در مناظره سیاسی؛

جلیلی: آقای پورمحمدی خواب نما شده اید | تشخیص غلط، تجویز غلط به بار می‌آورد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما وقتی صحبت از فرصت‌ها می‌کنیم یکی از بخش‌های عمده این فرصت‌ها در سیاست خارجی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چهارمین مناظره سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی دقایقی قبل آغاز شد.

سعید جلیلی در بخش ابتدایی دوره اول گفت: ما وقتی صحبت از فرصت‌ها می‌کنیم یکی از بخش‌های عمده این فرصت‌ها در سیاست خارجی است.

وی افزود: سوال مردم این است که این فرصت‌های سیاست خارجی چگونه به زندگی ما می‌رسد؟ بنده این را توضیح بدهم در سیاست خارجی فرصت چگونه شکل می‌گیرد؛ فرصت اینگونه شکل می‌گیرد که کشورها با هم یک اشتراکاتی دارند از آن تعامل به دست می‌آید و از آن تعامل فرصت به دست می‌آید؛ به ویژه در زمینه اقتصادی.

جلیلی ادامه داد: اگر ما صحبت می‌کنیم از اینکه می‌خواهیم فرصت‌ها را استفاده کنیم باید بدانیم در روابطمان با کشورهای جهان چه اشتراکاتی داریم و از آنها چه فرصت‌هایی به دست می‌آید.

وی تصریح کرد: اولین ایراد اینجا این است که شما فقط روی دو_ سه کشور تمرکز کنید که اتفاقا آن دو سه کشور بیشترین اختلاف را با شما دارند و با شما نه تنها فرصت تولید نمی‌کنند بلکه تهدید تولید می‌کنند؛ پس شما باید تمام دنیا را ببینید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در دنیا کشورهای اقتصادی فراوانی داریم که زمینه‌های مشترک کار با ما را دارند؛ به ویژه در عرصه اقتصاد؛ اینجا شما باید اولویت بندی داشته باشید و بدانید که هدف در اقتصاد چیست.

