تهیه K پرستاری برای اولین بار | هم پول میدهیم هم فحش میخوریم!
رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: آنچه وزارت بهداشت این روزها به بهانه اجرای قانون تعرفه گذاری انجام می دهد نه مورد تأیید ما است، نه مورد مشورت ما بوده و نه اصلاً آن را قبول داریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از فارس، جامعه پرستاری به عنوان بخش قابل توجه و کثیر نظام سلامت نقش مهمی در تامین سلامت جامعه به ویژه بیماران بستری در مراکز درمانی دارد.
این نیروها در طول رویدادهای مختلف همچون دفاع مقدس و شیوع بیماری دهشتناک کرونا حماسه های زیبایی آفریده و خدمات ارزشمندی ارائه داده اند.
همان روزهای کرونایی که بیماری جامعه را در برگرفته و بیماران بسیار زیادی روانه مراکز درمانی بودند، این عزیزان با از خود گذشتگی و فداکاری قابل تحسین تا پای جان از بیماران مواظبت کرده و روند درمان آنان را به شکل دقیق پی گیری کردند.
قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از جمله درخواستهای بیش از یک دهه پرستاران کشور بوده و ۱۵ سال اجرای این قانون در بلاتکلیفی بسر برده و با فراز و فرودهای بسیاری، سرانجام با تاکیدات مقام معظم رهبری قرار بر اجرایی شدن آن گرفته شده است؛ لیکن اجرای دقیق و طبق خواسته پرستاران این قانون، در محاق بسر می برد.
برای واکاوی اجرای این قانون، با «محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری» به گفت وگو نشستیم تا به بررسی این موضوع مهم و همچنین موضوعات و مشکلات جامعه پرستاری بپردازیم.
آنچه در ادامه از نظرتان می گذرد بخش اول این گفت وگوست.
آقای دکتر! این روزها درباره تعرفه گذاری خدمات پرستاری مطالب مختلفی ارائه می شود و جامعه پرستاری درباره اجرای این قانون انتقاداتی را بیان می کند. حال توضیح دهید که اجرای این قانون در چه مرحله ای قرار دارد و آیا مورد رضایت و تأیید این سازمان است؟
آنچه وزارت بهداشت این روزها به بهانه اجرای قانون تعرفه گذاری انجام می دهد نه مورد تأیید ماست، نه مورد مشورت ما بوده و نه اصلاً آن را قبول داریم. از پرستاران این خواسته را داریم مطلقاً اتفاقات اینچینی را اجرای قانون تلقی نکنند. این قانون نیست، اجرای قانون نبوده و حتی مقدمه اجرای قانون نیز نیست.
قانونی که اراده ای وجود نداشت تا ۱۵ سال اجرا شود. البته نمی خواهم پرستاران دلسرد شوند، بلکه می خواهم بگویم در صحنه قوی تر باشند؛ به خاطر اینکه همان اراده ای که نگذاشت ۱۵ سال این قانون اجرا شود، اکنون که با دخالت رهبر معظم انقلاب و پیگیری های شبانه روزی نظام پرستاری و کارهای بسیار کارشناسی انجام شده و همکاری شورای عالی بیمه نیز وجود دارد اکنون برای اجرا توسط همان جاهایی که ۱۵ سال مقاومت می کردند که آیین نامه این قانون نوشته نشده و اجرا نشود، معطل مانده است.
پرستاران بیشتر از این باید دنبال حق خود باشند
جامعه پرستاری باید بیش از اینها دنبال حق خود باشد و بداند اکنون مجری، همان جریانی است که ۱۵ سال در مقابل آیین نامه های اجرایی این قانون مقاومت می کردند.
اکنون از نوع کج سلیقگی، بد سلیقگی، حسادت، رقابت، تحریک گروه ها و … هر طور که بگویید را در کشور شاهد هستیم که برای اجرای این قانون انجام می دهند.
از پرستاران می خواهم دلسرد نشوند؛ چراکه همان تفکری که اجرای این قانون را به نفع خودش نمی داند و یک تفکر تمامیت خواهی است که نه سیاسی است و از جنس تعارض منافع است، احساس می کند فقط باید برای خودش باشد و نباید هیچ شریک و استفاده کننده ای وجود داشته باشد و اگر باشد باید زیر نظر خودش باشد.
