در مناظره آخر:

قالیباف: همه عمر و جوانی‌ام را برای زندگی و دین مردم جنگیده‌ام

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم. باید به گونه‌ای حرکت کنیم که بتوانیم وظیفه خودمان را به درستی انجام بدهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدباقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پنجمین مناظره انتخاباتی گفت: فکر می‌کنم همه نکاتی که بنده قبلاً گفته‌ام امروز می‌گویم و عزیزان نیز آن را بیان می‌کنند اگر دقتی بکنیم همه این‌ها موضوعاتی است که در دو سه دهه اخیر نیز این موارد را گفته‌ایم و باید این‌ها را حل می‌کردیم.

وی افزود: چرا همچنان این موضوعات حل نشده باقی‌مانده است. اولاً باید دقت کنیم در نقشه دشمن حرکت نکنیم.این وظیفه اول ما است. به‌هرحال امروز دشمنان ما آسایش و آرامش را برای ملت ما نمی‌خواهند. آنها دنبال این هستند که مردم را پریشان کنند و ما نباید مردم را پریشان‌تر کنیم.

قالیباف ادامه داد: دشمن نمی‌خواهد یک افق روشنی ایران عزیز ما در ذهن مردم ساخته بشود و آنها امیدوار به آینده شوند. با رفتار، بیانات و تصمیمات خودمان باید به این موضوع توجه کنیم. خدای‌نکرده ما نقشه دشمن را تکمیل نکنیم. باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم که بتوانیم وظیفه خودمان را به‌درستی انجام بدهیم.وی گفت: مردم امروز دغدغه‌مند هستند که سررسید سال اجاره‌خانه تمام شد کجا بروند. کجا زندگی کنند. کدام حاشیه شهر را پیدا کنند. به کدام روستا پناه ببرند. باید در کشور آرامش ایجاد کنیم. نباید تنش درست کنیم و در مقابل باید گشایش ایجاد کنیم.

اگر بنا هست با هم در موضوعی هم بحث کنیم بحث ما و چالش ما رسیدگی به درد و مشکل مردم مبنا قرار دهیم. قالیباف بیان کرد: اگر این نباشد هفته آینده چنین روزهایی هر کدام از ما توفیق خدمت داشته باشیم باید برای حقوق تصمیم بگیریم. برای کسری بودجه باید تصمیم بگیریم. برای ارز باید تصمیم بگیریم. اینجا قدرت اجماع‌سازی و همراهی می‌خواهد. مدیریت می‌خواهد.

باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم

قالیباف در بخش اول مرحله اول گفت: دیشب اگر در اینجا بحث از کرسنت کردیم. دیشب اگر در اینجا بحث از چای دبش کردیم. ریشه این خسارت‌ها و فسادها در کجا است. بدون شک ریشه در ناکارآمدی است. به این موارد باید توجه کنیم. وقتی که تنش و ناکارآمدی است. فکر می‌کنم همه نکاتی که بنده قبلاً گفته‌ام امروز می‌گویم و عزیزان نیز آن را بیان می‌کنند اگر دقتی بکنیم همه این‌ها موضوعاتی است که در دو سه دهه اخیر نیز این موارد را گفته‌ایم و باید این‌ها را حل می‌کردیم.

وی ادامه داد: چرا همچنان این موضوعات حل نشده باقی‌مانده است. اولاً باید دقت کنیم در نقشه دشمن حرکت نکنیم. این وظیفه اول ما است. به‌هرحال امروز دشمنان ما آسایش و آرامش را برای ملت ما نمی‌خواهند. آنها دنبال این هستند که مردم را پریشان کننده و ما نباید مردم را پریشان‌تر کنیم. قالیباف گفت: دشمن نمی‌خواهد یک افق روشنی ایران عزیز ما در ذهن مردم ساخته بشود و آنها امیدوار به آینده شوند. با رفتار، بیانات و تصمیمات خودمان باید به این موضوع توجه کنیم. خدای‌نکرده ما نقشه دشمن را تکمیل نکنیم.

باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم که بتوانیم وظیفه خودمان را به‌درستی انجام بدهیم.قالیباف بیان کرد: مردم امروز دغدغه‌مند هستند که سررسید سال اجاره‌خانه تمام شد کجا بروند. کجا زندگی کنند. کدام حاشیه شهر را پیدا کنند. به کدام روستا پناه ببرند. باید در کشور آرامش ایجاد کنیم. نباید تنش درست کنیم و در مقابل باید گشایش ایجاد کنیم. اگر بنا هست با هم در موضوعی هم بحث کنیم بحث ما و چالش ما رسیدگی به درد و مشکل مردم مبنا قرار دهیم.

