درخواست ۱۱۸ فعال بورس از رئیسی درباره عرضه خودرو در بورس کالا+ فهرست
۱۱۸ فعال بازار سرمایه با اشاره به تصمیم شورای رقابت برای لغو عرضه خودرو در بورس کالا و افت ۱۰۰ هزار میلیاردی ارزش بورس، خواستار حمایت عملی رئیس جمهور شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ۱۱۸ فعال بازار سرمایه با اشاره به نامه بدون هماهنگی و غیرمحرمانه دوم بهمن شورای رقابت مبنی بر لغو عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین خبر ۵ بهمن رئیس سازمان بورس از اثر تصمیم خلق الساعه شورای رقابت بر افت ۱۰۰ هزار میلیاردی ارزش بازار سرمایه و ضرر سهامداران، خواستار حمایت عملی ابراهیم رئیسی شدند.
متن نامه:
هدف از نگارش این نامه، حمایت همه جانبه از مسیر شفاف و ضد رانت عرضه خودرو در بورس کالا است. چرا که این اقدام باعث شده علاوه بر جان گرفتن صنعت خودرو و رشد تولید براساس آخرین آمارهای خودروسازان بزرگ به مرور استناد به قیمتهای کاذب بازار غیررسمی خودرو کمرنگ شود و همه مردم برای دریافت قیمتهای واقعی خودرو به تابلوی بورس نگاه کنند. قیمتهایی که در صورت حمایت دولت و افزایش حجم عرضه خودروهای تولید داخل در بورس کالا، ظرف مدت کوتاهی آرام گرفته و مردم نیز پس از چند سال پرالتهاب بازار خودرو، شرایط متعادل و خرید به صرفه خودرو را تجربه خواهند کرد.
در شرایطی که صنعت اشتغالزا و ارزشمند خودرو با استفاده از ظرفیتهای داخلی و بر پایه اصول علم اقتصادی در مسیر اصلاح بازار قرار گرفته، نگذارید عدهای با ایجاد حاشیه و جوسازی علیه شرکتهای خودروسازی و بازار سرمایه، کام تولیدکننده، سهامداران و مردم را تلخ کنند.
آمار رسمی معاملات خودرو در بورس کالا، حمایت همزمان این اقدام از تولیدکننده، سهامدار و مصرف کننده را نشان میدهد. به طوری که نتیجه فروش ۴۸ هزار و ۸۴۴ خودرو در بورس کالا تا هفته اول بهمن ماه، انتقال ۱۶.۵ هزار میلیارد تومان سود از جیب دلالان به تولیدکننده، مردم و دولت بود. از سوی دیگر استمرار عرضه چند مدل خودرو بیانگر کاهش قیمت کشف شده این خودروها در عرضههای بعدی در بورس است که درست از همین زمان فشارها برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا قوت گرفت.
گزارش عرضه خودرو در بورس کالا
التهاب بازار خودرو به دلیل اجرای سیاستهای نادرست از دولتهای قبل تاکنون ادامه دارد و انواع روشها برای سرکوب بازار به نیت کنترل قیمتها آزموده شده و نتیجهای در پی نداشته است. از سپردن قیمتها به شورای رقابت تا شورای سیاستگذاری اقتصادی دولت و قرعه کشیهای عجیب همه اقداماتی بوده که سیاست گذار با هدف کنترل بازار بکار گرفته اما این دست تلاشها نه تنها به تعادل بازار کمکی نکرده بلکه براساس اعلام فعالان صنعت خودرو رانت ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمتگذاری دستوری را نصیب ویژه خواران کرده است.
همچنین طبق آمارهای رسمی، پدیده شوم قیمتگذاری دستوری، صنعت خودرو را با زیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی مواجه ساخته که این مشکلات باعث شد تا مسیر شفاف و قانونی به نام بورس کالا برای رهایی این صنعت از قیمتگذاری دستوری انتخاب شود.
واکاوی جزئیات معاملات بورس کالا از آغاز عرضه خودرو تاکنون (اردیبهشت ماه تا هفته اول بهمن ماه) حکایت از احیای سودآوری در صنعت خودروسازی و در مقابل حمایت از مصرف کنندگان نهایی دارد که با ادامه این روند و البته رشد عرضه خودروسازان در بورس کالا این آمارها بهبود نیز خواهد یافت. امید میرود دولت سیزدهم طبق برنامههای اعلامی برای مبارزه با رانت و فساد از فروش بدون واسطه خودرو زیر نورافکنهای بازار سرمایه حمایت کند.
بررسی روند معاملات خودرو در بورس کالا از ابتدای عرضه یعنی ۲۸ اردیبهشت ماه تا هفته اول بهمن ماه روند سودآوری خودروسازان و مصرفکنندگان نهایی را نشان میدهد.
طبق آمار در مجموع ۸ شرکت خودروسازی موفق به فروش ۴۸ هزار و ۸۴۴ دستگاه خودرو در بورس کالا شدند که با احتساب اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد، حدود ۱۶.۵ هزار میلیارد تومان منافع حاصل از فروش خودرو در بورس کالا به خودروساز، خریداران نهایی و دولت رسید. از این میزان ۹.۳۷ هزار میلیارد تومان ناشی از اختلاف قیمت دستوری کارخانه و قیمت کشف شده در بورس به خودروسازان، ۷.۱ هزار میلیارد تومان ناشی از اختلاف قیمت بازار غیر رسمی و قیمت بورس به مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی و ۸۴۰ میلیارد تومان به عنوان درآمد شناسایی شده از طریق مالیات بر ارزش افزوده به دولت رسید. (نمودار شماره ۱)
اگر همین حجم محدود خودرو در بورس کالا معامله نمیشد، ۱۶.۵ هزار میلیارد تومان به دلیل ساز و کار سراسر نادرست قرعه کشی و اجبار خودروسازان به فروش با قیمتهای دستوری به جیب عدهای واسطه روانه میشد.