هر سفارت ما باید یک سکو صادراتی باشد

جلیلی عنوان کرد:‌ اولین بحثی که اینجا وجود دارد این است که ما امروز دو موضوع اصلی در کشور داریم یک: اشتغال_ دو: ارزآوری؛ این دو باید عملیاتی شود و عملاً در سیاست خارجی خودش را نشان دهد.وی ادامه داد:‌ سیاست خارجی موفق است که اگر ابتدای دولت این کار شروع شد معلوم بشود در پایان آن سال و دولت چه میزان ارزآوری ما اضافه شده؛ اشتغال ما را به چه میزان افزایش داده و چقدر توانست اقتصاد ما را رشد دهد؛ این اولین لازمه‌اش این است که شما باید اقتصادتان را جانمایی کنید در زنجیره اقتصادی که وجود دارد. اولویت‌ها را باید مشخص کرد؛ شما باید ببینید در کشورهای همسایه که اولین اشتراک را با شما دارند چگونه می‌خواهید از این استفاده کنید.
جلیلی عنوان کرد: بنده یک مثال بزنم؛ برخی اوقات فقط اشتراک شما با دیگران نیست که این به دست می‌آید، بلکه از اختلاف آنها بعضی اوقات برای شما فرصت تولید می‌شود؛ همین روسیه با اتحادیه اروپا دچار اختلاف شد؛ یک زمان ۱۱ میلیارد دلار سیفی‌جاتش را از آنجا وارد می‌کرد به دلیل این اختلاف این فرصت برای شما ایجاد شد که ۱۱ میلیارد دلار سیفی‌جاتتان را صادر کنید به روسیه؛ خوب این یک فرصت است. یا با همسایگان شما شرایطی وجود دارد که تحریم نمی‌تواند در آن اثر بگذارد؛ در زمان همین کسانی که ادعاهایی دارند ما با همین ترکمنستان روابطمان ۶ میلیارد دلار بود به دلیل اینکه اولویت را نمی‌شناختند و ارزآوری برایشان مهم نبود این رسید به ۲۰۰ میلیون دلار؛ خوبی معلوم است به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.وی
افزود: بنده عرضم این است هر سفارت ما باید یک سکو صادراتی باشد، هر سفارت شما باید یک ماموریت برایش تعریف بشود در ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر این نگاه باشد آن موقع هر سفر سیاسی و دیپلماتیک شما در سطوح مختلف که صورت میگیرد، باید همراه خودش عده‌ای از فعالان اقتصادی به بازرگانان را ببرد در جاهای مختلف.
وی با بیان اینکه ما در دنیا هر جایی که فرصت است نباید بگذاریم کنار، تصریح کرد: از آمریکای لاتین گرفته، تا افریقا و همسایگان و کشورهای حوزه مقاومت همه این‌ها برای ما کلی فرصت می‌توانند ایجاد کنند؛ زمانی بنده معاون آمریکای لاتین و اروپا آمریکا وزارت خارجه بودم، در همان زمان ما با چند کشور آمریکای لاتین توانستیم صادراتمان را به چند میلیارد دلار برسانیم؛ این چند میلیارد دلار یعنی کل ارزآوری اشتغال و کل فعالیت‌های اقتصادی و حضور ما در آنجا.
جلیلی در ادامه گفت: همین شهید رئیسی عزیز در آخرین سفرش چه چیز را به رخ کشید؛ یک رقم حدود نیم میلیارد دلار رفت در سریلانکا صادرات خدمات فنی ما را به رخ کشید؛ این را باید برنامه داشت.وی افزود: این علاوه بر بحث‌های جغرافیایی بحث‌های موضوعی نیز وجود دارد؛ شما امروز در حوزه گردشگری، سلامت، آموزش و مسائل فرهنگی در کنار اقتصادی همه این‌ها می‌توانید با دیپلماسی‌های مرتبط با آنها کلی برای کشور فرصت ایجاد کنید.
وی تاکید کرد: ما اگر صحبت از فرصت می‌کنیم و می‌گوییم یک جهان فرصت واقعاً امروز در جهان این فرصت وجود دارد؛ ما اکنون در همین منطقه مقاومت که ما بیشترین همکاری‌ها را داشتیم و جوانان ما رفتند در آنجا به حق ایستادند و دفاع کردن از مقاومت، خب امروز باید روابط اقتصادیمان در همین سطح متناسب باشد، یعنی ما باید بیشترین روابط اقتصادی را با کشورهای همسایه مانند پاکستان و سوریه داشته باشیم؛نه اینکه برخی کشورهای دیگر بیشتر از ما داشته باشند.