قالیباف بیان کرد: اگر این نباشد هفته آینده چنین روزهایی هر کدام از ما توفیق خدمت داشته باشیم باید برای حقوق تصمیم بگیریم. برای کسری بودجه باید تصمیم بگیریم. برای ارز باید تصمیم بگیریم. اینجا قدرت اجماع‌سازی و همراهی می‌خواهد. مدیریت می‌خواهد.قالیباف ادامه داد: دیشب اگر در اینجا بحث از کرسنت کردیم. دیشب اگر در اینجا بحث از چای دبش کردیم. ریشه این خسارت‌ها و این فسادها در کجا است. بدون شک ریشه این در ناکارآمدی است به این موارد باید توجه کنیم.ما به‌اندازه صادرات نفت خود در داخل کشور ظرفیت داریم، اما آن را حیف می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: سه ماه از سال گذشته و برخی از مصوبات قطعی هنوز اجرایی نشده و هنوز پول بازنشستگان را ندادیم. ما نیاز به وحدت و اجماع‌سازی و همکاری داریم و ویژگی‌هایی داریم که مقام معظم رهبری درباره مشخصه‌های نامزد مطرح کردند. هرگونه تلاش و فعالیت و هرگونه هم‌افزایی برای حل مشکل مردم را باید دنبال کنیم.

قالیباف تأکید کرد: نباید از زمانی که در پست و مسئولیت نشستیم خدای‌نکرده دغدغه مردم، دغدغه دوم ما باشد و ما باید هر آنچه برای خود می‌پسندیم، برای مردم هم بپسندیم. وی گفت: نباید گرفتار تنش و بگومگوهای گذشته شویم و مردم امروز واقعاً آسایش ندارند و اگر به حال آنان چاره‌اندیشی نکنیم، طبیعتاً به وظیفه اسلامی و ایرانی خود عمل نکردیم.

قالیباف در بخش دوم مرحله اول گفت: قالیباف برای همه شما شناخته شده است. من اهل کار هستم. من اهل تنش، دعوا و ستیز نیستم. همه عمر و جوانی‌ام را برای زندگی و دین مردم جنگیده‌ام. منتها و بحث‌ها در اینجا با آن جنگیدن‌ها متفاوت است.
وی ادامه داد: این دعواها هیچ فایده‌ای ندارد.این دعواها مشکل مسکن، تحریم، گرانی خودرو ، تورم وبیکاری را حل نمی‌کند. این دعواها نه صدای آن روستایی مظلوم را در دور دست، نه کشاورزی که با زحمت محصول را تولید می‌کند ولی از فروش نهایی کمتر از ۳۰ درصد منتفع می‌شود و نمی‌تواند حداقل زندگی خود را تامین کند. نه کارمند و کارگری که در حوزه حقوق ثابت و تورم ۴۰ درصد نه مشکل سربازی که ما البته تلاش کردیم حقوق سربازان را تا حدودی حل کنیم.
قالیباف گفت: این دعواها و جنگ‌های سیاسی هیچ فایده‌ای ندارد. من هیچ وقت در مسئولیتم بعد از دوران دفاع مقدس هرگز وارد این بازی‌ها و ستیزها نشدم و اصلاً این دواها را نیز قبول نداشتند. ما در جنگ بزرگ شدیم برای حفظ وطن جنگ کردیم. هرگز تنش و دعوا نمی‌کنیم که دل مردم‌مان را خالی کنیم و دل آنها را بشکنیم. وی ادامه داد: هرگز قالیباف چنین کاری را نخواهد کرد. این دعواها و این تنش‌ها هیچ ثمری ندارد و هیچ گشایشی ایجاد نمی‌کند. جز اینکه مردم ما را ناامید می‌کند.
قالیباف بیان کرد: به خدا دعواهای سال ۸۸ در مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود. دعواهای سال ۹۲ در مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود. این را مردم ما دیدند و لمس کرده‌اند و بعد فراموش کردند همه در آن روزها چه حرف‌هایی را زدند.وی گفت: نگران این موضوع هستم که این اتفاق دوباره تکرار نشود ان شاالله نخواهد شد. به پشتیبانی عملکرد و برنامه‌ای که دارم. طرح‌های اجرایی دارم. در طول این مناظرات این موارد را روی میز گذاشتم و اعلام کردم و برای تحقق آن می‌جنگم.