تفکری مرموز پشت سر قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است
این تفکر تمام توانش را گذاشته تا این قانون را اولاً اجرا نکند، ثانیاً بد اجرا کند و ثالثاً بتواند پرستاران را علیه این قانون بسیج کند و به پرستاران بگوید این قانون به نفع شما نیست.
اکنون تفکر تمامیت خواهی احساس می کند با اجرای قانون تعرفه گذاری منافع اش به خطر می افتد و باید پرستاران حواس شان را جمع کنند که تعرفه خدمات پرستاری چیزی نیست که این روزها اجرا می شود.
تهیه K پرستاری برای اولین بار
اصل موضوع این است که اقدامات بسیار زیادی در رابطه با تعرفه گذاری بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دو سال پیش که فرمودند این قانون باید اجرا شود و سال گذشته نیز گلایه کردند که چرا اجرا نشده صورت گرفته است؛به طوری که سازمان نظام پرستاری راه افتاد و مشاوران قدرتمند، گروه ها و افراد زیادی را به کار گرفت و برای اولین بار «K» پرستاری یعنی مبنای قیمت گذاری خدمات را تعریف کرد و بعد از آن نحوه محاسبه ارزش نسبی حساب شد.
ارزش نسبی یعنی سیاست به کارگیری K که تعریف شد. آیین نامه ای که K در خدمات تکی و خدمات گلوبال و خدمات بسته ای در سه چهار شکل K داخل ارزش نسبی رفت و بسته های خدمتی با ارزش نسبی مشخص تعریف شد. همه اینها ابتدا مصوبه شورای عالی بیمه شد و بعد مصوبه دولت قبلی و دولت فعلی شده و در نهایت ابلاغ شد.
بعد از ابلاغ باید دو سه دستورالعملی که اینها را باید کاملاً عملیاتی و جاری کند و در قواره و قاعده سیستم های اداری بیمارستانها و مراکز درمانی بیاورند، تهیه می شد.
باید دو سه دستورالعمل دیگر نوشته می شد. دستورالعمل خدمات و مراقبت پرستاری در HIS و به همان صورت بسته های خدمت برای بالین، خدمات گلوبال برای تخت های ستاره دار و خدمات موردی برای درمانگاهها، بخش سرپایی و خدمات مراقبت در منزل.
در چهار حیطه این دستورالعمل ها نوشته شد. مخصوصاً برای بیمارستان ها سه دستورالعمل اول نوشته شد؛ یعنی نحوه محاسبه ارزش های نسبی در بخش، در تخت های ستاره دار به صورت گلوبال و در درمانگاهها و بخش سرپایی به صورت موردی؛ اینها تحت عنوان دستورالعمل ثبت خدمات در HISها و دستورالعمل رسیدگی به اسناد نوشته شد.
پشت سر آن نیز باید دستورالعمل باز توزیع نوشته می شد؛ چرا که این عمل ثبت خدمات و دستورالعمل رسیدگی به اسناد نحوه ورود منابع را ثبت می کند. اما دستورالعمل باز توزیع از نحوه ورود منابع وقتی آمده که چقدر سهم پرستار و دیگر افراد می شود، این را دستورالعمل بازتوزیع مشخص می کند؛ این سه دستورالعمل نوشته شد؛ به طوری که دو تا از این دستورالعمل ها یعنی ثبت دستورالعمل HIS و دستورالعمل رسیدگی به اسناد در تیرماه امسال توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه به تمام دانشگاه ها، بیمارستان ها، بخش های دولتی، غیر دولتی، خصوصی و وزارت کار ابلاغ شد.
چون وقتی دبیرخانه شورای عالی بیمه چیزی را تصویب می کند، به خاطر اینکه نماینده تمام بیمه ها و تمام دستگاههای دخیل در نظام سلامت در آنجا حضور دارند با نظر اینها چنین چیزی تصویب می شود و بعداً نیز مجری خود اینها خواهند بود و توسط دبیر شورای عالی بیمه به همه این مراکز ابلاغ می شود. دستورالعمل بازتوزیع باقی ماند که یکی دو ماه پیش نیز معاون پرستاری وزیر بهداشت نیز آن را ابلاغ کرد.