به واسطه عرضه خودرو (جدول شماره ۱) در بورس، ۶.۸۳ هزار میلیارد تومان سود نصیب ایران خودرو شد و سود حاصل از فروش محصولات در بورس کالا برای بهمن موتور ۱.۴ هزار میلیارد تومان، آرین پارس موتور ۷۵۵ میلیارد تومان، سیبا موتور ۱۵۲ میلیارد تومان، بهمن دیزل ۱۳۷ میلیارد تومان و سایپا ۸۵ میلیارد تومان برآورد میشود که به معنای تزریق منابع مالی به چرخه تولید است.
در مقابل مصرف کنندگان نیز از این فرآیند سود بردهاند و این سود در خودروهای مختلف متفاوت بود (جدول شماره ۲). بررسی میزان سود همه خریداران خودرو از بورس کالا به جز یک محصول ایران خودرو و یک محصول گروه بهمن که برای نخستین بار در بورس کالا عرضه شدند و قیمت بازار برای آنها موجود نیست، قابل محاسبه است و در مجموع خریداران خودرو معادل ۷.۱ هزار میلیارد تومان محصولات مورد نیاز را ارزانتر از بازار غیر رسمی خریدهاند.
بخش زیادی از افزایش قیمت خودرو ناشی از ممنوعیت واردات تا همین چند هفته گذشته است که سیاست گذار در حمایت از تولید داخلی وضع کرده بود. همچنین به دلیل محاسبه تعرفه واردات براساس آخرین نرخ ارز لاجرم هزینه فرصت خرید خودرو در بازار آزاد با نرخ ارز فارغ از ساز و کار عرضه نوسان خواهد کرد.
بنابراین بخشی از افزایش قیمت خودرو در بازار ناشی از این مسئله بوده اما حامیان رانت خودرو به دلیل همزمانی افزایش نرخ ارز با عرضه خودرو در بورس کالا طی چند هفته اخیر به اشتباه یا آگاهانه ساز و کار شفاف عرضه در بورس کالا را زیر سوال میبرند.
نکته بعدی روند کاهشی قیمت خوردهایی است که حجم بیشتری از عرضههای بورس کالا به آنها اختصاص یافته است. خودروی تارا دستی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و دستی شرکت ایران خودرو و خودروی شاهین شرکت سایپا از محصولاتی هستند که به دلیل عرضههای منظم با کاهش قیمتها در بورس و بازار آزاد مواجه شدند. این روند به دلیل ایجاد برخی موانع بر سر راه عرضه خودرو در بورس فعلا متوقف شده است.
فهرست ۱۱۸ فعال امضا کننده نامه
حسین زمانی، بهنام صمدی، جلال روحی، برزو حق شناس، علی رضا سولگی، علی پروین، میثم صمدی، میلاد موسوی، مهرناز سلطانی، حمید رضا محمدی، علی رضا شهریاری، محسن جلالی، محمد مهدوی امین، محسن عبّاسی سروی، محسن مصدق، حمید غلامی، محمد مهدوی، سعید انصاری، خسرو شهرزاد، مهناز بهرامی، علی رضایی، عباس دادرس، حمید مهدوی امین، رها پیروی، یاسر برزگر، مهدی گبرلو، محسن صالحی، علی موسوی، داوود بهرامی، علی اعصاری، محمد عباس تبار، هاشم ذولفقاری، ابراهیم سپیانی، مهدی ساسانی، علی حاتمی، سینا رهبر شهلان، احمد جانجان، بهمن فلاح، قاسم حقانی نسب، عباسعلی حقانی نسب، افشار اعلم، امید رضایی، سجاد اشتیانی، مهدی ناجی، سلمان صالحی دلاور، فرشاد طهماسبی، مهدی سنگینیان، مرتضی مریمی، امیر صادقی، محمود خدابخشی، افشین دهقانی، مهدی طباطبایی، حسین مریدسادات، احسان محرابی، مهدی سوری، محمد رضا مرادی، آرش اسماعیلی، الهه قریشی، وحید کشمیری پور، حسین کریمی، مجید مویدی، حامد بسحاق، محمد صمدی، اشکبوس شرفی، حمید عبداللهی، علی رضا شاهکویی، مهران فهیمی، یونس حیدری، سام جباری، محمد صالحی، امیر ندیری، ارشیا رحیمی، حسن دلجویی، فرهاد مسافر، شمیسه شکری، حسین ابوطالبی، سعید غلام زاده، فرزین رجب زاده، یاسین سعادت خواه، نیما سعادت خواه، سهیل سعادت خواه، رویا امامی، مرتضی امامی، علی رضا نجفی، فیروز قاسم زاده، مهدی موسوی، امیر علی قنبری، مهدی دانایی، امیر توپچی پور، عاطفه ارشد، سالار صفایی، مرتضی عباد، امیر کاویان، مهران عرب، علی اصغر زاده، حسین رجب زاده، احسان عالیشوندی، پرویز خالقی، مهدی افشار اعلم، جواد فلاحیان، سعید امیر شاهکرمی، سجاد دولت دوست، حمید افتخاری، مجتبی معتمدنیا، امید قایمی، الهام معصوم زاده، رضا حبیب تمر، بابک آموخته، فرزین طهماسبی، جعغر سلیمانی، جمشید آسیایی، مهرداد گلابی، حمید خامنه، بهرنگ شادرو، داوود اقامحسنی، احسان خاتونی داریان، ابراهیم دیلم، الهه شهبازی و سعید اصفهانی، کاظم نادر علی.
دیدگاه