کوتاژ چیست ؟

برگه کوتاژ یا شماره‌ی کوتاژ یک عبارت است که به مرحله ثبت اظهارنامه صادرات یا واردات در اداره گمرک اطلاق می‌شود.

شماره کوتاژچیست؟ در دنیای پویای تجارت بین‌المللی، تسهیل و افزایش شفافیت در مراحل مختلف انتقال و ترخیص کالاها از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از ابزارهای کلیدی در این راستا، «استعلام شماره کوتاژ» است. این اصطلاح، به فرآیند جستجو و درخواست اطلاعات مربوط به شماره کوتاژ مرتبط با یک کالا یا محموله خاص در گمرک اشاره دارد. استعلام شماره کوتاژ ابزاری حیاتی برای بازرگانان و تجار در جهت ایجاد ارتباطات مؤثر با مراکز گمرکی و شرکت‌های خارجی است.

در این متن، به بررسی چگونگی استعلام شماره کوتاژ، کاربردهای آن در تجارت بین‌المللی و اهمیت آن در ایجاد ارتباطات قوی با گمرک و شرکت‌های خارجی خواهیم پرداخت. همچنین، نحوه درخواست و دریافت این اطلاعات به‌منظور افزایش بهره‌وری و دقت در فرآیند تجاری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

برگه کوتاژ چیست؟ شماره‌ای برای استعلام ترخیص کالا از گمرک

برگه کوتاژ یا شماره‌ی کوتاژ یک عبارت است که به مرحله ثبت اظهارنامه صادرات یا واردات در اداره گمرک اطلاق می‌شود. این مرحله، آخرین مرحله از فرآیند ترخیص کالا در حین صادرات یا واردات محسوب می‌شود. پس از ورود محموله به گمرک، برای شروع فرآیند ترخیص، جزئیات مرتبط با آن در سامانه مکانیزه گمرک ثبت می‌شود. این ثبت، به عنوان “کوتاژ” نامیده می‌شود و با اختصاص یک برگه و شماره سریال به کالا همراه است.

شماره کوتاژ به عنوان یک شناسه یکتا برای هر کالا استفاده می‌شود. این شماره به تازگی ثبت شده و به کالا همراه می‌شود تا در هنگام ترخیص و پیگیری، اطلاعات به دقت و سرعت بیشتری در دسترس باشد. به‌عنوان مثال، اگر شماره کوتاژ به‌عنوان جزء فرآیند ترخیص برای واردات یا صادرات اخذ شود، می‌توان به آن به‌عنوان “کوتاژ وارداتی” یا “کوتاژ صادراتی” اشاره کرد.

استفاده از شماره کوتاژ در فرآیند گمرکی، کمک می‌کند تا فرآیند ترخیص کالا سریع‌تر و دقیق‌تر انجام شود و اطلاعات مربوط به کالاها به‌طور موثرتری ثبت و نگهداری شود.

کاربردهای کوتاژ گمرکی

شماره کوتاژ استفاده بسیاری در کار های گمرکی دارد. از این کارایی می‌توان به بلزبینی کالا هنگام ورود و خروج، پیگیری مجوز، اطلاعات وضعیت کالا، ثبت اعتراض و استفاده در تراکنش های تجاری می‌باشد. برای استفاده از هر یک از این موارد باید کارایی آنها را بدانید. در ادامه به شرح کامل تمامی این کاربرد ها پرداخته‌ایم.

  1. بازبینی کالا در زمان ورود یا خروج از گمرک

Shape2

شماره کوتاژ در زمان بازبینی کالا توسط ماموران گمرکی استفاده می‌شود. این شماره به آنان اطلاعات دقیقی از جمله مشخصات محصول، تعداد و شرایط ورود یا خروج کالا را می‌دهد.

  1. پیگیری مجوزها تا پایان مراحل ترخیص

در هنگام ترخیص کالا، شماره کوتاژ به‌منظور پیگیری مجوزها و مراحل ترخیص تا زمان خروج کالا از گمرک به‌کار می‌رود.