تشخیص غلط، تجویز غلط به بار می‌آورد

جلیلی در بخش دوم نوبت دوم ادامه داد: اگر ما صحبت می‌کنیم از اداره کشور و به ویژه شخص رئیس جمهور، یکی از آن موضوعات مهم این است که رئیس جمهور باید موضوعات را خوب بداند و اشراف داشته باشد.وی مطرح کرد: با یک جمله‌ای که در راهرو و اینور آنور می‌شنوند تصمیم نگیرید که چند تا از آن را آقای پورمحمدی گفتند خیلی جالب بود.
جلیلی اظهار داشت: در پزشکی اگر شما یک تشخیص غلط بدهید، به تبع آن تجویزت هم درست نخواهد بود؛ ولی آنجا اگر خدایی نکرده تشخیص و تجویز غلط باشد شاید جان یک نفر به خطر بیفتد اما در سیاست و حکمرانی یک تشخیص غلط باعث می‌شود که میلیون‌ها نفر از آن متضرر شود.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بحث وفاق در سیاست خارجی و حتی مسائل ملی موضوع مهمی است، تصریح کرد: وفاق اینگونه صورت می‌گیرد که اولاً شما در رابطه با موضوع تشخیص درست داشته باشید.شما دارید تشخیص غلط می‌دهید و موضوعات را دارید اشتباه مطرح می‌کنید.
وی خطاب به سخنان پورمحمدی گفت:‌ بنده حاضرم با شما چند ساعت مناظره کنم؛ شما نمی‌دانید موضوعش چیست؛ شما جمله‌ای را راجع به fatf بیان کردید که حالا معلوم نیست خواب نما شده بودید یا چیز دیگر که اصلاً موضوعی که در fatf مانده موضوع آن نیست؛ اصلا سالی که شما گفتید بحث قرارداد fatf آن نبود، سه سال بعدش پیش آمد.
جلیلی مطرح کرد: در این قرار داد خود او می‌گوید ۴۱ بند با شما امضا کرده‌ایم، _همان آقای طیب نیا_ شما دارید آن را اجرا می‌کنید، شما هنوز این را نمی‌دانید.۳۹ بند از آن را دارید اجرا می‌کنید و بعد کارها پیش نمی‌رود، سخنگو دولت شما می‌گوید (تحریم و fatf مانع خرید واکسن) و همان تیتر می‌شود در روزنامه دولتی ایران.
وی عنوان کرد: خب مگر الان fatf امضا شده و مگر الان این حل شد؟ پس چرا واکسن را ما توانستیم بخریم؟ چون که تشخیص غلط می‌دهید؛ تشخیص غلط یعنی تجویز غلط.جلیلی اضافه کرد: در قضیه برجام مگر این کار انجام نشد و نمی‌گفتند ما با این توافق حل می‌کنیم و می‌رویم مشکلات حل می‌شود، هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد، رفتند چه کار کردند؟رفتند این کار را انجام دادند، توافق را انجام دادند و ۱۵ بار خود آژانس گفت اجرا کردند، خیلی خوب هم اجرا کردند و تازه بیشتر هم اجرا کردند، نتیجه‌اش چه شد؟ اینکه طرف کلاً خارج شد و عمل نکرد؛ بعد آن موقع شما تازه می‌آید کشور را متهم می‌کنید؛ این جالب است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما تمام بندهای fatf همان نکاتی که آقای طیب نیارفت امضا کرد را اجرا می‌کنید؛ عوض اینکه طلبکار باشید میاید ملت را بدهکار می‌کنید؛ کشور را بدهکار می‌کنید.
وی با اشاره به قرار داد کرسنت، مطرح کرد: در قضیه کرسنت جالب‌تر است؛ کرنست موضوعش چیست؟ در کرسنت یک فساد صورت گرفت و رفتند اموال و سرمایه کشور را قرارداد بستند، فردی که باید در این قضیه متهم باشد، دادگاه می‌گوید پس چرا رئیس جمهور شما همین کسی که در این قضیه متهم است را دوباره به عنوان وزیر نفت معرفی کرد. این را جواب بدهید، این رفتار را جواب بدهید؛ این یعنی چی؟
وی ادامه داد: راجب به سمن شما می‌گویید، نمی‌دانم باز خواب نما شدید و چه کسی آمده به شما چه چیزی گفته، شما بگویید آن زمان‌هایی که شما می‌گفتید بنده می‌خواهم کمک کنم چند تا از آنها ریشه در فرهنگ ملی ما داشت؟ ما بسیاری از نهادهای مردم نهادی داریم که شکل خارجی ندارد.
وی یادآور شد: شما آمدید بودجه‌های فراوان به کسانی که فقط شکلی است مانند همین شرکت‌های سوری و قراردادی دادید و آمدند ثبت کردند و یک امتیازی دارند می‌گیرند و انجام می‌دهند، این اسمش می‌شود کار ملی؟ این اسمش می‌شود کار اجتماعی و سیاسی؟ این معلوم می‌شود که دقیقاً مسئله را نمی‌دانید و وقتی که مسئله را نمی‌دانید طبیعتاً نمی‌توانید که تجویز کنید؛ رئیس جمهور باید بفهمد که می‌خواهد چه کار کند.

