مراقبتهای بعد از عمل قلب باز در خانه (۱۰ نکته ضروری)

مراقبت های بعد از عمل قلب باز در خانه باید جدی گرفته شود تا روند بهبودی به بهترین شکل ممکن طی شود. این مراقبت ها شامل رعایت رژیم غذایی، پیاده روی منظم، پرهیز از فعالیت‌های سنگین، عدم مصرف دخانیات مخصوصا سیگار، نوشیدن آب کافی، مصرف منظم داروها و مراجعه منظم به پزشک است. همچنین، مهم است که از استرس و اضطراب دوری کرده و خواب کافی داشته باشید. با رعایت این مراقبت‌ها، می‌توانید به سرعت به زندگی عادی خود بازگردید و از یک قلب سالم لذت ببرید.

مراقبتهای بعد از عمل قلب باز در خانه

مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل

پس از پایان یافتن عمل قلب باز، معمولاً بیمار به مدت یک هفته در بیمارستان بستری خواهد شد. در صورتی که شرایط بیمار عادی باشد، پزشک دستور ترخیص وی را صادر می‌کند. البته این پایان راه نیست، زیرا باید در منزل نیز به یک سری نکات مهم توجه کنید. ده موردی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم به همین جهت حائز اهمیت هستند.

۱- ذهن خود را آرام نگه دارید

اولین موضوعی که در رابطه با مراقبتهای بعد از عمل قلب باز در خانه باید به آن توجه کنید، حذف تمام استرس‌ها و اضطراب‌ها است. اکنون که عمل شما با موفقیت به پایان رسیده است، باید تمام تلاش خود را برای داشتن یک ذهن آرام به کار بگیرید. هرچه در این رابطه بیشتر تلاش کنید، بدن شما نیز عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد و سریع‌تر به حالت عادی خود باز می‌گردد. مکان بیمار در خانه باید به دور از هرگونه سروصدا و عوامل استرس‌زا باشد. به مطالعه کتاب‌های مختلف بپردازید و استرس را از خود دور کنید.

۲- ویزیت منظم پزشک

یکی از مهمترین اقدامات مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل، بررسی منظم شرایط بیمار است. متخصص قلب می تواند علاوه بر معاینه فیزیکی، تست های تشخیصی مانند نوار قلب در منزل، اکو قلب و فشار خون را نیز انجام دهد.

ویزیت منظم پزشک

۳- از بلند کردن اجسام مختلف خودداری کنید

در دوران نقاهت خود به هیچ عنوان اجسام سنگین را بلند نکنید. حتی از بلند کردن اجسامی که بیش از سیصد گرم وزن دارند خودداری کنید. برای جابه‌جایی اقلام مختلف خم نشوید، زیرا این موضوع بر روی استخوان‌های سینه فشار زیادی وارد می‌کند. از دیگران برای حمل کردن اجسام کمک بگیرید.

۴- حرکت ناگهانی انجام ندهید

چرخش‌های ناگهانی اعضای مختلف بدن (به خصوص بخش فوقانی) می‌تواند به جناغ سینه شما آسیب وارد کند. به یاد داشته باشید که این بخش به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته است و به همین دلیل در شرایط عادی به سر نمی‌برد. بر روی کلیه حرکات خود کنترل داشته باشید و به آرامی فعالیت کنید.

۵- تا جای ممکن از سرفه کردن شدید خودداری کنید

در ادامه بررسی مراقبتهای بعد از عمل قلب باز در خانه باید گفت سرفه کردن می‌تواند برای افرادی که تازه عمل جراحی قلب باز کرده‌اند خطرناک باشد. به خصوص اگر سرفه‌تان شدید باشد به نحوی که جناغ سینه دچار درد شود. ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و یا آنفولانزا ممکن است منجر به سرفه‌های مکرر شود؛ بنابراین حلقه اطرافیان خود را از این نظر مورد بررسی قرار دهید.

۶- رژیم غذایی خود را کنترل کنید

اگر قصد دارید در مدت کوتاهی بهبود یابید، لازم است رژیم غذایی مناسبی را برای خود در نظر بگیرید. این رژیم باید شامل گزینه‌های مختلفی همچون انواع پروتئین‌ها، میوه‌ها و سبزیجات باشد. البته لازم است مصرف برخی از غذاها را کنار بگذارید. به عنوان مثال، استفاده کردن از غذاهای سرخ شده همچون فست فودها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. چربی بیش از حد، احتمال ابتلای مجدد به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. دکتر مایکو درباره داشتن تغذیه سالم گفته است:

تغذیه سالم و متعادل برای بهبودی بعد از عمل ضروری است. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و پروتئین‌های کم‌چرب توصیه می‌شود. از مصرف غذاهای پرچرب، پرشکر و شور خودداری کنید.

