تاریخچه مجسمه آزادی آمریکا + ویژگی ها و نحوه ساخت

اگر قصد رفتن به نیویورک آمریکا را داشتید، حتماً سری هم به مجسمه غول‌پیکر آزادی بزنید

مجسمه آزادی در کشور آمریکا داستان‌های پرفراز و نشیبی دارد که شاید برای هر کسی جالب باشد. داستان حمل این مجسمه از پاریس به نیویورک، تاریخچه یا نحوه ساخت این اثر جاویدان بسیار شنیدنی است. مجسمه آزادی را به‌عنوان یکی از بزرگترین تندیس‌ها در تمام دنیا می‌شناسند و حتماً آن را در فیلم‌ها یا سریال‌های هالیوودی تماشا کرده‌اید. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره تاریخچه مجسمه آزادی و ویژگی‌های این تندیس بزرگ صحبت کنیم.

آشنایی با تاریخچه مجسمه آزادی نیویورک آمریکا

معرفی مجسمه آزادی

به نقل مجله گردشگری یومگ: تندیس آزادی در جزیره زیبای منهتن قرار گرفته است؛ درواقع این مجسمه هدیه‌ای از طرف مردم فرانسه به آمریکا، برای شادباش ۱۰۰ ساله‌شدن جشن‌های استقلال آمریکا از بریتانیا است. این مجسمه که با روکشی از مس پوشیده‌شده است، درواقع نماد آزادی آمریکا و نمادی از خوش‌آمد گویی به مهاجران این کشور است. تندیس آزادی زنی را در حالت ایستاده نشان می‌دهد که دور سرش را هفت اشعه نورانی فراگرفته‌اند. در دست چپ این مجسمه یک لوح سنگی و در دست راست آن مشعل آتش‌افروزی است که بالای سر خود گرفته است. این مجسمه ۹۳ متر ارتفاع دارد.

تاریخچه مجسمه آزادی نیویورک

اگر قصد رفتن به نیویورک آمریکا را داشتید، حتماً سری هم به مجسمه غول‌پیکر آزادی بزنید. برای رفتن به آمریکا اول باید به‌دنبال یک بستر مناسب برای رزرو و خرید بلیط هواپیما خارجی باشید تا سفری بدون دغدغه را به این کشور تجربه کنید. حالا بعد از رفع چالش‌های مربوط به پرواز، نوبت آشنایی با مجسمه آزادی در این کشور است.

وقتی به تاریخچه مجسمه آزادی می‌پردازیم، سر از استعمار کشور بریتانیا در می‌آوریم که ماجرای اینکه چرا و چطور استعمار صورت گرفت، در این بحث نمی‌گنجد؛ اما کشور‌های فرانسه و اسپانیا کمک‌های زیادی به آمریکا برای ر‌هایی از استعمار کردند. آنها کمک‌های تسلیحاتی و مالی زیادی به شورشیان آمریکایی می‌کردند تا از استعمار بریتانیا نجات پیدا کنند. تلاش‌های این کشور‌ها بالاخره به ثمره نشست و در نبرد لگزینگتون در سال ۱۷۷۵ جنگ‌های انقلاب آمریکا شروع شد و در سال ۱۷۸۳ پایان یافت. فرانسه که نقش خود را در استقلال کشور آمریکا بسیار پر رنگ می‌دید، در یکصدمین سالگرد استقلال این کشور، مجسمه آزادی را با عنوان «آزادی جهان را روشن می‌کند»، به آمریکا هدیه داد.

سازنده مجسمه آزادی کیست؟

سازنده مجسمه آزادی کیست؟

افراد زیادی در ساخت مجسمه آزادی نقش داشتند و سال‌ها تلاش کردند تا این تندیس با عظمت و زیبا در جزیره لبرتی نیویورک جای بگیرد. این تندیس فرانسوی توسط یک مجسمه‌ساز حرفه‌ای به نام فردریک اگوستوبارتولدی طراحی شد. ژورف پولیترز نیز اقدام به ساخت این مجسمه کرد؛ البته بخش‌های درونی این تندیس را شخصی به نام الکساندر ایفل ساخت که طراح و مهندس فرانسوی برج ایفل بود. نوع پوششی که اکنون برای مجسمه آزادی می‌بینید نیز هنر یکی دیگر از مهندسین فرانسوی به نام اوژن ویوله لودوک است.

زن مجسمه آزادی کیست؟

مجسمه به شکل شخصیت لیبرتاس، از اساطیر رومی، زنی ایستاده است در حال گام برداشتن، که دور سرش را هفت اشعه نورانی فراگرفته است. او با دست چپ خود یک لوح سنگی را نگه داشته و با دست راست خود مشعلی فروزان را بالای سر خود نگه داشته است. روی لوح سنگی با شماره‌های رومی نوشته شده JULY IV MDCCLXXVI که نشانگر ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ و تاریخ استقلال آمریکا است.