جای متهم پرونده‌ کرسنت در دادگاه است نه در مناظره تلویزیونی

وی در بازه بعدی گفت:‌ آقای پورمحمدی پریشب بعد از جلسه نکته خوبی را گفتند و گفتند شما برنامه‌های خیلی خوبی دارید، همه‌اش را هم قبول دارم و در همه آنها نیز کار کردید و این‌ها را بدید به ما حتماً اگر بنده رئیس جمهور بشوم این‌ها را اجرا می‌کنم؛ ما حاضر بودیم بدهیم که اگر شما برنامه ندارید الان نگویید این حرف را.جلیلی اظهار داشت: اتفاقاً اگر برای این موضوع وارد میشوید باید برای این احساس وظیفه کنید و به قول خودتان بی‌گدار نیایید، بدون کار نمی‌شود.این نامزد انتخاباتی با بیان اینکه اگر شما می‌خواهید کار کشور را اداره کنید باید اشراف داشته باشید، بیان کرد: این افتخار نیست که من هیچ کاری نکردم برنامه هم ندارم، برنامه‌هایتان خوب است بدید به من اجرا کنم و بعد این بحث را پیش ببرم.
وی ادامه داد:‌ ملت ما امروز اتفاقاً بهترین ظرفیت است؛ وقتی ما می‌گوییم ایفای نقش پرشکوه برای هر ایرانی دقیقاً برای این موضوع است، یعنی شما باید این را قائل باشید.جلیلی عنوان کرد: اینکه بنده در دو سه سال اخیر در هر دانشگاهی گفتم هر دانشگاه یک دولت سایه آن سمن واقعی این است؛ آن تشکل و نهادی مردمی که بحث می‌کنیم این است که شما به دانشگاهت بها بدهید نه اینکه بگویید این‌ها را نمی‌خواهیم و بگوییم اصلاً دولت سایه چیست.وی مطرح کرد: اتفاقا این بحث که ما می‌گوییم باید دولت‌ها را کمک کنیم با تصحیح، تایید و با تکمیل دقیقاً بر این اساس است که این یک رویکردی می‌خواهد؛ رویکرد را نداشته باشیم فقط بیایم بگوییم که یک برنامه بدهید من همین را اجرا کنم جواب نمی‌دهد.جلیلی تاکید کرد:‌ امروز بزرگترین فرصت‌های ما در سیاست خارجی است که متاسفانه عده‌ای در ۸ سال آن را از بین بردند.
این نامزد انتخاباتی تاکید کرد:‌آن را به بهانه‌های مختلف نمی‌توانستند استفاده کنند؛ سوال می‌کنند برجام، بعد گفتند چه شد؟ همین‌هایی که می‌گفتند ما با این حل می‌کنیم، دلار ۳ تومان شد ۳۰ تومان و ۸۰۰ تحریم شد ۱۵۰۰ عدد. آیا مشکل مردم را حل کرد؟ باید جواب بدهند.وی مطرح کرد: ۶ جلسه در برجام آن بحث‌هایی که ما کردیم امروز نه برای شما و برای ملت برای تاریخ مانده است، کدام یک از آنها غلط درآمد؛ همان زمان عده‌ای نوشتند آقای ظریف گفت می‌شود جلیلی گفت نمی‌شود؛ حالا شما بگویید شد یا نشد؟ تحریم‌ها برداشته شد یا نشد؟ این نظر کارشناسی این است.جلیلی ادامه داد: با این موضوعات ۸ سال یک جهان فرصت را از ملت دریغ داشتیم، ۸ سال کشور را معطل کردیم و ۸ سال فرصت اشتغال و ارزآوری را از بین بردیم؛ بعد امروز دارید رسماً از پرونده‌های فساد دفاع می‌کنید؟ فسادی که بین است و بیان شد. جای متهم در دادگاه است نه اینکه بیاید در تلویزیون مناظره کند.
وی ادامه داد:‌ اول برود در دادگاه جواب بدهد و حکمش را بگیرد، اگر اینطوری باشد که بگویید هر متهمی بیاید با آن بحث کن و در اختیارش تلویزیون قرار بده که نمیشود؛ البته این را هم ایشان هیچ وقت به من نگفتند که بیا برای مناظره.جلیلی ادامه داد:‌ ما بحثمان جدی‌است، اداره کشور جدی است، یکی از بحث‌های جدی که بنده به عنوان رئیس جمهور بیان می‌کنم و دنبال می‌کنم و معتقدم باید باشد مبارزه با فساد است؛ وقتی که میلیاردها دلار برای چندین سال سرمایه کشور را به یغما می‌دهند شما می‌توانید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید؟ خود آقای روحانی اولین نامه را زمان دولت آقای خاتمی نوشت و گفت این مشکل دارد. بعد حالا شما می‌گویید این هیچی، چرا فلان شد.

