رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماسال خبر داد:

تیمار و رهاسازی یک بهله دلیجه در ماسال+ فیلم

حمید سلطان‌خواه از رهاسازی یک بهله دلیجه در زیستگاه‌های این شهرستان خبر داد و افزود: شرایط توپوگرافی، تهدیدات زیستی، کمبود آب و غذای کافی در زیستگاه‌های طبیعی سبب می‌شودتا حیات وحش برای تهیه غذای روزانه خود به حوزه شهری و روستاهای پیرامون حضور و ناخواسته مهاجرت و زیست کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماسال از رهاسازی یک بهله دلیجه در زیستگاه‌های این شهرستان خبر داد.

حمید سلطان‌خواه بیان کرد: در پی گزارش یکی از شهروندان مبنی بر مشاهده یک بهله پرنده دلیجه ماده در محوطه حیاط منزل مسکونی، بلافاصله ماموران یگان حفاظت این اداره در محل حاضر و اقدامات لازم برای زنده‎ گیری این پرنده را به انجام رساندند.

وی افزود: پس از تیمار و اطمینان کامل از سلامت، این گونه با ارزش توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست در طبیعت رهاسازی شد.

سلطان‌خواه گفت: شرایط توپوگرافی، تهدیدات زیستی، کمبود آب و غذای کافی در زیستگاه‌های طبیعی سبب می‌شودتا حیات ‎وحش برای تهیه غذای روزانه خود به حوزه شهری و روستاهای پیرامون حضور و ناخواسته مهاجرت و زیست کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماسال درپایان ضمن تشکر از احساس وظیفه و رفتار این شهروند دوستدار طبیعت و حیات وحش، از عموم مردم خواست تادر صورت مشاهده گونه‌های وحشی آسیب دیده آن را به نزدیکترین واحد محیط زیست تحویل دهند تا پس از تیمار و در صورت امکان در طبیعت رهاسازی شوند.

دلیجه، از راسته شاهین سانان و شکاری می‌باشد که از حشرات و خزندگان تغذیه می‌کند. این پرنده هنگام شکار روی محل مرتفعی می‌نشیند یا در هوا درجا بال می‌زند و اگر باد بوزد، با حرکات ظریف و دقیق پر و بال، خود را در هوا شناور نگه می‌دارد و آنگاه شیرجه می‌رود و طعمه‌ای را که یافته است شکار می‌کند.

دلیجه بیشتر روی درخت لانه‌سازی می‌کند و بیشتر از لانه‌های خالی پرندگان دیگر استفاده می‌کند. معمولاً بین ۳ تا ۷ تخم می‌گذارد و طبق شواهد والدین حداقل دو جوجه را به بلوغ می‌رسانند. فصل تخم‌گذاری و جوجه آوری این پرنده نیز مثل اکثر پرنده‌ها و جانداران بهار است.

Share