زن مجسمه آزادی چه کسی است؟

داستان انتقال مجسمه آزادی از پاریس به نیویورک

با نگاه به مجسمه آزادی کافیست تا متوجه شوید که جزء تندیس‌های غول‌پیکر است و به راحتی حمل نمی‌شود؛ اما فرانسوی‌ها چطور این مجسمه را به آمریکا بردند؟ فرانسوی‌ها این تندیس را تبدیل به ۳۵۰ قطعه مختلف کرده و در تاریخ ۱۷ ژوئیه ۱۸۸۵ به کمک کشتی و از طریق دریا به نیویورک حمل کردند. با حمل موفقیت‌آمیز تندیس به آمریکا، متخصصین حدود ۴ ماه زمان گذاشتند تا مجسمه را روی پایه آن قرار دهند. با تلاش‌های کارشناس‌ها این مجسمه بالاخره در ۲۸ اکتبر ۱۸۸۶ به مرحله رونمایی رسید.

ویژگی های مجسمه آزادی چیست؟

مجسمه آزادی آمریکا در واقع تندیسی ساخته‌شده از فلز با روکش مس است. از آنجا که این تندیس در مجاورت آب شور دریا قرار دارد، بعد از مدتی دچار زنگ‌زدگی گالوانیکی شد؛ به همین دلیل کارشناس‌ها با اطلاع از این موضوع در دهه ۹۰ میلادی مجسمه را با یک لایه روکش جدید پوشاندند. در تن مجسمه آزادی یک لباس رومی قرار گرفته که بسیار شبیه به مجسمه کارلو بوروموئه است. وقتی به پای چپ این مجسمه نگاه می‌کنید، یک زنجیر پاره را می‌بینید که به ر‌هایی از استعمار و آزادی اشاره دارد. در واقع فرانسوی‌ها این زنجیره را برای نشان‌دادن پایان دوره برده‌داری در کشور آمریکا طراحی کردند. ارتفاع مجسمه آزادی(بدون پایه) ۴۶ متر و وزن آن ۲۲۶ تن است. برای اینکه بتوانید به این تندیس برسید، باید از آسانسور استفاده کنید. حالا کافیست تا از پله‌های مارپیچ بالا بروید تا خود را به تاج برسانید. وقتی روی تاج می‌ایستید، شهر نیویورک را از ارتفاع ۹۰ متری می‌بینید. شما می‌توانید به‌واسطه پلکان دسترسی از داخل بازوی مجسمه روی مشعل هم بروید؛ البته این قسمت به‌دلیل مسائل امنیتی بسته شده و قابل دسترسی نیست. مجسمه آزادی ۳۵۴ پله مارپیچی دارد. وقتی وارد قسمت تاج می‌شوید، پنجر‌های رو به نیویورک توجه شما را به خود جلب می‌کنند. این تاج از ۷ خوشه بزرگ تشکیل شده که بیانگر ۷ اقیانوس و قاره در جهان هستند. این مجسمه امکانات خاصی ندارد و فقط شامل یک اسکلت بزرگ فلزی با پله‌های مارپیچ می‌شود. پله‌هایی که در مجسمه آزادی آمریکا تا تاج یا مشعل ادامه دارند، به گردشگران کمک می‌کنند تا شهر نیویورک را از نمایی متفاوت ببینند.

نکته های جالب درباره مجسمه آزادی آمریکا

در اینجا چند دانستنی جالب درباره مجسمه آزادی آمریکا می‌آوریم که شاید برای شما هم جالب باشند:

  • تاج این تندیس بزرگ شامل ۲۵ پنجره می‌شود.
  • متخصص‌ها دور کمر مجسمه آزادی را ۲۵ فوت بیان کرده‌اند.
  • برای ساخت این مجسمه مسی از ۳۰۰ نوع چکش مختلف استفاده کرده‌اند.
  • در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی، این مجسمه را به‌عنوان نماد مهاجرت هم شناختند، چون بیشتر از ۹ میلیون مهاجر به کشور آمریکا مهاجرت کردند و اولین چیزی که با رسیدن به این کشور می‌دیدند، مجسمه آزادی بود.
  • در طی هر سال ۴.۵ میلیون گردشگر فقط برای دیدن مجسمه آزادی به نیویورک ‌می‌روند.
  • از سال ۱۹۱۳ پارک ملی آمریکا وظیفه نگهداری از مجسمه آزادی را بر عهده گرفت.
  • ساخت مجسمه آزادی ۱۰ سال طول کشید، چون متخصصین در ساخت پروژه با کمبود منابع مالی مواجه بودند.
  • متخصصین ساخت مجسمه آزادی از کمک‌های مردمی برای ساخت این مجسمه استفاده کردند.
  • مجسمه آزادی در سال ۱۹۲۴ به‌عنوان نماد آزادی آمریکا و بنای یادبود ملی به ثبت ملی رسید.

مجسمه آزادی در کجا قرار دارد؟

برای دیدن مجسمه آزادی باید به جزیره لیبرتی (آزادی) در بندر شهر نیویورک آمریکا بروید.

تاریخچه مجسمه آزادی آمریکا، پرفراز و نشیب

تاریخچه مجسمه آزادی نیویورک داستان‌های پرفراز و نشیبی دارد. از کمبود بودجه و تأمین مالی توسط کمک‌های مردمی گرفته تا ماجرا‌های مربوط به حمل آن به آمریکا برای شنوندگان جذاب است. حالا که درباره این مجسمه اطلاعات کافی دارید، کافیست با رزرو بلیط هواپیما از یک منبع مناسب به نیویورک در کشور آمریکا بروید و این تندیس زیبا را از نزدیک ببینید. پیشنهاد می‌دهیم که حتماً به قسمت تاج مسجمه هم بروید و تصویری رویایی از نیویورک را تماشا کنید.

Share