وی خطاب به پور محمدی گفت:‌ شما در قوه قضاییه و سازمان بازرسی بودید باید جواب بدهید این فساد را چرا پیگیری نکردید؛‌ چرا این نتیجه نگرفت؟ بله بنده با فساد مبارزه خواهم کرد و می‌دانم امثال شما صدایتان در می‌آید؛ یکی از بحث‌هایی که بخواهد این کشور نظم پیدا کند همین است نباید اجازه بدهیم به یغما برود سرمایه ملت.

جلیلی در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش دوم مناظره ادامه داد: دوستانی که صحبت از تحزب می کنند، کار عمیق تحزبی را زنبیل گذاشتن می گویند. از قطعنامه‌ها صحبت می‌کنند ولی سه قطعنامه اول در دوره مسئولیت آقای لاریجانی تصویب شد که آقای پورمحمدی عضو کمیته هسته ای بود که اصلا یادش نیست. می‌گویند با مردم صحبت کنید که من ده‌ها جلسه در دانشگاه‌ها حضور یافته و صحبت کرده‌ام.وی با بیان اینکه ما یک گذشته داریم و یک آینده، اظهار کرد: این‌ها دارند گذشته‌ای تعریف می کنند که غلط است و هیچ نتیجه نداشت و دلار را از سه هزار تومان سی هزار تومان و تحریم‌ها را دو برابر کرد.
می گویند همین روش باید ادامه یابد. می گویند اگر برجام بد بود چرا ترامپ خارج شد؟ خارج شد چون می گفت شما همه تعهدات خود را اجرا کردید ولی من خارج می شوم و دولت وقت می‌گفت اگر خارج هم بشود، ما هستیم و ترامپ گفت خارج می شوم. مثل اینکه جنسی را فروخته اید و می‌گویید اگر پول هم ندهید من قرارداد را قبول دارم. می‌گویید چرا ادامه می‌دهید؟ چون طلب ملت است و باید طرف مقابل، سهم و حق ملت را بدهد.این نامزد انتخاباتی همچنین گفت: از اتاق بازرگانی بپرسید؛ زمانی که طرف از برجام خارج نشده بود، کل صادرات ما به اتحادیه اروپا نصف افغانستان بود. چرا نتیجه نگرفت و همه چیز بهم خورد؟ همین‌ها دارند می ترسانند.
چون بلد نیستند و صحنه را نمی شناسند. در زمانی که برجام امضا شد، رشد اقتصادی ما صفر و منفی و متوسط آن هفت دهم درصد شد. ما از یک جهان فرصت و رشد می گوییم. ولی آنها از هشت ماه جلوتر می ترسانند که اگر طرف بیاید چه می شود. اگر موفقیتی بدست می اوریم، می گویند این موفقیت ما نبود، او نمی خواست. این رویکرد برای ما موفقیت نخواهد آورد و برای جوان ما شغل درست نمی کند.
جلیلی افزود:‌در عرصه سیاست خارجی فرصت‌های فراوان وجود دارد؛ در سریلانکا نیم میلیارد دلار صادرات خدمات فنی بستیم. ما با ده‌ها کشور می توانیم این کار را انجام دهیم. هر سفارت باید سکوی صادرات کشور باشد. بازار منطقه در پتروشیمی ۱۳۵ میلیارد دلار است که سهم ما چیست؟‌ چرا اینکار را نتوانستید انجام دهید؟ چرا؟ ‌چون بلد نیستند. در سه سال گذشته کار بزرگی انجام شد و دروازه‌های کشور باز شد.
می گفتند تحریم‌ها همان روز اول لغو می‌شود خب چه شد؟ لغو شد؟جلیلی درباره دستاوردهای خویش اظهار داشت:‌ ما از امنیت کشور دفاع می کنیم؛ وقتی مسئول شدم شرق و غرب کشور را آمریکا اشغال کرده بود و همین‌ها از ترس می‌گفتند باید برویم فلان امتیاز را بدهیم. وقتی مسئولیت را تحویل دادم، امریکا با خفت از دو کشور مواجه شده بود. در ده‌ها نامه به ما التماس می کرد که ما دچار مشکل شده ایم.
وقتی در سوریه گروه‌های متحجر به سمت ملت ما داشتند می‌آمدند، چه کسی تصمیم دقیق گرفت و چه کسانی دچار خطای راهبردی شدند؟ ما هیچ وقت اکتفا به گفت و گو نکردیم و دنبال خنثی سازی تحریم‌ها بودیم. ما کمیته مقابله با تحریم ایجاد کردیم؛ البته باید دشمن را با ابزار اقتصادی از تحریم پشیمان کنیم و برای آن برنامه عملیاتی داریم.