وزارت بهداشت پاسخگو باشد
حال، سوال اینجا است که وزارت بهداشت شما که می آیید دستورالعمل ابلاغ می کندید، برای چه چیزی ابلاغ می کنید؟ شما می خواهید قانون تعرفه گذاری را که قانون آن وجود دارد، پیگیری پرستاران وجود داشته و دو سال متوالی نیز دستورات رهبر معظم انقلاب درباره آن وجود دارد و همچنین عزم مسئولان قوا پشت سر آن است و شما نیز، به عنوان وزارتخانه ای که در این دولت مجری سیاست های رئیس جمهور هستید را اجرایی کنید.
سوال اول این است چرا نظارت نمی کنید تا دستورالعمل های خودتان را عملیاتی کنید؟ چرا نظارت نمی کنید که دانشگاه های بیمارستانی اینها را ثبت کنند؟
جامعه پرستاری نجیب است
ما این روزها مرتب به سفر رفته و با جامعه پرستاری حرف می زنیم. جامعه پرستاری یکی از جوامع نجیبی است که جز اینکه دنبال حق خود باشد به هیچ مسیر دیگری نرفته و کاری ندارد.
دلیل آن این است که یک تشکل بزرگی به نام سازمان نظام پرستاری وجود دارد که به آن اعتماد داشته و حقش را پیگیری می کند و اگر وزارت بهداشت، دولت و سازمان برنامه قدر بدانند و به این گفته ها عمل کنند خدمت به مردم ارتقا پیدا می کند.
تا وقتی ثبت خدمات با شرایطی که گفته شد نداشته باشیم؛ مثلاً منِ پرستار در بخش داخلی یا … بیماری را برای درمان در نظر می گیرم، طبق آن دستورالعمل این بیمار و بسته خدمتی که برای آن نوشته شده باید در سیستم HIS بیمارستان ثبت کرده و مهر پرستاری ام را به آن بزنم تا این وارد سیستمی شود که بعداً بیمه پول آن را بپردازد.
یک ریال از بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری خرج پرستاران نشده است
اگر این اتفاق نیفتد بیمه نمی تواند پولی بدهد؛ در صورتی که از آن طرف اینها نمی توانند بهانه اعتبار را بگیرند و بگویند پول نداریم تا به بیمه بدهیم. ۵۷۰۰ میلیارد تومان از مجلس پول گرفته ایم و تا امروز از این میزان پول یک ریال نیز هزینه نکرده اند؛ یعنی اسم این کار را می توان بی تدبیری، لجاجت و … گذاشت.
مشکل عدم اجرای قانون تعرفه گذاری پول نیست
نماینده سازمان برنامه و بودجه صراحتاً اعلام کرد مشکل اصلاً پول نیست، پول آماده است و اینها باید خدمات را ثبت کنند. اسناد بیمه ای را ارائه بدهند و ما آن را به سازمان بیمه ای بدهیم تا هزینه شود، اما آنها این کار را نکرده اند.
وزارت بهداشت علی الحساب را به بدترین شکل داد
از طرفی دیگر نزدیک روز پرستار هستیم و فشار زیاد است؛ در حالی که وزارت بهداشت اکنون پولی را علی الحساب به پرستاران داده تا فرصت پیدا کند محاسبه کرده و به آنها بپردازد؛ اما این پول را بدترین شکل ممکن داده اند؛ علی رغم اینکه ما مشورت هایی دادیم و گفتیم این را به کارانه قبلی وصل نکنید، کارانه قبلی جمع شد و رفت. اگر ما کارانه قبلی را قبول داشتیم راجع به همان بحث می کردیم.
۵۷۰۰ میلیارد تومان از مجلس پول گرفته ایم و تا امروز از این میزان پول یک ریال نیز هزینه نکرده اند؛ یعنی اسم این کار را می توان بی تدبیری، لجاجت و … گذاشت.
