های گمرک آستارا و حل مشکلات دیپلماتیک با جمهوری آذربایجان به دلیل نبود انبار، سکو و تیرپارک، و محدودیت در پذیرش کامیون‌ها از سوی طرف مقابل، تسهیل ترانزیت و ارتقاء گمرک آستارا از طریق توسعه زیرساخت‌ها، نصب ایکس‌ری و افزایش سهمیه پذیرش کامیون‌ها به ۸۰۰ دستگاه و درعین‌حال، جبران کمبود منابع عمرانی با استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق ۲، امکان فاینانس پروژه‌های عمرانی استان از طریق بانک‌های داخلی ازدیگر راهکار‌های پیشنهادی این نشست‌بود.

حاضران هم‌چنین بر لزوم بازگرداندن معافیت مالیاتی منطقه آزاد انزلی در پی حذف معافیت‌ها، فعالان اقتصادی دچار مشکل شده‌اند و بازگشت این معافیت‌ها مطابق قانون تأسیس مناطق آزاد (۱۳۷۲) تاکید‌ کردند و در همین راستا ایجاد بانک و بیمه تخصصی تجارت خارجی جهت تسهیل مبادلات خارجی، ایجاد بانک و بیمه تخصصی در منطقه آزاد انزلی با همکاری بانک مرکزی و اتاق بازرگانی پیشنهاد شده است.

 این نشست شامگاه ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ در وزارتخانه اقتصاد و دارایی برگزار‌ شد.

ضرورت بازنگری در سیاست‌های بانکی برای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در گیلان

استاندار گیلان در این نشست با اشاره به موقعیت راهبردی استان در تجارت بین‌الملل اظهار کرد: گیلان با برخورداری از منطقه آزاد انزلی، بندر کاسپین و مرزهای رسمی نظیر آستارا، نقش مهمی در توسعه اقتصاد دریا محور و اتصال به بازارهای منطقه‌ای دارد.

حق‌شناس با اشاره به اهمیت و نقش گمرک منطقه آزاد انزلی افزود: بندر انزلی از قدیمی‌ترین گمرک‌های کشور است، اما به‌دلیل مشکلات کنونی، پاسخگوی حجم بالای فعالیت‌های تجاری نیست و نیازمند بازتعریف و ارتقای سطح اداری است.

وی با اشاره به افتتاح مرز جدید با جمهوری آذربایجان در سال گذشته تصریح کرد: با وجود تصویب جایگزینی مرز جدید به جای مرز قبلی، تاکنون هیچ استقرار حقوقی در آن صورت نگرفته و این خلا، فرآیند مبادلات تجاری را با چالش مواجه کرده است.

حق‌شناس با بیان اینکه روزانه بیش از ۴۵۰ کامیون از مرز آستارا تردد می‌کنند، خاطرنشان کرد: آستارا تنها شهرستان کشور است که به‌طور هم‌زمان دارای مرز فعال زمینی، دریایی و ریلی است و همین ویژگی، آن را به نقطه‌ای منحصر به‌فرد در تجارت کشور تبدیل کرده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به ظرفیت فرودگاه سردار جنگل رشت گفت: با وجود انجام ده‌ها پرواز خارجی، این فرودگاه همچنان فاقد کد گمرکی بین‌المللی است؛ در حالی‌که فقط در یک هفته، بیش از ۶۰ پرواز خارجی در آن انجام شده است.

حق شناس افزود: زیرساخت‌های اقتصادی و بانکی استان متناسب با ظرفیت‌های تجاری آن توسعه نیافته و این امر باعث کندی روند سرمایه‌گذاری و صادرات شده است.

وی افزود: انتظار داریم سیاست‌های بانکی به‌گونه‌ای بازنگری شود که منابع مالی حاصل از سپرده‌گذاری در گیلان، در همین استان به کار گرفته شود و به تقویت تولید و اشتغال کمک کند.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان، بر لزوم ورود جدی بانک‌ها به طرح‌های نوسازی تأکید کرد و گفت: انتظار داریم ترتیبی اتخاذ شود با همکاری بانک‌ها ناوگان فرسوده  حمل و نقل عمومی در گیلان بازسازی شود

سلمان زارع، رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این نشست با اشاره به ضرورت تسهیل رسیدگی به شکایات مالیاتی در استان گفت: یکی از محورهای مطرح‌شده، بازگشت هیأت ۲۵۱ مکرر به استان‌ها و فعال‌سازی مجدد آن در گیلان برای کاهش مراجعات و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی بود.
زارع ادامه داد: راه‌اندازی گمرک ۲۴ ساعته در حسن‌رود منطقه آزاد انزلی و ارتقای بهره‌وری گمرکات استان از دیگر پیشنهادات نشست بود. همچنین اصلاح شاخص تسهیلات به سپرده بانکی استان که هم‌اکنون حدود ۶۶.۵ درصد است، مورد تأکید قرار گرفت و مقرر شد طی دو سال آینده با اقدام عملی بانک‌ها، این شاخص به میانگین کشوری برسد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اختصاص ۱۰ درصد منابع بیمه شخص ثالث برای ارتقای ایمنی و خدمات درمانی در نقاط حادثه‌خیز گیلان و نیز بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های بیمه برای تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی استان از دیگر موضوعاتی بود که در نشست با وزیر اقتصاد مطرح شد.