****جمع‌بندی****

جلیلی: رئیس جمهور باید بتواند اجماع ایجاد کند

جلیلی در بخش جمع‌بندی اظهارات خود در این مناظره بیان کرد: مباحث این جلسه نشان داد که می توانیم در چهار سال آینده از فرصت‌ها استفاده حداکثری کنیم یا دچار مباحث غلط شویم که که هیچ فایده ای برای ملت ندارد و همه را ۴ سال سرگرم کنیم. ما از حقوق هسته‌ای کشور دفاع کردیم . ما می گوییم با سازوکارهای جدی می توان تحریم‌ها را رفع کرد و تحریم کننده را پشمان کرد.

وی همچنین گفت: باید با سیاست خارجی اشتغال درست کرد. با برنامه‌های مشخص می‌توانیم از گردشگری و ترانزیت برای درآمد کشور استفاده کنیم. کشور ما موقعیت بسیار خوبی دارد و می تواند در برخی کالاها هاب منطقه بشود. ظرفیت‌های کارخانه‌های آرد کشور با یک سوم کار می کند. می توان گندم را به داخل کشور آورد و آن را به آرد تبدیل کرد و آرد را صادر کنید. می توان از هند گندم بیاورید و آرد را به عراق صادر کنید. ۱۱ میلیارد دلار برای بازار صیفی‌جات وجود دارد که رقیب کنار رفته است. کشاورزان چقدر می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. می توانیم در زمینه سلامت ظرفیت‌های بزرگ ایجاد کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه افزود: برخی نگران مهاجرت دانشمندان هستند. مهاجرت این دانشمندان به خاطر این است که برای آنها نتوانستید بازار درست کنید. ما امروز به مدد دانشمندان و استفاده از فناوری‌های مهم مثل کوانتوم، هوش مصنوعی و بحث های دیجیتال می‌توانیم هم بازار دنیا را بگیریم و هم قدرت کشور را ارتقا دهیم.

جلیلی در پایان گفت: رئیس جمهور باید بتواند اجماع ایجاد کند. در سال‌هایی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم شاید بیشترین اختلاف بین قوای سه گانه وجود داشت اما بیشترین پناه هم به این دبیرخانه آمد و می توانست اجماع و همدلی ایجاد کند.

Share