۷- به نحوه خوابیدن خود توجه کنید

شاید شما نیز از جمله افرادی باشید که عادت دارند به پهلو بخوابند. متأسفانه این نوع خوابیدن برای افرادی که در دوران نقاهت پس از عمل قلب باز به سر می‌برند مناسب نیست. در این بازه زمانی باید به پشت بخوابید تا از فشار آمدن به استخوان‌های سینه جلوگیری شود. این کار در چند شب اول دشوار به نظر می‌رسد، اما لازم نیست نگران باشید، خیلی سریع به این حالت خوابیدن نیز عادت خواهید کرد. این موضوع در رابطه با مراقبتهای بعد از عمل قلب باز در خانه بسیار مهم است. دکتر رامین بقایی در سایت خود در این باره گفته است:

به پهلو خوابیدن بعد از عمل قلب باز معمولاً توصیه نمی شود. این به این دلیل است که می تواند باعث فشار بر جناغ سینه و محل برش شود. در عوض، معمولاً توصیه می شود که به پشت بخوابید، با یک یا دو بالش زیر سرتان برای حمایت از گردن و پشت خود. این به کاهش درد و ناراحتی کمک می کند و به جناغ سینه اجازه می دهد تا به طور کامل بهبود یابد.

۸- پیاده‌روی را فراموش نکنید

چند روز پس از ترخیص شدن از بیمارستان باید پیاده‌روی به صورت روزانه را آغاز کنید. در هفته نخست باید سه بار در روز حداقل به مدت پنج دقیقه پیاده‌روی کنید. هفته دوم شامل افزایش مدت زمان پیاده‌روی به میزان ۱۰ دقیقه است. از هفته سوم می‌توانید این ورزش را برای پانزده دقیقه (دو بار در هر روز) انجام دهید. پیاده‌روی ورزشی است که حتی در منزل نیز کاربرد دارد. البته پیشنهاد می‌کنیم از پیاده‌روی بر روی تردمیل خودداری کنید.

پیاده‌ روی منظم بعد از عمل قلب باز

۹- سیگار نکشید

مصرف هر نوع دخانیات از جمله سیگار می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود. دود ناشی از این مواد رگ‌های خونی را عمیقاً تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را از کار می‌اندازد. مراقبتهای بعد از عمل قلب باز در خانه شامل پایان دادن به مصرف سیگار است. به نقل از سایت دکتر خلیل فروزان نیا درباره استعمال دخانیات:

پس از عمل جراحی قلب به صورت جدی استعمال دخانیات از هر نوع ممنوع می‌باشد. مطالعات نشان داده است که دخانیات سبب افزایش تعداد ضربان قلب، تنگی عروق، افزایش فشار خون، سکته حاد قلبی و تاثیر منفی بر ریه خواهد شد. دیده شده که ترک سیگار پس از یک سال موجب کاهش ریسک مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی به نصف می‌شود و پس از دو سال این ریسک تقریبا معادل افراد غیر سیگاری است

۱۰- محل زخم‌ را تمیز نگه دارید

تمیز کردن محل زخم یکی دیگر از مراقبت‌های ضروری پس از عمل جراحی قلب باز به شمار می‌‌آید. اگرچه ممکن است پزشک حمام کردن به صورت عادی را برای بیمار ممنوع کند، اما در هر صورت باید با استفاده از مواردی همچون اسفنج نم‌دار، اطراف محل زخم را به خوبی از آلودگی‌ها پاک کنید. در غیر این صورت، همین آلودگی‌ها منجر به ایجاد عفونت‌های پوستی می‌شوند. تمیز کردن زخم به صورت روزانه وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و به راحتی قابل انجام است.

سخن پایانی

نکته‌ای که شما به عنوان یک بیمار باید به آن توجه داشته باشید، مراقبتهای بعد از عمل قلب باز در خانه است. این امر خود شامل مواردی همچون محافظت از جناغ سینه و یا کاهش میزان استرس است. خدمات مراقبت از بیمار قلبی در منزل یارا درمان به شما کمک می‌کند تا دوره نقاهت خود را با آرامش خاطر کامل پشت سر بگذارید.

 

Share