در حالی که اکنون نظام پرداخت جدیدی را وزیر بهداشت اعلام کرده است. دوباره آنها گفتند ۲.۲ کارانه قبل؛ معنی این عدد این است که شکاف بین پرستاران را ضریب می دهد. وقتی می گویید کارانه قبلی ضربدر ۲.۲، ممکن است مثلاً پرستاری ۵۰۰ هزار تومان کارانه می گرفته و در ۲.۲ ضرب می شود و مدیری هم ۵ میلیون تومان کارانه می گرفته و در ۲.۲ ضرب شود؛ در نتیجه همه این موضوع ضرر است و هر آنچه باعث تبعیض و شکاف بیشتر شود، بد است.
آقایان بدون اینکه با سازمان نظام پرستاری مشورت بگیرند، رفتند و ضریب ۲.۲ را اعلام کردند و این به نفع مدیران شد؛ سپس آمدند ضریب اشغال تخت را لحاظ کردند و این به ضرر پرستار بالین شد؛ چون میانگین ضریب اشغال تخت در طول عمر وزارت بهداشت بیشتر از ۷۰ درصد نیست.
حال نمی دانیم ۳۰ درصد این پول را می خواهند چه کار کنند؟ شما ضریب ۲.۲ می دهید و بین مدیران و پرسنل اختلاف ایجاد می کنید. ضریب اشغال تخت می دهید و بر سر پرستار بالین در حال کار می زنید.
در این میان نیز برخی مدیران سواستفاده گر آمدند و ماههای اسفند، فروردین و اردیبهشت را حساب کردند؛ یعنی ماههایی که کمترین بیمار در بیمارستان ها وجود دارد.
هم پول خرج می کنیم و هم فحش می خوریم!
این سه ماه را میانگین گرفته و ضریب اشغال تخت را در نظر گرفتند. اوضاعی درست کردند که هم پول خرج می کنیم و هم فحش می خوریم. در صورتی که ما مُصر به اجرای قانون هستیم. دوم اینکه اگر علی الحسابی می خواهند بدهند باید مبتنی بر قانون داده شود و ما کارانه قبلی را اصلاً قبول نداریم.
ما نامه نوشتیم چون ما در نظام تعرفه گذاری جدید مدعی بر کار کارشناسی خیلی عمیق شدیم سه میلیون تومان کارانه پرستاران افزایش پیدا می کند. از دی ماه سال گذشته می خواستند این را اجرایی کنند، اما ۱۱ ماه است که اجرا نشده است. گفتیم هشت ما از این ۱۱ ماه را به میزان ماهی ۳ میلیون تومان محاسبه کرده و به پرستاران بدهید تا زمانی که ثبت خدمات را انجام دهید.
به پرستاران می گوییم آنچه وزارت بهداشت انجام داده به هیچ وجه مورد تأیید ما نبوده و مورد اعتراض شدید ماست
اگر اینها بیایند و بخواهند این میزان را کم و زیاد کنند؛ مثلاً به پرستاری ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان داده باشند، آیا می توانند بعد از تعرفه گذاری این مبلغ را از آنها پس بگیرند؟ این خیلی بعید است!
آنچه وزارت بهداشت انجام داده اصلا مورد قبول نظام پرستاری نیست
به مشورت خیرخواهانه ای که براساس قانون ارائه دادیم توجه نکردند. به پرستاران می گوییم آنچه وزارت بهداشت انجام داده به هیچ وجه مورد تأیید ما نبوده و مورد اعتراض شدید ماست. دوم اینکه فقط و فقط به اجرای قانون و نه چیز دیگر معتقد هستیم و با این نوع کارها ما را سرگرم نکنند، بلکه ما فقط اجرای قانون را می خواهیم.
از امسال نیز باید منبع مالی به سرانه خدمات تشخیصی درمانی بدهند تا هر سال دعوای پول و التماس برای اینکه چقدر منبع به تعرفه خدمات پرستاری اضافه شود، نداشته باشیم؛ ضمن اینکه از رئیس مجلس و نمایندگان می خواهیم که اگر می خواهند کاری برای پرستاران انجام دهند بحث ورود تعرفه پرستاران به سرانه خدمات تشخیصی و درمانی را تمام کنند؛ آن موقع قانون کاملاً اجرا می شود.
دیدگاه