قالیباف اظهار کرد: خوشحال هستم که این حرف را از برادر عزیزم آقای خسروی شنیدم که گفتند دوستان اگر برنامه‌ای دارند زمانبندی هم بدهند. انقدر رفتار بد کرده‌ایم اینکه مردم بفهمن یک پروژه چه زمانی شروع بشود و چه زمانی تمام بشود از حقوق اولیه‌شان بود تا قبل از بنده در شهرداری چنین رسمی نبود. وی ادامه داد: خدا را شکر می‌کنم که امروز صدا و سیمای جمهوری اسلامی می‌گوید که باید زمانبندی بدهیم. من تمام این پنج اولویت اقتصادی که گفتم سنت و فرهنگ کاری بنده بوده است که به عنوان خدمتگزار شما حتماً همه آنها را زبانبندی می‌دهم زندگی و عمر شما را تلف نخواهم کرد که در دنیا و آخرت مدیون شما باشم.

 

قالیباف گفت: اینکه برای زندگی و معیشت مردم چه کاری می‌خواهیم انجام بدهیم بدون شک تلاش می‌کنیم بدون هیچ جدل سیاسی کارا پیش ببریم.وی ادامه داد: می‌خواهم یک خدمتگزار باشم. می‌خواهم یک مدیر قوی و ارشد قوه مجریه باشم. نمی‌خواهم یک سخنران باشم. از هر تنشی دوری خواهم کرد. روزی که به نیروی انتظامی رفتم همه یادتان است نیروی انتظامی با همه درگیر بود از مردم تا بقیه، اولین کاری که کردم آن را از تنش و جنگ با مردم و مجموعه‌ها بیرون کردم.
قالیباف بیان کرد: در کمترین زمان ممکن نیروی مورداعتماد مردم شد. در شهرداری تهران درحالی‌که در خدمت مردم بودم با سه دولتی کار کردم که هر سه با من مخالف سیاسی و کاری بودند. اما هرگز تنش ایجاد نکردم.اگر ما پشت میز ریاست‌جمهوری نشستیم با جدل سیاسی و عافیت‌طلبی و بعد از آن بهانه‌جویی کار و زندگی مردم را تلف نکنیم باید به آن توجه کنیم.
قالیباف اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی قانون‌های بر زمین‌مانده را به تصویب رساندیم که قانون تجارت و قانون بانک مرکزی و برنامه هفتم توسعه را نهایی کردیم، درحالی‌که در مجلس هم تنش‌هایی وجود داشت اما آرامش را ایجاد کردم و با آرامش این برنامه را اجرایی خواهم کرد.

واردات خودرو شخصی و خودروهای سنگین را دنبال خواهیم کرد

قالیباف در بخش اول مرحله دوم گفت: طرح پنج فوریتی اقتصادی را در روزهای گذشته در فرصت‌های مناسب مطرح شده است. اولین وظیفه ما این است که زندگی روزمره مردم را یک سپر حمایتی برای آن ایجاد کنیم که این پریشانی را از خانواده‌های ایرانی جمع کنیم.قالیباف ادامه داد: فاصله بین افزایش حقوق سالیانه با تورم را اگر پر نکنیم هر روز مردم سفره‌شان ضعیف‌تر می‌شود. متعهد هستم که این کار را انجام بدهم. مثلاً حقوق را اگر ۲۰ درصد افزایش می‌دهیم و تورم ۴۰ درصد است ما به تفاوت آن ترمیم شود. در ۶ و۵ مورد از کالای اساسی که مربوط به جهیزیه است آنها را نیز باید تحت پوشش قرار بدهیم که با رفاه کارت انجام می‌شود.
قالیباف گفت: آن قدر مسکن مهم است که آرامش خانواده است. همه خانواده‌ها اضطراب دارند. طرح جهش مسکن در حال اجرا است. ما می‌توانیم با تجربه ای که در شهرداری تهران داریم ۲۰۰ متر زمین را در منطقه مسکونی دارای مجوز در اختیار هر خانواده قرار می‌دهیم. در ۸۰ درصد شهرها و در همه روستاها این امکان وجود دارد. این بدان معنا است که دنبال وام دیگر نرویم وقتی که این زمین را صاحب شدند می‌تواند شریک بگیرد و از طریق آن خانه را بسازد.
قالیباف ادامه داد: افراد وام گرفتند و قسط وام سر رسیده است باید قسط وام را بدهد دومرتبه پول به‌حساب خانه بریزد و هنوز هم مستأجر است. وی گفت: طرح خودرو برای اقتصاد کشور بحث مهمی است. عمر خودروهای سنگین بیش از ۲۵ تا ۳۰ سال است. همه این مشکلات را با واردات خودرو با طرحی که داریم حتماً انجام می‌دهیم. همچنین در زمینه خودرو سواری نیز این کار را خواهیم کرد. مشکل رانت خودرو و تولید خودرو را حل خواهیم کرد.
قالیباف افزود: موضوع رشد اقتصادی در پایتخت دوم ایران یعنی در منطقه اقیانوس هند هم دنبال خواهد شد. همچنین طرح هادی یکی از معضلات روستاها است و بنده مرتب و هر فصل به آنجا سرکشی می‌کنم و می‌گویم که حتماً طرح‌های هادی را توسعه خواهیم داد و در آن بازنگری می‌کنیم و باید یک اصلاح نهادی انجام دهیم، چرا که روستا بی‌صاحب است و از زمان ادغام وزارت جهاد کشاورزی گویا روستاها متولی ندارند و باید روستاها متولی داشته باشند.
وی تأکید کرد: امنیت شغلی دهیاران را باید تأمین کنیم و اشتغال را باید به روستاییان بازگردانیم. معمولاً فقط بین ۲۵ تا ۳۰ درصد پول حاصل از فروش محصولات کشاورزی به خود کشاورزان می‌رسد درحالی‌که باید بیشتر پول فروش محصولات کشاورزی به خود کشاورزان برسد و باید این موضوع حل شود.
قالیباف بیان کرد: مشکل آب کشاورزان هم باید حل‌وفصل شود. کشت گلخانه‌ای باید به‌گونه‌ای انجام شود که صرفه‌جویی در آب هم موردتوجه قرار گیرد. همچنین میزان واردات محصولات کشاورزی زیاد است و بعضاً محصولاتی است که خودمان هم تولید می‌کنیم و باید این موضوع مدیریت شود و ما برنامه برای آن داریم.

قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله دوم مناظره گفت: تاکید داشتم که نباید وارد تنش و اختلاف شویم اما یک جاهایی حتما باید وارد چالش شد و آن هم مربوط به مباحث کارشناسی است.

وی توضیح داد: ممکن است وزاری اقتصاد، صمت و جهادکشاورزی و بخش‌های ستاد اقتصادی دولت با یکدیگر اختلاف پیدا کنند که اشکالی ندارد چون اینجاها، جای چالش و نقد است اما رییس جمهور به عنوان ریس قوه مجریه باید بتواند در این طوفان کشتی را به ساحل برساند.

قالیباف بیان کرد: تجربه و اجرا را نمی‌شود با آمپول تزریق و یا با قرص و شربت درمان کرد. اینها را فقط نمی‌توان ‌ با برنامه و حرف و شعار و کاغذ دنبال کرد. حتی قانون مصوب مجلس هم اگر به درستی اجرا نمی‌شود ارزشی جز یک کاغذ ندارد و وقتی جان می گیرد که به درستی اجرا شود که این هم به اقتدار نیاز دارد.

وی گفت: کاریکاتوری را با ماشینی با دو چرخ در چاله و با دو پیچ تورم و گرانی دیدم که وزرا از عقب و جلو هل می‌دادند؛ مشکل ما در اداره کشور این است که فکر می‌کنیم دو پیچ مانده و با این نوع رفتارها و مدیریت‌ها می‌توان از چاله در بیایم که هرگز اینطور نیست.

قالیباف ادامه داد: به ‌والله قوه مجریه جای آزمون و خطا محل اختراع چرخ و کسب تجربه نیست بلکه زندگی و آبرو و جان و مال و وقت مردم است. نمی‌شود هر دفعه با یک حرف و شعار و وعده دادن جلو رفت و همه مدیران بلاتکلیف و علاف نگه داریم و منتظر دست بیگانگان باشیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصلاح را از داخل و دستگاه های داخل و روابط خارجی می کنم و در حوزه سیاست خارجی نیز تمرکزم روی منفعت ملت ایران برای انتفاع ملت براساس قانون راهبردی است. هرگز از اصلاحات اقتصادی در داخل غافل نشده و از همه اعضای کابینه هم پیمان می گیریم که هیچ چرخی را به خاطر چرخ دیگری تعطیل نکنند و یاد بگیرند چند تا کار با هم پیش ببرند.

قالیباف خاطرنشان کرد: آقای پورمحمدی به قانون سوت زنی فساد در مجلس اشاره کرد که طبق قانون به سوت‌زنان پاداش داده و آن ها زندانی نمی‌شوند.

