سحری خوانی، آداب ویژه رمضان؛

مراسم آئینی سحر خوانی در روستای سیاهکوچه آستانه اشرفیه برگزار شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه آئین سحرخوانی یکی از رسوم کهن مردم ایران در ماه مبارک رمضان است تصریح کرد: آئین سحرخوانی همچون سایر استان‌ها از دیر باز در تمامی مناطق گیلان برگزار می‌شد و هدف از این آئین دعوت اهالی جهت آماده شدن برای مراسم سحری و خواندن نماز صبح و روزه داری می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیین سحر خوانی با هدف اشاعه فرهنگ ماه مبارک رمضان در روستای سیاهکوچه آستانه اشرفیه اجرا شد.

غلامرضا مجرد، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه آئین سحرخوانی یکی از رسوم کهن مردم ایران در ماه مبارک رمضان است تصریح کرد: آئین سحرخوانی همچون سایر استان‌ها از دیر باز در تمامی مناطق گیلان برگزار می‌شد و هدف از این آئین دعوت اهالی جهت آماده شدن برای مراسم سحری و خواندن نماز صبح و روزه داری می‌باشد.

وی هدف از برگزاری این آئین را اشاعه فرهنگ ماه مبارک رمضان بیان کرد و افزود: آئین سحرخوانی به مرور زمان به دلیل وجود وسایل ارتباط جمعی و الکترونیکی کمرنگ شد، به همین دلیل امور فرهنگی اداره میراث بمنظور اشاعه فرهنگ ماه مبارک رمضان، با همکاری هیات امنا مسجد جامع، دهیاری، شورای اسلامی، پایگاه مقاومت بسیج روستای سیاهکوچه آئین سحر خوانی را بازخوانی و بازآفرینی کردند.

سحر خوانی در ماه رمضان بدین صورت است که فرد سحرخوان ساعتی قبل از اذان صبح با حرکت در کوچه‌ها به همراه یک نفر چراغ‌دار و یک نفر طبالچی با خواندن مدح مردم را به آماده شدن برای مراسم سحری و خواندن نماز صبح دعوت می‌کنند. چراغ دار مسئول تامین روشنایی و طبالچی هم مسئولیت نواختن طبل و بیدار کردن مردم را به عهده دارند.

سیاه کوچه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان است.

Share