  1. اطلاع از وضعیت مراحل ترخیص تا تحویل محموله به انبار

شماره کوتاژ به بازرگانان این امکان را می‌دهد که از وضعیت مراحل ترخیص کالا تا لحظه تحویل محموله به انبار خود آگاه باشند و اطمینان حاصل کنند.

  1. برای ثبت اعتراض در گمرک و شرکت در کمیسیون‌های مربوطه

در صورت نیاز به اعتراض یا شرکت در کمیسیون‌های مرتبط با گمرک، شماره کوتاژ به‌عنوان یک شناسه مرجع برای این امور استفاده می‌شود.

  1. استفاده در تراکنش‌های تجاری

بازرگانان از شماره کوتاژ برای بررسی و مقایسه قیمت و شرایط تجاری با فروشندگان خارجی استفاده می‌کنند.

نحوه دریافت شماره کوتاژ

برای دریافت شماره کوتاژ، ابتدا باید اظهارنامه گمرکی را در سامانه مربوط ثبت کنید. این اظهارنامه شامل جزئیات مانند مشخصات کالا، تعداد، ارزش و شرایط تجاری است. سپس پس از ثبت اظهارنامه، یک شماره سریال یا کوتاژ به کاربر اختصاص داده می‌شود که در تمام مراحل ترخیص به‌عنوان یک شناسه مرجع استفاده می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت اظهارنامه در گمرک

برای تنظیم اظهارنامه در گمرک، مدارکی نظیر کارت بازرگانی، بارنامه، بیمه‌نامه، ترخیصیه، گواهی مبدا، اظهارنامه واردات قطعی، گواهی و فاکتورهای خرید، مجوزهای ثبت سفارش و … نیاز است. این مدارک برای انجام مراحل ترخیص و دریافت شماره کوتاژ ضروری هستند.

علت تنظیم شماره کوتاژ

Shape3

علت اصلی تنظیم شماره کوتاژ در سامانه گمرک، سهولت در انجام مراحل ترخیص و پیگیری دقیق کالاها است. این شماره به گمرک و تازه‌ترین اطلاعات مربوط به هر محموله دسترسی فوری فراهم می‌کند. همچنین، باعث افزایش سرعت و دقت در پردازش ترخیص کالاها می‌شود.

نام‌های دیگر شماره کوتاژ

شماره کوتاژ به نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شود، از جمله سریال اظهارنامه، سریال کوتاژ و کد کوتاژ. این اصطلاحات در ارتباط با ترخیص گمرکی و تجارت بین‌المللی به‌کار می‌روند.

استعلام شماره کوتاژ

استعلام شماره کوتاژ به بازرگانان این امکان را می‌دهد که اطلاعات لازم برای واردات یا صادرات محصولات خود را جمع‌آوری و با شرکت‌ها و بازارهای خارجی ارتباط برقرار کنند. این استعلام باعث بهبود و شفافیت ارتباطات تجاری در تراکنش‌های بین‌المللی می‌شود.

سخن پایانی

شماره کوتاژ آخرین مرحله برای ثبت اظهارنامه برای واردات یا صادرات یکمحصول می‌باشد. شماره کوتاژ نام های دیگری نیز دارد این نام ها اعمم از سریال اظهارنامه، کد کوتاژ و سریال کوتاژ می‌باشد. از دلایل اهمیت داشتن شماره یا کد موتاژ می‌توان به مواردی همچون بازبینی ورود یا خروج محصول از گمرک، پیگیری مجوز های لازمه ترخیص کالا، اعتراضات گمرکی، استفاده در تراکنش های تجاری و مراحل ترخیص کالا اشاره کرد.شما با داشتن شماره کوتاژ به طور دقیق می‌توانید کارهای اداری گمرکی خود را پیگیری و بر آنها نظاره گر باشید. از مدارک لازمه برای دریافت شماره کوتاژ یا کد کوتاژ می‌توان به نظیر کارت بازرگانی، بارنامه، بیمه‌نامه، ترخیصیه، گواهی مبدا، اظهارنامه واردات قطعی، گواهی و فاکتورهای خرید و مجوزهای ثبت سفارش اشاره کرد.

Share