وی ادامه داد: آقای زاکانی هم به شفافیت اشاره داشت؛ بنده از نمایندگانی بودم که همان اول این طرح را امضا کردم و پیشنهاد دادم. این طرح فراز و نشیب هایی داشت اما امروز شفافیت برای هر سه قوه ابلاغ شده و از افتخارات مجلس است البته در این مسیر خیلی چالش داشتیم اما مصمم بودیم چون معتقدم برای کار بهینه به شفاف‌سازی و مردمی‌سازی و هوشمندسازی نیاز داریم تا نتیجه آن کارآمدسازی است. این مسیر ما در دولت «خدمت و پیشرفت» است.

مردم ایران، به یک نفر رای نمی‌دهید و بلکه به آینده کشور رای می‌دهید

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی مربوط به جمع‌بندی گفت: مردم عزیز ما شما در لحظه تصمیم قرار دارید و بخش زیادی از شنا در حال مقایسه برای انتخاب از بین ما ۶ نفر هستید؛ منتها شما فقط رای به یک نفر نمی دهید بلکه شما درباره زندگی خود و آینده کشورتان تصمیم می‌گیرید.

وی افزود: شما درباره میزان تورم، قیمت گوشت و مرغ و اجاره خانه تصمیم می‌گیرید ‌و اینکه آیا آبادانی به روستای‌تان می‌آید و یا قرار است صدای شما میان هیاهوی سیاسی گم شود؛ تصمیم‌ می‌گیرید واحد تولیدی شما می‌تواند همچنان به فعالیتش ادامه دهت یا اینکه قرار است بیکار شوید؛ شما تصمیم می‌گیرد که آیا بالاخره متناسب سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شده یا همچنان قرار است سفره‌ها آنها خالی بماند؛ اینکه آیا حقوق کارمند، کارگر و بازنشسته به اندازه تورم افرایش پیدا کرده و بالاخره صاحب مسکن می شوید یا اینکه همچنان هر سال نگران افزایش اجاره بها باشید.

قالیباف اظهار کرد: شما تصمیم می‌گیرد که آیا مادر خانواده می‌تواند نفس راحتی از بار مالی خرج‌های زندگی  بکشد و اینکه آیا می‌خواهید همچنان حضور اتباع غیرمجازی باشید که شغل و امنیت‌تان را به خطر می‌اندازد؛ آیا می‌خواهید درباره فیلترینگ حل و درباره کنکور تصمیم جدیدی گرفته شود؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم ایران، به یک نفر رای نمی‌دهید و بلکه به آینده کشور رای می‌دهید؛ شما  تصمیم می گیرید که می‌خواهید همچنان که به اقتدار کشورتان افتخار می کنید، به آبادانی و کشور ایران نیز افتخار کنید؟ شما تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید فرزندانتان نسبت به ایران افتخار کنند یا اینکه حسرت پیشرفت ظاهری کشورهای دیگر را بخورند پس واقعا فرق می‌کند چه کسی رییس جمهور باشد.

وی یادآور شد: رییس جمهور از لحظه‌ای که انتخاب می‌شود باید تصمیمات مهمی گرفته و بتواند آن را با اجماع در کشور اجرایی کند پس اگر رییس جمهور درست  و به موقع تصمیم نگیرید، شاهد دوراهی گسترده بوده و مجبور می‌شوید ایران را به ترامپ فروخته یا تنشی خطرناک به کشور تحمیل کنید.

قالیباف اظهار کرد: اگر رییس جمهور درست تصمیم نگیرد شاهد افزایش بی رویه قیمت دلار بوده و اگر رییس جمهور کارآمد نباشد، ده ها میلیارد دلار سرمایه کشور و چندین برابر فساد دبش، حیف میل می‌شود. اگر رییس جمهور توان اجماع سازی در کشور نداشته باشد، صدای مردم در میان دعواهای سیاسی گم می‌شود و باز هم مشکلات آنها حل نشده باقی می‌ماند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز ایران تردیدها را کنار بگذارید، امروز روز تردید نیست و روزی نیست که متاثر از دعواهای جعلی و فضاسازی های انتخاباتی مساله ها را فراموش کنید و مساله های فرعی تبدیل به مساله اصلی شود؛ امروز روزی است که باید برای فردای خود و آینده کشورتان تصمیم بگیرید؛ این شما و فردا که آینده ایرانی است.

قالیباف با دعوت مردم به مشارکت در انتخابات گفت: مشارکت در انتخابات امنیت ملی و اقتدار ما است؛ مشارکت همچون رزمنده ای است که در دفاع مقدس جنگید. اگر اراده الهی و خواست شما مردم این بود که توفیق خدمت در دولت «خدمت و پیشرفت» پیدا کنم، با رفیق شهیدم شهید رییسی عهد بستم که ادامه راه او و پروژه‌های باقی مانده را به اتمام برسانم.

Share