خروج ترامپ از برجام امنیت آمریکا و متحدانش را تضعیف کرد

ادعای بلینکن: ایران در روسیه کارخانه تولید پهپاد ساخته است

به عقیده وزیر خارجه آمریکا، خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران منجر به تضعیف امنیت ایالات متحده و شرکای آن شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در مطلبی برای نشریه «فارن‌افرز» نوشت: «ما فشار دیپلماتیک را افزایش دادیم و موقعیت نیروی ارتش آمریکا را برای بازدارندگی و محدود کردن تهران و پیونگ‌یانگ تقویت کردیم.»

او در ادامه با اشاره به اینکه ترامپ در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد و سپس تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه ایران وضع کرد، گفت: «خروج یک‌جانبه و نادرست دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، برنامه هسته‌ای تهران را از محدودیت رها کرد و امنیت ایالات متحده و شرکای آن را تضعیف کرد.»

بلینکن گفت: «ما به ایران نشان دادیم که راهی برای بازگشت متقابل به پایبندی و تعهد وجود دارد – اگر ایران مایل به انجام آن باشد – در حالی که نظام تحریمی قوی را حفظ می‌کنیم و تعهد ما مبنی بر اینکه ایران هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیشتر «سید عباس عراقچی» وزیر خارجه ایران در اولین اظهارنظر بعد از تصدی این سمت در یک برنامه تلویزیونی گفت «حتما باید سند برجام باز شود و قسمت‌هایی از آن تغییر یابد. مذاکرات برجام می‌تواند راهنما باشد اما نمی‌تواند دوباره احیا شود.»

وزیر خارجه آمریکا در مقاله خود برای فارن‌افرز همچنین گفت که واشنگتن تمایل خود را برای شرکت در گفت‌وگوهای مستقیم با کره‌شمالی به وضوح اعلام کرده، اما همچنین تسلیم لفاظی یا پیش‌شرط‌های آن نخواهد شد.

بلینکن در ادامه نوشتار خود مدعی شده که که ایران یک کارخانه تولید پهپاد در روسیه ساخت و صدها موشک بالستیک به مسکو فرستاد. این در شرایطی است که ایران بارها با رد این ادعاها، تاکید بر حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری اوکراین را مطرح ساخته است.

وزیر خارجه آمریکا گفته است: «روسیه حمایت نظامی و فنی خود از ایران را افزایش داد و مذاکرات بر سر شراکت استراتژیک را تسریع کرد، حتی زمانی که تهران به تسلیح، آموزش و تأمین مالی افراد نیابتی که حملات را علیه پرسنل و شرکای ایالات متحده در خاورمیانه و کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ انجام دادند، ادامه داد.»

او همچنین ادعا کرد که شرکت‌های چینی عرضه ماشین‌ها، میکروالکترونیک‌ها و سایر اقلام دو منظوره مورد نیاز روسیه برای تولید تسلیحات، مهمات و سایر مواد را تسریع کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش گفت که ایران و نیروهای وابسته آن از هرج و مرج برای احیای مسیرهای قاچاق غیرقانونی اسلحه در منطقه استفاده کرده‌اند.

بلینکن گفت: روسیه پس از ۷ اکتبر از شریک نزدیک اسرائیل به سمت تقویت روابط خود با حماس حرکت کرد.

او مدعی شده است که «دولت بایدن به نوبه خود به طور خستگی‌ناپذیری با شرکای خود در خاورمیانه و فراتر از آن برای پایان دادن به درگیری و رنج غزه کار می‌کند، و برای یافتن راه‌حل دیپلماتیکی که اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها را قادر می‌سازد در هر ۲ طرف مرز در امنیت زندگی کنند، اینکه خطر یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را مدیریت کند و برای یکپارچگی و عادی‌سازی بیشتر در منطقه، از جمله بین اسرائیل و عربستان سعودی تلاش می‌کند.»

وزیر خارجه دولت بایدن با بیان اینکه عادی‌سازی مناسبات رژیم صهیونیستی در منطقه، بدون پایان دادن به جنگ در غزه و تعیین مسیری معتبر برای تشکیل کشور فلسطین پیش نمی‌رود، گفت: «این تلاش‌ها به یکدیگر وابسته هستند. بدون پایان جنگ در غزه و یک مسیر معین و معتبر به سوی تشکیل کشور که به خواسته‌های مشروع فلسطینی‌ها و نیازهای امنیتی اسرائیل می‌پردازد، عادی‌سازی نمی‌تواند رو به جلو حرکت کند. اما اگر این تلاش‌ها موفق شوند، عادی‌سازی اسرائیل را به ساختار امنیتی منطقه‌ای ملحق می‌کند، فرصت‌های اقتصادی را در سراسر منطقه باز می‌کند و ایران و حامیانش را منزوی می‌کند.»

او افزود: «هرچقدر تلاش‌های ما بی‌وقفه است، پیامدهای انسانی جنگ در غزه همچنان ویرانگر است. ده‌ها هزار غیرنظامی فلسطینی در درگیری‌هایی که آغاز نکرده‌اند و نمی‌توانند متوقف کنند، کشته شده‌اند. تقریبا کل جمعیت غزه آواره شده‌اند و اکثریت قریب به اتفاق از سوء تغذیه رنج می‌برند. حدود ۱۰۰ اسیر در غزه باقی مانده‌اند. همه این رنج‌ها به تلاش‌های ما برای پایان دادن به درگیری، جلوگیری از تکرار آن و پی‌ریزی پایه‌های صلح و امنیت پایدار در منطقه، فوریت بیشتری می‌بخشد.»

Share