اتصال ریل رشت – بندر کاسپین موجب تسهیل تجارت خواهد شد
فعال اقتصادی در تجارت با روسیه با اشاره به بهره برداری عنقریب راه آهن رشت – کاسپین به عنوان یک اتفاق بزرگ در توسعه استان معتقد است: اتصال ریل رشت – کاسپین موجب تسهیل تجارت خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید جلیل جلالی فر فعال اقتصادی در امور تجارت با روسیه به نقش و اهمیت اتصال راه آهن رشت کاسپین اشاره میکند و قبل از تشریح اهمیت این پروژه ملی در استان در این رابطه از تلاش و حمایتهای شهید آیت اله رئیسی که همواره حمایتهای لازم از احداث خط ریلی رشت کاسپین را دنبال داشته است میپردازد و حتی از بانیان و کسانی که در اتصال خط ریلی رشت – کاسپین تلاش داشتهاند اشاره میکند و از دکتر مسرور هم که بانی اتصال ریل به بندر کاسپین بوده است نام میبرد و میگوید: بندر انزلی به دلایل متعدد از جمله موقعیت جغرافیایی از ۲۰۰ سال قبل مورد توجه تجار و بازرگانان اتحاد جماهیر شوری و حتی هندیها و اروپاییها بوده و عمدتا کالاهایی که از مسیر گیلان و بندر انزلی و مرز زمینی آستارا عبور میکرد به مقصد کشورهای اتحاد جماهیر شوری سابق و اروپا میرفت.
علت آن هم این است که موقعیت جغرافیایی کشور روسیه به گونهای است که تراکم جمعیتی در منطقه غرب روسیه است و سه فدرال ولژسکی، فدرال جنوبی و فدرال حوزه قفقاز شمالی که در این منطقه قرار دارد دارای تراکم جمعیتی بالایی است و اغلب کارخانجات تولیدی در این مناطق است و از قدیم هم بندر انزلی را میشناسند. تمایل روسهای کنونی هم این است که ترجیحا مبادلات تجاری خود را از طریق بندر انزلی انجام دهند.
بعد از انقلاب که در بندر انزلی منطقه آزاد ایجاد شد موجب شد تا تمایلات کشور روسیه با این منطقه بیشتر شود؛ هر چند که منطقه آزاد با اهداف مورد نظر در کل مناطق آزاد کشور که نگاه فعالان اقتصادی و عملکردی که در کشورهای دیگر وجود دارد متفاوت است.
این فعال اقتصادی با بیان این دیدگاه که مسیر ریلی جنوب به بال شرقی که به سرخس و یا امیر آباد در شمال میخورد استقبال حمل کالا و ترانزیت از این مسیر کمتر است، اما در مقابل انتظارات شرکتهای روسی که تمایل به جابجایی کالا از طریق بندر کاسپین را دارند و در آینده هم مسیر ریل اتفاق خواهد افتاد؛ بیشتر است ادامه میدهد: اکنون کالا که از بندر عباس حرکت میکند به دلیل مشکلات در حمل و نقل و مشکلات پایانه مرزی آستارا روند تجارت را با مشکلاتی روبرو مینماید و عملا روند تجارت کند است و علی رغم همه وعدهها باز در پایانه با مشکلاتی روبرو هستیم، اما با ایجاد ریل به بندر کاسپین تجارت تسهیل شده و کالا از هند و یا امارات بارگیری و وارد بندر عباس و از طریق بندر عباس به بندر کاسپین انتقال مییابد و با این اتفاق شاهد کاهش هزینه بار و افزایش ترانزیت در کریدور شمال – جنوب خواهیم بود.
اثر دیگری که این شبکه ریلی از خود بجا خواهد گذاشت برای تولیدکنندگان داخلی که کالاهای صادراتی دارند از طریق بندر کاسپین کالاهای خود را با کوتاهترین فاصله به روسیه و بلاروس انتقال خواهند داد.
به اذعان او امکانات زیرساختی در بندر کاسپین ناکافی است و امکانات و تجهیزت تخلیه و بارگیری بسیار ناچیزی دارد که جوابگو نیست و باید به طور موازی به آن توجه شود و با ساخت انبار در بندر کاسپین توسط بخش خصوصی تسهیلگری شود تا سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت انبارها ورود کنند، باید منطقه آزاد نگاه خود را تغییر دهد تا فرصتهای بیشتری برای سرمایهگذاری ورود کند، انبارهای متنوع و نحوه نگهداری کالا، امنیت و سلامت کالا را تامین میکند.
بندر کاسپین درخششی را در توسعه ترانزیت کشور به وجود خواهد آورد به شرطی که راه آهن جمهوری اسلامی ایران همکاری کند چون از سوی وزارت راه در احداث پروژه رشت – کاسپین تعلل زیادی شده، در بحث رقابتیتر کردن هزینهها در ترانزیت و لجستیک بسیار مهم است و امیدواریم مورد نظر دولت واقع گردد و قیمتها رقابتی شود و نباید هزینههای حمل در راه آهن به گونهای بالا اعمال شود که ترانزیت را از دست بدهیم و بگویند که توجیه ندارد و الان هم در زمینه احداث خط ریلی آستارا همین بحث مطرح است و میطلبد مجمع نمایندگان استان با اتفاق نظر در موضوع آستارا ورود کنند و با افرادی که اطلاعات نادرست میدهند و کارشکنی میکنند مورد پاسخگویی قرار گیرند و مجمع نمایندگان در مقابلشان ایستادگی کنند.
جلالی فر از بهره برداری از خط ریلی رشت کاسپین به عنوان یک پروژه ملی با ماهیت حمل کالا نام برد و اضافه کرد: اینکه پروژه با چنین با اهمیت با آمدن یک وزیر و در ایستگاهی در رشت مورد افتتاح قرار گیرد اصلا مورد پذیرش نیست؛ امیدواریم با زحمات زیادی که دولت و مجموعه عوامل دست اندرکار برای تکمیل این پروژه ملی در استان داشتهاند شاهد افتتاحی باشکوه با دعوت از سفرای کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای حاشیه دریای خزر و رایزنهای کشورهای هند، روسیه و بلاروس داشته باشیم تا تبلیغات بهره برداری از این پروژه مهم در دنیا انعکاس یابد.
جا دارد مجددا از مدیر عامل وقت سازمان منطقه آزاد انزلی آقای دکتر مسرور قدردانی کنم که میدانم زمانی ایشان برای اتصال مصوبه ریل به بندر کاسپین اقدام کرده بودند چه مخالفهایی در دولت قبل صورت گرفته بود اما با همت بالای ایشان این طرح در دولت تصویب شد و اخلاق هم این را میطلبد در زمان افتتاح از ایشان دعوت شود تا از تلاشهای ایشان قدردانی صورت گیرد. از مرحوم دکتر ترکان هم که در تحقق این پروژه نقش داشتهاند باید یاد کرد و از شهید آیت اله رئیسی که به طور جد در دولت سیزدهم شخصا به پروژه راه آهن رشت کاسپین اهتمام داشتهاند باید نام برد و یاد کرد.
دیدگاه